וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך בעשור האחרון בני המאה הכפילו את מספרם בישראל?

31.1.2016 / 11:00

רק לאחרונה התבשרנו כי קיים סיכוי שהאיש המבוגר בעולם חי בישראל. ביקשנו לבדוק כמה אנשים בני 100 חיים בישראל וכיצד ניתן להסביר את הזינוק במספרם בעשור האחרון?

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

בווידיאו: ראיון עם בתו של הישראלי שמועמד לתואר האיש המבוגר בעולם

המועמד לתואר שיא גינס כאיש המבוגר ביותר בעולם – ישראל קרישטל בן ה-112 מחיפה – משתייך לקבוצה גדלה והולכת של בני 95 פלוס החיים בישראל, כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שנמסרו לידי וואלה!NEWS. על-פי למ"ס, בתוך 14 שנה זינק מספר בני ה-95 פלוס בישראל ביותר מפי 2.5, מ-3,880 איש בלבד בשנת 2000 ל-10,000 איש ב-2014. בלשכה מודדים את נתוניהם של בני ה-95 פלוס ולא את אלה של בני ה-100 מפני שלדבריהם הם יותר מדוייקים.

קרישטל וחבריו בני ה-100 פלוס, מתברר, לא לבד: מגמה זו של גידול חד במספרם של המבוגרים החיים עד גיל 100, ואף מעבר לו, ניכרת גם בארה"ב. על-פי נתונים חדשים שפירסם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), ב-2000-2014 זינק שיעורם של בני ה-100 פלוס פי 1.5: מ-50 אלף איש ב-2000 ליותר מ-72 אלף איש בני 100 פלוס ב-2014. וזוהי רק ההתחלה. על-פי כותב המחקר, גי'אקוואן קסו, בעוד 35 שנה צפויים לחיות בארה"ב 387 אלף איש,יותר מפי חמישה בהשוואה למספרם כיום. "מבוגרים כיום מודעים יותר לבריאותם, לחשיבותם של חיים פעילים ומזון בריא", הסביר. מאחר שהרפואה משתפרת כל הזמן, מדענים מאמינים כי דור ה"בייבי-בומרס" – אנשים שכיום הם בשנות ה-60 לחייהם – צפויים לשבור עוד יותר את טבלאות הגיל.

ישראל קרישטל. באדיבות המשפחה, באדיבות המצולמים
ישראל קרישטל בן ה-112/באדיבות המצולמים, באדיבות המשפחה

מנגד, לדבריהם של מדענים אחרים, שמירה על אורח חיים בריא ושיפור בשירותי הרפואה לבדם, אינם מספקים הסבר ממצה לתופעה, ויש להביא בחשבון גם את האלמנט הגנטי. "בתחילת המאה ה-20 ועוד לפני כן, אנשים איבדו כרבע מילדיהם למחלות ובעיות בריאותיות אחרות", מסביר ד"ר תומס פרלס, הגריאטר והמנהל של מחקר ניו-אינגלנד לבני 100 פלוס במרכז הרפואי בוסטון. "אבל כעת, עם השיפור ברפואה, אנשים שיש להם את הנטייה להאריך חיים ככל הנראה ישרדו את הילדות ויחיו שנים רבות". על-פי פרלס, לכ-17% מהאוכלוסיה האמריקאית הגנים המתאימים לחיים בגילאי 100 פלוס.

עוד באותו נושא

סיפור בדקה: האישה המבוגרת בעולם חוגגת יום הולדת 116

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנתונים נלקחו מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התיאוריה של פרלס על חשיבותה של גנטיקה בהקשר לאריכות ימים, קיבלה לאחרונה חיזוק ממחקר חדש שפורסם בכתב העת PLOS Genetics. במחקר, גילו מדענים כי כמה גרסאות של מחלות האופייניות לגיל מבוגר, נעדרות מהגנום של בני 100 פלוס מסוימים. מחלות אלה מעורבות בתהליכים של הזדקנות התא ותקיפת הגוף את עצמו (מחלות אוטו-אימוניות). כך למשל, חוקרים גילו כי הגן APOE המעורב בהתפתחות מחלת האלצהיימר, הופיע בגרסה שונה אצל אנשים מעל גיל 100, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. במילים אחרות: הגנטיקה, לפי מחקר זה, היא כמעט הסיפור כולו.

ושוב, הכל בגנים

"האנשים המבוגרים בעולם אינם משוגעים לכושר, ואורח החיים שלהם אפילו קצת פחות בריא מאשר זה של רובנו. הם מעשנים, הם שותים והם לא בהכרח אוכלים כל כך טוב"

אחד מכותבי המחקר, חוקר ההזדקנות מאוניברסיטת סטנפורד פרופ' סטיוארט קים, התייחס בהרצאה מ-2014 לסיפורה של ז'אן קלמן הצרפתייה, שנפטרה ב-1997 בגיל 122. "קלמן רכבה על אופניים עד גיל 100. היא גם עישנה עד גיל 116", סיפר. "זה אומר שעישון טוב לבריאות, כל עוד אתם מעשנים עד גיל 100. עוד הוסיף: "האנשים המבוגרים בעולם אינם משוגעים לכושר, ואורח החיים שלהם אפילו קצת פחות בריא מאשר זה של רובנו. הם מעשנים, הם שותים והם לא בהכרח אוכלים כל כך טוב. זאת אומרת – אם תאכלו טוב ותתעמלו זה יאריך את חייכם בעשור, אבל הדבר המהותי יותר הוא שיהיו לכם את הגנים של קלמן הצרפתיה".

על-פי CDC, הסיבות המובילות למוות בקרב בני 100 פלוס בארה"ב היו מחלות לב, אלצהיימר, שבץ מוחי, סרטן, שפעת ודלקת ריאות. עוד צוין כי מספר המתים מאלצהיימר בארה"ב זינק ב-119% ב-2000-2014 – זינוק שהחוקר קסו מייחס ליתר מודעות למחלה, המתבטאת גם באבחונים תכופים יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • זקנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully