וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזיעים לחינם? יותר מדי פעילות גופנית לא תרזה אתכם

8.3.2016 / 8:00

חלקנו נוהגים לדחוף את עצמם מעבר לקצה היכולת כשמדובר בפעילות גופנית. מחקר חדש מצא כי גם אם מתאמנים יותר הגוף מסתגל ושריפת הקלוריות מתייצבת. אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

התכנים שאתם צופים בהם בזמן שאתם על ההליכון יכולים להשפיע על יעילות האימון/מערכת וואלה

איך אתם מעבירים את הזמן כשאתם בחדר כושר?

חושבים שפעילות גופנית אינטנסיבית תסייע לכם להגדיל את שריפת הקלוריות? על-פי מחקר חדש של אוניברסיטת העיר ניו יורק, ההנחה הזו אינה בהכרח נכונה. הסיבה: הגוף האנושי נוטה להסתגל לסף המאמץ החדש, ובשלב מסוים – גם אם מתאמנים יותר – שריפת הקלוריות מתייצבת. המחקר פורסם באחרונה בכתב העת Current Biology. "הגוף שלנו מסתגל לרמות הפעילות הגבוהות, ולכן אנשים אינם בהכרח שורפים עוד קלוריות, גם אם הם מתאמנים יותר", הסביר עורך המחקר המוביל, ד"ר הרמן פונצר, ל-CBCnews.

"מלמדים אותנו", הוסיף פונצר, "שיש קשר של אחד לאחד בין פעילות גופנית לבין הוצאת אנרגיה – כלומר, לשריפת קלוריות – כך שככל שאתה אקטיבי יותר, כך שריפת הקלוריות גוברת מדי יום. אך המחקר שלנו משתייך לשורת עבודות נוספות המראות שזה לא המקרה".

פונצר מספר שהחליט לחקור את הנושא לעומקו, לאחר ששם לב שבקרב אוכלוסיה מסורתית ופעילה מאוד של לקטים ציידים בטזמניה הנקראת "הדזה"(Hadza) – לא רואים שריפת קלוריות מוגברת, בהשוואה לאוכלוסיות מודרניות מארה"ב ואירופה. "ההדזה אקטיביים בצורה יוצאת דופן: הם גומאים מדי יום מרחקים רבים ועושים עבודה פיסית קשה", הסביר פונצר. "למרות זאת, הופתענו לגלות שהוצאת האנרגיה היומית שלהם לא יותר גבוהה יותר בהשוואה לאוכלוסיות הרבה פחות פעילות. לכן החלטנו לצאת למחקר בנושא".

אילוסטרציה. ShutterStock
הגוף האנושי נוטה להסתגל לסף המאמץ החדש/ShutterStock

כחלק מהמחקר, החוקרים עקבו במשך שבוע אחר הוצאת האנרגיה היומית של 300 נשים וגברים, שביצעו פעילות גופנית ברמות מאמץ משתנות. אנשים אלה נבדלו זה מזה גם במוצאם, והשתייכו לחמש מדינות: גאנה, דרום אפריקה, איי סיישל, ג'מייקה וארה"ב. לאחר שניטרו את הוצאת האנרגיה היומית של המשתתפים, החוקרים מצאו שאנשים שביצעו פעילות גופנית מתונה נטו לשרוף יותר קלוריות מדי יום בהשוואה לאנשים שבקושי ביצעו פעילות. מצד שני, הם לא ראו שריפת קלוריות מוגברת בקבוצה שביצעה פעילות אינטנסיבית, בהשוואה לזו שביצעה פעילות מתונה.

עוד באותו נושא

פעילות גופנית לא תעשה אתכם רזים יותר

לכתבה המלאה

"אין לגוף עניין לשרוף עוד אנרגיה"

"חשוב לזכור בהקשר זה שפעילות גופנית – מעבר לכך שהאפקטיביות שלה פוחתת עם הזמן – אינה עומדת לבדה, וחייבת להיות מלווה גם בדיאטה מתאימה"

"זו הסיבה שאנשים המתחילים להתאמן רואים ירידה במשקל בטווח הקצר, אך אחר כך מפסיקים לראות התקדמות", הוסיף פונצר. "מעט מדי פעילות – ואנחנו לא בריאים, אבל גם כאשר מבצעים יותר מדי פעילות הגוף עושה מאמצים ניכרים להסתגל לסף המאמץ החדש. לכן שריפת הקלוריות המואצת מפסיקה". ממצאי החוקרים עשויים גם להעיד על כך שגם פעילות גופנית מתונה מפסיקה להיות אפקטיבית בהיבט של שריפת קלוריות, אולם נקודה זו לא נבדקה במחקר הספציפי.

ד"ר דנה בלום-שניידר, מומחית בכירורגיה אורתופדית ובעלת תעודה ברפואת ספורט בשירותי בריאות כללית, טוענת כי המחקר מחדד עובדה שידועה מזה זמן מה, והיא ש"אין יחס ישר בין האינטנסיביות של הפעילות לבין שריפת הקלוריות". לדבריה, לגוף האדם יש נטייה לייצב בשלב מסוים את הוצאת האנרגיה שלו, גם כאשר הפעילות היא אינטנסיבית, "כי הגוף חותר לכך שמנגנוני ניצול האנרגיה שלו יהיו יעילים ככל האפשר. אין לו עניין לשרוף עוד ועוד אנרגיה".

לכן לאנשים שמעוניינים לרדת במשקל, אומרת בלום-שניידר, ההמלצה היא להיעזר בתוכנית הוליסטית, הכוללת שינויי דיאטה ופעילות גופנית כאחד. "חשוב לזכור בהקשר זה שפעילות גופנית – מעבר לכך שהאפקטיביות שלה פוחתת עם הזמן – אינה עומדת לבדה, וחייבת להיות מלווה גם בדיאטה מתאימה". עוד היא מדגישה כי פעילות גופנית טובה לבריאות, והיא לא רק אמצעי הרזיה. "מומלץ לבצע פעילות גופנית סדירה בכדי לשמור על בריאות טובה. הפעילות משפיעה לטובה על מגוון מדדים ומחלות כמו לחץ דם, סוכרת ומחלות מפרקים וכן מפחיתה מתחים ומשפרת את מצב הרוח".

  • עוד באותו נושא:
  • כושר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully