פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      7 מיתוסים על אוכל שעושים נזק לילדים שלכם

      סוכר עושה אותם היפראקטיביים, בננה עושה להם עצירות וחלב בקר עושה להם נזלת – אז מה נשאר לנו לתת לילדים לאכול? המומחית שלנו מגלה שלא כל מה ששמעתם על תזונת ילדים הוא נכון, ומחליפה את המיתוסים בעובדות

      ילדים אוכלים נכון (ShutterStock)
      לא רק לארנבים (אילוסטרציה: ShutterStock)

      העיסוק בתזונת ילדים ובמה שהם צריכים / מוכנים / אוהבים לאכול הוא אחד המתישים עבור הורים. מצד אחד, מדובר באחת הדאגות המובילות של הורים – כל הורה יודע שהתזונה קשורה קשר ישיר להתפתחות הפיזית והשכלית של ילדיו ולכן חשוב מאוד להקפיד שהתזונה הזאת תהיה מגוונת, שלמה ותכיל את כל אבני היסוד לגוף בריא ושכל חד. ומצד שני, אורח החיים המודרני המשופע במזונות מעובדים וקיצורי דרך במטבח מציב לא מעט מכשולים בדרך לתזונה בריאה. גם נטייתם של ילדים להיות אכלנים בררניים מאוד, במיוחד בגילאים צעירים, אינה מקלה על השגת היעד האידיאלי.

      ואם זה לא מספיק קשה, בתוך בליל המידע שמציף אותנו מדי יום על המזון שילדינו צורכים, מסתובבים גם לא מעט מיתוסים שאינם מדוייקים, ולפעמים אפילו מופרכים מיסודם. ההסתמכות על המיתוסים הללו לעתים מובילה לכך שהורים מונעים מזונות מסויימים מילדיהם מהחשש שהם לא בריאים מספיק או נעדרים תועלת בריאותית, כשלמעשה אין כל סיבה לעשות זאת. ככלל, ככל שתזונת ילדים תהיה מגוונת יותר, כך התועלות לבריאותם תהיינה גדולות יותר והדבר ישפיע לטובה גם על הרגלי האכילה העתידיים שלהם.

      לפניכם כמה מיתוסים הקשורים בתזונת ילדים, והאמת לגביהם:

      1. גזר מכיל יותר מדי סוכר

      ילדים לומדים מגיל צעיר שגזר הוא המאכל האהוב על הארנב, אבל גזרים לא נועדו רק להשביע את חיות המחמד של ילדכם. הגזר מכיל כמות גבוהה של ויטמין C, המתפקד כנוגד חמצון בגופנו, וויטמין A, התורם בין היתר לראייה ולחיזוק מערכת החיסון. כמות הסוכר בגזר אמנם גדולה במעט מזו המצויה בירקות הירוקים, משום שהוא ירק שורש, אבל הסיבים שבגזר מאטים את הספיגה של הסוכר שבו בדם, ולכן אכילת הגזר מועילה לילדים, למבוגרים ואף מותרת לחולי סוכרת.

      2. סוכר הופך את הילדים להיפראקטיביים

      ארגוני הבריאות בעולם ממליצים להורים להגביל את צריכת הסוכר של ילדיהם, אך הסיבה אינה העלייה בשיעור ההיפראקטיביות. על פי ארגון ה-ADHD האמריקאי, לא נמצא קשר סיבתי בין צריכת סוכר גורמת ובעיות התנהגות אצל ילדים. מי שחשודים כבעלי השפעה שלילית על התנהגות הילדים הם צבעי מאכל מסויימים כגון טטרזין (E102) וקרמוזין (E122) בשילוב עם חומרים משמרים כגון סודיום בנזואט. חומרים אלה ניתן למצוא בחלק מהמיצים והממתקים אותם אוכלים ילדים רבים. ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז מגיבים בצורה דומה לילדים אחרים כשרמת הסוכר בדם שלהם עולה. צורת ההתנהגות יכולה להתבטא בהתרגשות, בפעילות יתר ועוד.

      חשוב לציין כי מומלץ להגביל את צריכת הסוכר לכל הילדים, אך מהטעמים שהוא עלול לפגוע בשיניים, לגרום להשמנה ולמחלות נוספות כמו סוכרת.

      תינוק אוכל (ShutterStock)
      חלב אורז וחלב שקדים אינם מתאימים לתזונת תינוקות ועלולים לפגוע בהתפתחותם (אילוסטרציה: ShutterStock)

      3. חלב בקר גורם לנזלת וליחה בתינוקות

      יש הורים שסבורים שחלב אורז או חלב שקדים מהווים תחליף חלב בריא יותר עבור ילדיהם. אולם, האמת היא שעל פי המלצות משרד הבריאת תחליף חלב אם על בסיס חלב פרה הוא המתאים והבריא ביותר לתינוקות עד גיל שנה שאינם יונקים, או שנגמלו. לעומת זאת, חלב אורז או חלב שקדים עלולים להיות מסוכנים מאוד בתור תחליף חלב בלעדי לתינוקות אלו.

      משרד הבריאות ממליץ למשפחות שאינן רוצות להשתמש בחלב ומוצריו, או במקרים שהתינוק נמצא רגיש או אלרגי לחלב, להזין את התינוק בתחליף חלב על בסיס סויה. בהנחיות המשרד מצויין כי חלב אורז וחלב שקדים הם מזונות שאינם מתאימים להזנת התינוק ואינם מהווים תחליף לחלב אם או לתחליף החלב והם אף עלולים לגרום לחסר תזונתי ולפגוע באופן קשה בגדילה ובהתפתחות התינוק.

      4. אסור להאכיל תינוקות בתפוזים בגלל שהם גורמים לחומציות

      התקופה שבה התינוק עובר לאכול מזון מוצק מעלה שאלות רבות אצל ההורים. לעתים ההורים חוששים להזין את התינוק בתפוזים, בשל החשש שהחומציות הנמצאת בפרי עלולה להסב לו נזק, אך חשש זה אינו מוצדק. על פי משרד הבריאות, מומלץ לחשוף את התינוקות מגיל 6 חודשים בכמויות קטנות (וגם בכמויות מזעריות מגיל 4 חודשים, במידה והתינוק מוכן לכך) ולשלב ירקות ופירות עשירים בויטמין סי, כגון תפוזים, לצד קבוצות מזון אחרות. בנוסף, מומלץ להאכיל את הילד בפרי עצמו חתוך לחתיכות קטנות או טחון ומרוסק – בהתאם לגיל ובשלות התינוק, ולא להשקות אותו במיץ ממותק. זאת, כדי להפחית את הסיכון להתפתחות עששת אצל תינוקות.

      5. כל ילד חייב ליטול מולטי ויטמין, אחרת הגדילה שלו תיפגע

      בתור הורים לילדים, השאיפה היא שילדנו יתפתחו ויגדלו. על ההורים מוטלת האחריות להבטיח את מיצוי פוטנציאל הגדילה האישי והמירבי שלהם. הורים רבים סבורים כי נטילת מולטי ויטמין הכרחית לכך, אך הדבר איננו מוחלט. במידה והילד אוכל מזון מגוון המכיל מאכלים מכל קבוצות המזון השונות (פחמימות, חלבונים ושומנים), לצד ירקות ופירות והילד מתפתח בקצב רצוי, אין הכרח ליטול מולטי ויטמין כל יום.

      יתרה מכך, לעתים נטילת התוסף היומי גורמת לחלק ממהורים לאפשר לילדיהם לאכול מזונות רבים שאינם בעלי ערך תזונתי רב כגון ממתקים וחטיפים, בשל התחושה השגויה שהתוסף מספק את כל הצרכים החיוניים לו. במקרים אלו, עלול להתפתח חסר של חלבון ורכיבים חיוניים אחרים הפוגעים בגדילה ובהתפתחות.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      לפני שאתם יוצאים איתם לגינה או לפני פעילות גופנית (אילוסטרציה: ShutterStock)

      6. בננה גורמת לעצירות אצל ילדים

      לבננה יש ערך תזונתי רב. היא מכילה סיבים תזונתיים, פחמימות זמינות, מינרלים וויטמינים רבים ביניהם מגנזיום ואשלגן, אך הורים רבים חוששים להאכיל את ילדיהם בבננה מחשש לגרימת עצירות. חשש זה אינו מוצדק, שכן הבננה קלה לעיכול ואף יכולה לעזור לתפקוד מערכת העיכול. מומלץ לאכול בננה לפני יציאה לגן המשחקים או לפני ביצוע פעילות גופנית. בצורה זו תספקו לילדיכם אנרגיה זמינה לגוף ולשרירים.

      7. תינוקות שאוכלים תחליפים סובלים מהשמנה יותר מתינוקות יונקים

      שמירה על משקל גוף תקין חשובה בכל שלב בחיים, וגם אצל תינוקות, שבהתאם להתפתחותם הכללית גדלים ומתווספים לגופם גם תאי השומן. ישנה טענה שתינוקות הניזונים מתחליף חלב על בסיס חלב פרה סובלים מהשמנה יותר מתינוקות הניזונים מחלב אם, אך טענה זו לא הוכחה. התפתחות המשקל, הגובה והיקף ראש התינוק קשורה כמובן לכמות האוכל ולטיבו, אך היא קשורה גם לגנטיקה האישית, להתפתחות הכללית ובעיקר לטיב ההאכלה והקשר שבין ההורים לתינוק.