וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקדיה פורחת: מה אומר העץ בציור על הילד שלכם?

25.1.2016 / 8:00

במרכז הדף או בשוליו? עם שורשים הנטועים בקרקע או תלוש? ענפים עירומים או עלווה מלבלבת ועמוסת פרי? מיוחד לט"ו בשבט: הביטו בציורים של הילדים שלכם ואולי תלמדו עליהם משהו חדש שלא ידעתם

ציור ילדים. ShutterStock
מה העץ אומר?/ShutterStock

קל למצוא קווים משותפים בין התפתחותו של עץ למהלך חייו של אדם. גם לעץ וגם לאדם יש מחזורי חיים של לידה, גדילה, התפתחות והזדקנות עד למוות, שנראים באופן ברור כלפי חוץ. כאשר ענף נשבר או גזע קורס העץ נראה שבור וכבוי. כאשר ישנה תקופת פריחה וצמיחה של עלים, פרחים ופירות העץ מספר לנו סיפור של התחלה חדשה, התאוששות, לבלוב והתפתחות.

בניגוד לעץ, אישיות האדם, רגשותיו ומחשבותיו אינם גלויים לעין. לכן כאשר ילד מצייר עץ, הציור משקף את התחושות העמוקות והפחות מודעות שלו לגבי עצמו. אנו מבינים אז, שהוא רוצה לספר לנו על הדימוי העצמי שלו, ועל איך הוא תופס את עצמו.

לקראת ט"ו בשבט בחרתי לספר לכם על יעל ועל העצים שלה. יעל (שם בדוי) היא בת 7. ילדה שלישית, שלה שני אחים גדולים והיא נמצאת בטיפול רגשי-דיאדי אצלי, יחד עם הוריה, כבר ארבעה חודשים. יעל והוריה החלו טיפול על רקע קשיים רבים ביחסים ביניהם. יעל הרבתה בהתנהגויות מרדניות, היו לה התקפי זעם במהלכם הייתה צורחת, בוכה ואף מכה את הוריה. הוריה הגדירו אותה "דובי לא לא", מפני שהתשובה לכל בקשה ממנה הייתה סירוב מוחלט וחוסר שיתוף פעולה, דבר שיצר מתח גדול בינה לבין הוריה.

אבחון ציורי ילדים. באדיבות: קרן יטיב, מערכת וואלה! NEWS
הציור של יעל: שני עצים, ערסל ביניהם וילדה שוכבת ונחה עליו/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות: קרן יטיב

כיום המצב השתפר לאין ערוך, היחסים בין יעל להוריה התחממו, יעל כמעט ואינה מתפרצת ויודעת טוב יותר לתקשר את רגשותיה להוריה בלי להזדקק לסערה הגדולה. הוריה של יעל למדו במרוצת הזמן איך לפנות ליעל, איך לגייס את שיתוף הפעולה שלה, איך לחזק אותה ואיך לתת לה תחושה שסומכים עליה ומאמינים בה.

במהלך מפגש משותף של יעל ואמה, קצת לפני סיום הטיפול, ביקשתי מיעל לצייר לי עץ, על מנת לבדוק מהי תפיסתה את עצמה בשלב הזה של הטיפול. יעל ציירה שני עצים, ערסל ביניהם וילדה שוכבת ונחה עליו.

עוד באותו נושא

כך הציור של הילד יכול לגלות אם הוא מוכן לגמילה מחיתולים

לכתבה המלאה

מיקום העץ בדף

הדבר הראשון שיש לשים לב אליו הוא ההתרשמות הכללית מהציור. האם העץ משתלט על כל הדף, האם הוא קטן ועומד רק בחלק אחד של הדף או שהוא עומד בגאון במרכז הדף ומושך תשומת לב, האם העץ נוטה לצד ימין או לצד שמאל והאם הוא מחובר לקרקע או מרחף באוויר.

בציור של יעל אנו רואים שני עצים, עומדים בצורה יציבה ובטוחה על הקרקע, כשהדבר מסמל תחושה של יציבות ובטחון שיש ליעל. העצים בהחלט נוכחים בציור ומושכים את תשומת לב המתבונן בו, אך אינם משתלטים על הציור ותשומת הלב עוברת גם לסביבה בה הם מצוירים, לערסל ולילדה. ניכר שיש ליעל דימוי עצמי טוב, כושר תכנון ויכולת להתאים את עצמה לסביבה, בלי צורך להשתלט.

לשני העצים יש נטייה קלה לצד ימין. הדבר מעיד על הצורך של יעל בחברה, על הרצון שלה לחוש עצמאית ומסוגלת, על יכולתה להעז ולהתקדם ועל כך שיש לה מחשבות על העתיד

גן ילדים. ShutterStock
כאשר ילד מצייר עץ, הציור משקף את התחושות העמוקות והפחות מודעות שלו לגבי עצמו/ShutterStock

חלקי העץ - גזע

בשלב הבא נתבונן בחלקי העץ, ובתחילה בגזע. הגזע מתאר את אישיות המייצג, את תפיסת העצמי שלו ואת תחושת הביטחון שלו.

ילדים צעירים מציירים גזע ארוך יותר מהצמרת, ביחס של 1/3 צמרת 2/3 גזע. בגיל ההתבגרות מציירים גזע ביחס 1:1 לנוף. מבוגרים מציירים גזע נמוך יותר מהנוף. יעל ציירה בצורה תואמת גיל.

הגזעים של העצים שיעל ציירה הם עבים ונוכחים. נראה שהגזעים האלו בהחלט יכולים לשאת את הצמרת שיושבת עליהם, בביטחון וברגיעה. ניכר שיעל היא ילדה בעלת בטחון עצמי גבוה, בטוחה בעצמה, יציבה וחווה את עצמה כנוכחת כמשמעותית. יש בה יכולת להחזיק בצורה מותאמת את השאיפות שלה והיא מתמודדת היטב מול דמויות סמכותיות ומייצרת בתוכה אסרטיביות והחלטיות.

לגזעים יש גבולות ברורים. נראה שיעל יודעת את גבולות האני שלה וחשה אותם, יש הפרדה טובה בינה לבין החוץ, יודעת לשים את הגבולות שלה ויש תחושת נפרדות.
עם זאת, נראים בגזעים מקומות של פריצה, שבירה, ואי השלמה. אלו יכולים להיות סימנים של קשב וריכוז או קושי בדימוי הגוף. ואכן, במהלך המפגשים עלה הנושא של התנתקויות ורחפנות שיש ליעל, וצורך בבריחה למקומות שהם "שלה". יעל כיום בתהליך אבחון לקשב וריכוז.

צמרת העץ

לאחר שבחנו את הגזע, נתבונן בצמרת. הצמרת מעידה על החלק הקוגניטיבי של הילד, על שאיפותיו, תחושת המסוגלות שלו, צורת החשיבה שלו. אנו נתבונן האם הצמרת סגורה או פתוחה, האם בה יש עלים, פרחים או פירות או שהיא ריקה.
יעל ציירה צמרות סגורות אך ההן אינן סגורות לגמרי והקו רך וקצת מתפזר. הדבר מעיד על הצורך שלה במסגרות מוכרות וידועות של בית, בית ספר, חוגים וחברים, המשרות עליה תחושת ביטחון ויציבות. על הצורך שלה בלמידה מובנית ומסודרת, אבל גם על כך שהיא אינה נוקשה בחשיבתה ויש בה גם צורך בפריצת המסגרות והסתייגות מקבלת מרות.

ציור הפירות בעצים מראים שיעל כיום בתקופה שהיא חשה שיש פרי לעמלה, היא מרגישה מסוגלת ויכולה והיא ביחסים של תן-קח ושיתוף פעולה עם הסביבה. לא רק שהעצים שלה נותנים פירות, הם גם מאפשרים מנוחה, רוגע וכיף, בכך שניתן לתלות ביניהם ערסל ולנוח בו. תחושת הנתינה והדיאלוג עם הסביבה מאד ברורים בציור הזה ומראים על ההתקדמות הגדולה שיעל עברה ביחסים עם הוריה ומול סביבתה.


הכותבת היא יועצת משפחתית, מטפלת רגשית דיאדית ומאבחנת ציורי ילדים. בעלת הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully