וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לגרום לילד לקחת מוצץ באופן עצמאי?

מיה שטיינהרדט זיו

4.2.2016 / 10:00

גם אם הוא רק בן 4 חודשים, התינוק שלכם יכול ללמוד לקחת מוצץ לבד ולחסוך לכם כמה התעוררויות בלילה. תהליך הלמידה הוא הדרגתי, ומאפשר לתינוק להסתגל למצב החדש בלי הלם או בכי. בתום שבועיים, כולכם תשנו טוב יותר בלילה

אילוסטרציה. ShutterStock
המוצץ נפל? בכי בעוד 3, 2, 1.../ShutterStock

אם גם אתם מתעוררים מספר פעמים בלילה, רק כי התינוק שלכם שוב איבד את המוצץ – הכתבה הזאת מיועדת לכם. תינוקות יכולים לקחת מוצץ בעצמם החל מגיל 4 חודשים וכל מה שנדרש הוא לעבוד איתם ביום יום ולהיות עקביים גם בלילה. תהליך העצמאות לנטילת מוצץ, כמו כל דבר בגישה המשולבת, מתבצע בשלבים וכך הילד אינו חוטף הלם בבת אחת ולכן התהליך לרוב לא מלווה בבכי.

פזרו מספר מוצצים בפינת המיטה
מניחים 5-6 מוצצים בפינה אחת קבועה במיטה הקרובה לראש התינוק. יש כאלה הבוחרים לפזר את המוצצים במיטה, אך ההמלצה היא להניח אותם בפינה אחת קבועה. כשהמוצצים מתפזרים במהלך הלילה, לא להחזיר אותם לפינה הקבועה, התינוק צריך למצוא את המוצצים בעצמו – זו המטרה.

תרגול בזמן הערות – לקיחת מוצץ משותפת
במהלך זמן הערות תרגלו את הילד לקחת את המוצץ מהיד שלכם בזמן פעילות. על מזרן הפעילות, בעגלה, בכיסא האוכל וכו'. יש להציג את המוצץ באויר מול פני הילד ולהמתין לראות אם הוא יגיש את ידיו אל המוצץ במטרה לקחת אותו. אם לא, יש להניח את המוצץ בידו, לעזוב את המוצץ ולהמתין לראות מה הילד עושה, האם הוא מבין שכעת הזמן להוביל את המוצץ לפה. אם הוא לא מבין, יש להניח את המוצץ בכף היד שלו וביחד ללוות את המוצץ לפיו. הפכו את הפעולה מפסיבית לאקטיבית על פי בחירתו ותוך כדי ניסוי וטעייה הוא ילמד להכניס את המוצץ לפה גם אם בצורה הפוכה או על הצד.

הערה: זמן ערות הוא כל זמן שהילד עם עיניים פקוחות כלומר, כל היום כולל זמני ההשכבה. כאשר משכיבים אותו לישון והוא עדיין ער, אל תכניסו לו את המוצץ לפה, אלא המשיכו בתרגול, הציגו את המוצץ באוויר והמתינו שהוא יגיש את היד לקחת את המוצץ ולהכניס אותו לפה בסיוע שלכם. אם באמצע הלילה הילד מתעורר וניגשים אליו כדי לתת לו מוצץ, אם עיניו פקוחות עשו בדיוק אותו דבר והתעקשו על שיתוף פעולה ומעורבות שלו.

שלב זה צפוי לקחת לכל היותר 3-5 ימים.

ילד עם מוצץ. ShutterStock
הפכו את הפעולה מפסיבית לאקטיבית/ShutterStock

תרגול מתקדם בשלב הערות – לקיחת המוצץ באופן עצמאי של הילד
אחרי שהשלב הקודם התממש ובזמן ערות הילד לוקח את המוצץ בעצמו, יש להתקדם למשימת עצמאות נוספת בזמן הערות – לא להגיש לו את המוצץ, אלא להשאיר את המוצצים על המשטח במיטה. צריך להגיד לילד "יש לך כאן מוצצים, אתה יכול לקחת אותם לבד" ולהצביע עליהם. לא להציע לו אותם ליד. מחכים וממתינים לראות שהוא לוקח מוצץ בעצמו ואם לא, לעזור לו על ידי לקיחת ידו ולשים אותה על המוצץ המונח על המזרן – ולעזוב. את השאר הוא אמור לעשות בעצמו.

שלב זה צפוי לקחת לכל היותר 2-3 ימים.

תרגול עצמאות הילד בלקיחת מוצץ בזמן השינה
לאחר מימוש שני השלבים הקודמים, כעת עליכם להפסיק לתת לילד מוצץ גם בשינה בלילה. אם הוא מתעורר ובוכה, אפשר להרגיע אותו בליטוף או "ש..." אבל מבלי לגעת במוצץ. רק אמרו לו שהמוצץ כאן, קחו את ידו והניחו אותה על המוצץ הקרוב. המטרה היא שהוא יעשה את הפעולה המוטורית בעצמו עם עיניים פקוחות או סגורות.

שלב זה צפוי לקחת לכל היותר 1-2 ימים.

עוד באותו נושא

שיר פרידה: איך גומלים ילד ממוצץ?

לכתבה המלאה

סיום התהליך

התהליך מסתיים כשההורים מתעלמים לחלוטין מקיומו של המוצץ. עליכם לדאוג שתמיד יהיו מוצצים במיטה, אך לא להתייחס לקיומם. נטילת המוצץ עוברת להיות באחריותו הבלעדית של הילד. ירצה – יקח, לא ירצה – לא יקח. את תהליך הלמידה של המוצצים ניתן להשלים תוך שבוע, או מקסימום שבועיים, אם עובדים על זה באופן אינטנסיבי ויומיומי, בהמון אמפתיה ובתקיפות אדיבה.

שינה רציפה ואיכותית של ההורים חשובה גם היא – אל תוותרו על התהליך וכולם יצאו מרוויחים. שיהיה לילה טוב!

הכותבת היא מדריכת הורים בשיטת אדלר, מטפלת ב"זוגיות בהורות", יועצת שינה בכירה בגישה המשולבת ובעלת ביה"ס להורות ושינה MamamayaSchool.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully