פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      פרח השכונות: כל הסיבות הבריאות לאכול כרובית

      לא סתם איל שני בחר לשים אותה בפיתה, ויותר ויותר מחקרים מהעת האחרונה מוציאים אותה מלכה. מעזרה לגוף במלחמה נגד תאים סרטניים, דרך חיזוק הקיבה ועד להגנה על המוח - כל היתרונות הבריאותיים של הכרובית

      כרובית (ShutterStock)
      תפסה חזק בכל בית בישראל (צילום: shutterstock)

      לא ברור איך בדיוק התחיל הטרנד הקולינרי של הכרובית האפויה שתפס כל כך חזק, אבל התדירות שבה היא מוגשת עכשיו בארוחות המשפחתיות ובמפגשים חברתיים ברחבי הארץ, רק הולכת ומתגברת. ולא בכדי מסתבר, שכן אפשר להגדיר אותה כ"מזון על", לא פחות.

      הכרובית, ירק ממשפחת המצליבים, מכילה כמויות מרשימות של מינרלים, ויטמינים, נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים נוספים. ניתן לאכול את הכרובית טריה, מאודה, אפויה, מוקפצת, מוחמצת ומבושלת, ובכל שיטה בה תבחרו עדיין תהנו מהיתרונות הבריאותיים שלה. הנה כמה מהבולטים שבהם:

      מניעה וטיפול בסרטן

      הכרובית מכילה מרכיב בשם סולפורפן. מדובר בתרכובת גופרתית שנלחמת בתאי גזע סרטניים (Cancer Stem Cells), שהם האחראים העיקריים להתפשטות הגידול והם אלה שמאפשרים לסרטן לחזור גם לאחר טיפול כימותרפי והפוגה. הם אומנם מהווים רק כ-5 אחוזים מהגידול, אך עדיין יש להם את הפוטנציאל להתחדש ולהתפשט במקום אחר בגוף.

      מחקר הראה ששילוב של כורכומין (החומר הפעיל בכורכום) וכרובית עשוי לטפל ולמנוע את סרטן הערמונית, ומחקר בחיות מעבדה שפורסם בכתב העת Carcinogenesis מצא שסולפורפן עשוי להפחית את שכיחות ושיעור הגידולים ואף לעכב את צמיחתם. ניסוי שערך המכון הלאומי לסרטן בעכברים ובחולדות, מצא שתרכובות נוספות בכרובית מונעות את התפתחות תאי הסרטן בשלפוחית השתן, בשד, במעי הגס, בכבד, בריאות ובבטן.

      שיפור בריאות הלב

      סולפורפן בכרובית ומרכיבים אחרים במשפחת המצליבים נמצאו כמשפרים את לחץ הדם ותפקוד הכליות. המנגנון באמצעותו מושג השיפור בלחץ הדם, קשור לתהליך בו מתווספת קבוצת מתיל (פחמן ו3 מולקולות מימן) למולקולה של החומר הגנטי שלנו (DNA). קבוצות מתיל אחראיות על תיקון נזקים בחומר הגנטי וביכולתן להדליק או לכבות גנים מסוימים, בייחוד במה שנוגע לציפוי הפנימי של העורקים.

      נוגדת דלקת

      כרובית מכילה שפע רכיבים נוגדי דלקת המתפקדים ברמה הגנטית במניעת דלקת בעת התהוותה. מנת כרובית (כ-2 כוסות) מכילה 77% ממנת ויטמין C מומלצת ביום. כמו גם ויטמין K, חלבון, תיאמין, ריבופלבין, ניאצין, מגנזיום, זרחן, סיבים, ויטמין B6, חומצה פולית, חומצה פנטוטנית (B5), אשלגן ומנגן.

      כרובית אלמוגים סליו (יח"צ , הזרע)
      מגיעה גם בצבע ירוק. כרובית אלמוגים, כל היתרונות הבריאותיים עם טעם אגוזי יותר (צילום: יח"צ הזרע)

      הגנה על המוח

      כרובית היא מקור טוב לכולין, שהוא חלק מקבוצת ויטמיני B, התורם להתפתחות המוח. נמצא שכולין חיזק את התפקוד המוחי של חיות מעבדה. בנוסף, מתן כולין תרם לתפקוד קוגנטיבי, שיפר זיכרון ולמידה ונמצא כי הוא אף עשוי למנוע פגיעה בתפקוד המוח בגיל מבוגר ומגן על המוח מפני רעלים בגיל הילדות והבגרות.

      מכילה סיבים רבים וטובה לעיכול

      כרובית מכילה סיבים המסייעים לתהליך עיכול בריא. במחקרי ענק נמצא מתאם גבוה בין צריכה מוגברת של סיבים תזונתיים לבין סיכוי נמוך לתמותה ממגוון מחלות כרוניות כמו מחלות לב וכלי דם, סוכרת ואף סרטן. מבין הירקות, הכרובית מצטיינת בתכולה גבוהה מאוד של סיבים. כוס של כרובית מבושלת מכילה 4 גרם סיבים תזונתיים (פי 2 מכוס כרוב, פי 4 מסלק).

      בנוסף, לפי ארגון הבריאות העולמי הסולפארפן בכרובית מסייע בהגנה על רירית הקיבה על ידי מניעת שגשוג יתר והצמדות של חיידק ההליקובקטר פילורי לקיר הקיבה.

      שפע נוגדי חמצון

      הכרובית עשירה בנוגדי חמצון המגנים מפני רדיקלים חופשיים כמו ויטמין C, בטא קרוטן, קוורצטין, רוטין, חומצה קינמונית ועוד.

      רדיקלים חופשיים הם מולקולות לא יציבות מבחינה אלקטרומגנטית. בשל חוסר האיזון הם פוגעים בתאי הגוף, גורמים לשיבושים שונים העשויים לגרום למחלות וכן להזדקנות מוקדמת.


      שרי קפלן היא נטורופתית (ND) והרבליסטית קלינית (CI.H). מטפלת בקליניקת "מרחב נשימה" בגדרה.