וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשארות מאחור: מה יעשו הנשים של אולמרט ופינטו?

עליזה אולמרט והרבנית רבקה דבורה פינטו לא ליוו את בעליהן השבוע לבית הכלא. שתיהן היו לאורך השנים כוח שקט, אך מניע עבור בני זוגן. כעת, כשהם בכלא, הן לא יכולות להרשות לעצמן להתפרק

עריכה: ניר חן

השבוע עמד בסימן כניסתם של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט והרב ישעיהו פינטו לבית הכלא. שניהם נשלחו לרצות עונש מחבוש, אחרי שהורשעו בדין. הזרקור התקשורתי היה על שני הגברים הכריזמטיים, עתירי הכוח, שהגיעו הכי רחוק לעמדות השפעה, ונפלו. בכל המהומה התקשורתית סביבם, איש לא שם לב ונתן דעתו לנשים שעימם שנעדרו ברגע הכניסה לכלא.

גם עליזה אולמרט וגם רבקה דבורה פינטו, אינן תבנית "האישה הקטנה" העומדת בצל הבעל המפורסם. אל תטעו לחשוב שהעובדה שבחרו להמנע מחשיפה ממעיטה מכוחן. זה רק מראה על חוכמתן. האימרה "מאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה", תקפה בשני המקרים הללו. לבטח, שתיהן הדמויות המשמעותיות ביותר בחיי בעליהן. הן חמקו מתחת לרדאר התקשורתי שלא נתן דעתו אליהן כי הן בחרו זאת והשכילו לעמוד בהצלחה במשימתן. גם בעליהן דאגו לגונן עליהן ולשמר מכל משמר לבל תיפגענה תקשורתית.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) עם אשת ראש הממשלה דאז עליזה אולמרט, דצמבר 2006. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
אשה חזקה. עליזה ואהוד אולמרט בפגישה מ-2013 עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

עליזה אולמרט נולדה בגרמניה להורים ניצולי שואה, ועלתה לישראל בשנת 1949. היא עבדה כעובדת סוציאלית ובהמשך עשתה הסבה ללימודי אמנות ועיצוב בבצלאל, במגמת עיצוב סביבתי. כאמנית, הציגה תערוכות יחיד של יצירות צילום, ציור ואמנות פלסטית. כאשת ראש הממשלה בחרה להתמקד בעשייה לקידום נוער בסיכון ולפיתוח אוכלוסיות בגיל הרך.

לעליזה ואהוד אולמרט ארבעה ילדים ביולוגים ובת נוספת שאימצו בעקבות ביקורה בפנימייה לילדים בסיכון. במאי 2008 פירסמו נעמה לנסקי וגידי וייץ תחקיר בעיתון "הארץ" תחת הכותרת "עליזה אולמרט, אמנית יקרה", שחשף כי מאז בחירתו של בעלה לראשות הממשלה נסקו מחירי עבודותיה במאות אחוזים ונמכרו באלפי דולרים.

עוד באותו נושא

הישרדות מעשיהו: איך אהוד אולמרט ישרוד בכלא?

לכתבה המלאה

עזר כנגדם

רבקה דבורה פינטו נולדה בארגנטינה, בת הרב הראשי ונכדת רבה של גרמניה במלחמת העולם השנייה. בת אצולה תורנית. בגיל 16 עברה לבריטניה לסמינר החרדי היוקרתי גייטסהד, שם למדה לתואר ראשון, ומאוחר יותר המשיכה ללימודי ספרות ואנגלית בקיימברידג'. היא דוברת עברית, אנגלית, ספרדית, צרפתית, גרמנית ויידיש. כשהיתה בת 20 ביקש אחיה, אלעזר, להציע לה לה כשידוך את יאשיהו פינטו ומסופר כי כבר בפגישתם הראשונה הם ידעו מה ירצו לעשות בהמשך חייהם. "הרב אמר לה שהוא רוצה להרביץ תורה בכל העולם, ושהוא צריך שהאישה שתהיה איתו תלך איתו יד ביד. היא אמרה שזה מקובל עליה".

דומה שכמו עליזה אולמרט, גם הרבנית פינטו ידעה שלבעלה דרייב אינסופי והוא לא ירגע עד שיממש את הליבידו הנרקיסיסטי שלו ויכבוש את פסגת היעד שהציב לעצמו. בשביל שני הגברים ההצלחה לא הייתה אופציה, אלא צורך קיומי הישרדותי. הם היו חייבים לממש את שאיפותיהם, כשהעזר כנגדם בעלת תפקיד מכריע בדרך לראש הפירמידה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא מה שהייתם מכנים "אישה קטנה". הרבנית דבורה פינטו/מערכת וואלה!, צילום מסך

שתי הנשים השכילו להכיר היטב את בני זוגן, בהבינן שעליהן לספק להם קרקע איתנה של יציבות, תמיכה טוטלית ובעיקר רוגע ושלווה בתוך סערת מאבקי הכוח על עמדת השפעה. הדרך להשגת מעמד הכוח הנכסף רוויה בלחצים והתפקיד שממלאות שתי הרעיות במתן תמיכה טוטלית ויציבה תוך יצירת אואזיס של שקט בלב סערות הבעל, הוא קרדינלי.

אנטיתזה לשרה נתניהו

עיקר גאוותו של אהוד אולמרט על חמשת ילדיו ואחד עשר נכדיו. הוא התייחס לסערות שמשפחתו עברה בשנים האחרונות בעקבות פרשיותיו והקפיד לגונן עליהם שלא ילוו אותו במשפטיו. דומה שמשפחתו הייתה ונשארה ערך עליון עבורו. עליזה אולמרט הדעתנית ריככה את האקסצנטריות ואהבת החיים הטובים של בעלה. למרות העובדה שהיא גרה בדירת יוקרה ברחוב שינקין בתל אביב וטסה במחלקות ראשונות משהו בה שידר צניעות, בניגוד לבעלה. עליזה אולמרט עידנה מאד את תדמיתו הציבורית כמלך הביצה מוקף הפמליה ואוהב החיים הטובים ובנחבאותה אל הכלים הפכה אותה לאנטיתזה לנשות ראש ממשלה שצברו כוח בולט, כלאה רבין ושרה נתניהו. היא הבינה בחוכמתה שתדמית כוחנית לא תשרת את בעלה.

גם הרבנית פינטו, אשתו השקטה (לכאורה) של ראש חצר המאמינים, נחשבת בעלת הבית האמיתית. "הרב לא זז מילימטר בלעדיה", אומרים מקורביהם."היא הכוח המניע שמאחוריו. היא המנוע. היא מנהלת את החצר, את המוסדות, את הפעילות. מקשרת בינו לבין החצר והחסידים שלו, כותבת ועונה על האי?מיילים". "אמנם יש לה קול מאוד שקט, אבל היא יודעת גם להיות מאוד תקיפה. מי שהיא לא רוצה שיהיה בסביבת בעלה לא יהיה שם. היא מאוד דעתנית". המשפט האחרון יכול להאמר בהתאמה גם על גברת אולמרט. שקט זה כוח. כוח עצום לו זקוק הבעל הסוער, כחמצן לנשימה בדרך לכיבוש יעדיו.

יצחק רבין ורעייתו לאה רבין, 1992. משה מילר, לשכת העיתונות הממשלתית
לא צברו כוח בולט כמו לאה רבין או שרה נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילר

העניין הבריאותי הטריד את מאמיני חצר הרב פינטו. הרב פינטו סבל מכמה גידולים סרטניים ונזקק לניתוחים מסובכים. אשתו הידרדרה כמה פעמים למצבים נפשיים קשים, שלא פעם הסתיימו באשפוזים בבתי חולים. היא גילתה נאמנות טוטלית לבעלה ובחרה לנתק קשר עם אביה, שכיבס כביסה משפחתית מלוכלכת כשמסר תצהיר פוגע לבית המשפט. גם אצל הזוג פינטו הילדים היו בעדיפות ראשונה. לבני הזוג היה קושי גדול בהבאת ילדים לעולם. לקח להם כמעט תשע שנים ויותר מחמישים טיפולי הפריה עד שהביאו לעולם את בנם הבכור. לאחר מכן חלפו שמונה שנים עד ללידת התאומים.

בעת שהרב פינטו נחקר במשטרה, ניסתה אשתו לפגוע בעצמה. היא האשימה את עצמה בכל מה שקורה לבעלה. בתחושה שהיא גורמת לו נזק, לאחר שהיא בעצמה נחשדה שהיתה מעורבת בכמה ממעשיו הפלילים.

נשות דרייפוס

לקחת לגבר עוצמתי את החירות ואת הכבוד זה קשה מנשוא. בסתר ליבן ובחלומותיהן האפלים ביותר לא האמינו שהאביר העשוי ללא חת הכל יכול לו נישאו יכול ליפול כך

שתי הנשים נמצאות בלב הסערה ולא פשוט לשתיהן שחצי מגופן הופרד מהן. הבעל רק נכנס לכלא, אבל הגעגוע כבר התחיל ויתעצם עם כל יום. הן לא רגילות לחיות בגפן. שתיהן חולקות תחושה משותפת שנעשה עוול לאהובן. גידלו דרייפוס אישי בביתן. תומכות ללא סייג אבל חיות באי וודאות איך הנאמנים הסובבים יקבלו את תקופת המאסר. אי וודאות מקשה ומציף שאלות לגיטימיות פנימיות: מה ילד יום? דואגות בצדק לבעל ביודען שגם אגף VIP הוא עדיין כלא. לקחת לגבר עוצמתי את החירות ואת הכבוד זה קשה מנשוא. בסתר ליבן ובחלומותיהן האפלים ביותר לא האמינו שהאביר העשוי ללא חת הכל יכול לו נישאו יכול ליפול כך. קשה להן לצפות באהוב ליבן מובס ומדמם.

אני מאמין ששתיהן חזקות יותר ממה שהן חושבות. מלאכה רבה לפניהן. לשמר את המשפחה ולשמור על שבנו עם בחיר ליבן, אהובן. הן נאלצות לקחת רשמית את תפקיד ממלא מקום ראש משפחתן ודומני שתוכחנה שהנעליים לא גדולות מדי עבורן. הן לא מעוררות אנטגוניזם כמו בעליהן וקל לציבור נרחב לחבבן. שתיהן קלף "האס המנצח" של בני זוגן. למענם הם לא יכולות לאפשר לעצמן להשבר. אין להן פריוולגיה להתפרק, כי זקוקים להן יותר מתמיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully