וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: הגורם להפלות חוזרות – מחסור בתאי גזע ברחם

9.3.2016 / 9:00

חוקרים מאנגליה גילו כי אצל נשים שעברו הפלות חוזרות היו פחות תאי גזע ברירית הרחם - מה שמאיץ את הזדקנותה ועלול לגרום להפלה. 1 מכל 100 נשים עלולה לסבול מהתופעה שמוגדרת כאובדן של שלושה הריונות רצופים

אישה בהיריון בסטרס. ShutterStock
כ-15%-25% מכלל ההריונות מסתיימים בהפלה/ShutterStock

מחסור בתאי גזע ברירית הרחם עשוי להיות הגורם להפלות חוזרות אצל נשים, כך לפי מחקר חדש של מדענים בריטים מאוניברסיטת ווריק. על-פי הערכת החוקרים, המחסור בתאי הגזע – תאים בתוליים שטרם התמיינו – מאיץ את קצב ההזדקנות של רירית הרחם, מה שגורם להרג העובר ולהפלה. החוקרים פירסמו את הממצאים בכתב העת Stem Cells.

הפלות בהיריון הן תופעה נפוצה, וכ-15%-25% מכלל ההריונות מסתיימים בהפלה. תופעה של "הפלות חוזרות" מוגדרות כאובדן של שלושה הריונות רצופים או יותר וכאשה אחת מכל 100 המנסה להרות (1%) סובלת ממנה. "בקרב המטופלות שבחנו וסובלות מהפלות חוזרות, ראינו שרירית הרחם היתה פגומה עוד לפני ההיריון", הסביר מוביל המחקר, הפרופסור למיילדות וגניקולוגיה ג'אן ברוזנס. "לכן להבנתנו, במקרים האלה הדרך היחידה למנוע הפלות חוזרות היא תיקון הפגמים מבעוד מועד".

החוקרים נטלו דגימות מריריות הרחם של 183 נשים שטופלו במרכז לטיפולי פוריות – מרכז המיועד לזוגות שעברו טיפולים כושלים והפלות חוזרות. הם השוו דגימות אלה עם קבוצה נוספת של נשים, שלהן רחם בריא. החוקרים גילו כי לנשים שאיבדו כמה הריונות רצופים היו פחות תאי גזע ברירית הרחם, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

אילוסטרציה. ShutterStock
הרחם לא מוכן להיריון כמו שצריך/ShutterStock

לדברי ברוזנס, "אחרי שעובר משתרש ברחם, הרירית מתפתחת לכדי מבנה מיוחד – decidua – שהוא הקרום הרירי של הרחם. התהליך הזה יכול להיות משוכפל בתרבית מעבדה. אחרי שבחנו את התאים שהגיעו מנשים שעברו הפלות חוזרות, ראינו שהם אינם מסוגלים להתכונן להיריון כמו שצריך".

עוד באותו נושא

מה הקשר בין הפלות חוזרות לקרישת דם?

לכתבה המלאה

לשפר את תפקוד תאי הגזע

פרופ' סיובאן קוונבי, השותפה למחקר, הוסיפה כי האתגר הגדול העומד כעת המדענים כעת הוא פיתוח אסטרטגיות לשיפור התפקוד של תאי הזרע ברירית הרחם. כוונת החוקרים, הוסיפה, היא להתחיל בטיפולי פיילוט כבר באביב הקרוב, "שמטרתם להבחין בין הסוגים השונים של נשים הסובלות מהפלות ולשפר את אוכלוסיית תאי הגזע ברירית הרחם אצל הנשים הרלוונטיות".

"יש מגוון תרופות והתערבויות שניתן לעשות בהן שימוש בכדי לסייע לעוברים להשתרש טוב יותר ברחם", אמרה, "ויש להן פוטנציאל להגדיל את אוכלוסיית תאי הגזע ברירית הרחם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully