וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסולריום בים המלח נסגר, החולים נותרו ללא מענה

הסולריום המרכזי בים המלח נסגר במפתיע לשיפוצים ומועד פתיחתו המחודשת לוט בערפל. הסולריום הוא אבן שואבת לחולי פסוראזיס מהארץ ומהעולם, משום שחשיפה לשמש בקרינה נמוכה, האופיינית לאזור ים המלח, מעכבת את המחלה ומקלה על תסמיניה

בולען בסמוך לים המלח ליד קיבוץ עין גדי. שרון כרמי, מערכת וואלה! NEWS
עונת הרחצה הטיפולית בסולריום נפתחת מדי שנה במרץ ונמשכת עד סוף נובמבר. ים המלח/מערכת וואלה! NEWS, שרון כרמי

בסוף השבוע האחרון גילתה במקרה מנכ"לית אגודת הפסוריאזיס הישראלית יונה קציר, שמתקן המרפא הציבורי העיקרי בארץ עבור חולי פסוריאזיס, הנמצא בים המלח, לא יפתח שעריו עבור החולים במרץ הקרוב כבדרך כלל. עונת הרחצה הטיפולית במתקן, נפתחת מדי שנה במרץ ונמשכת עד סוף נובמבר, ואל המתקן מגיעים מדי שנה מאות חולי עור, פרקים ופסוריאזיס בפרט מישראל ומחו"ל. בשל כך, הסולריום התבסס כענף תיירות מרפא משגשג. המתקן הרפואי, שהוקם בשנות ה-90 על ידי משרד הבריאות (מתקציב ממשלתי) ידוע בסגולותיו עבור אותם חולים, והטיפולים בו כוללים חשיפה הדרגתית לשמש בעירום מלא, לאחר שימוש בקרמים ומשחות טיפוליות ייעודיות וכן, רחצה במקטע חוף מבודד.

הטיפול במתקן הוכח מדעית כיעיל בעיכוב התפתחות המחלה, וחולים רבים מדווחים על הקלה בתסמינים העוריים. בשל כך, הטיפול במתקן הוכנס לפני שנים אחדות לסל התרופות, ועל פי חוק הבריאות הממלכתי, חולה פסוריאזיס זכאי לשהייה של עד 30 יום בים במלח, כאשר חלק ממבוטחי קופות החולים זכאים לתוספת של ימים, בהתאם לכיסוי הביטוחי שלהם. קהל היעד הוא חולי פסוריאזיס אשר אחוז כיסוי גופם בנגעי פסוריאזיס הינו 50% ומעלה. האישור ניתן על ידי רופאי העור המטפלים.

אילוסטרציה. ShutterStock
מתמשכת כל החיים, ומתבטאת במשטחי עור אדומים וקשקשת על פני הגוף/ShutterStock

אגודת חולי הפסוריאזיס פנתה השבוע במכתב פתוח לשר הבריאות, יעקב ליצמן, בבקשה להתערבותו בעניין. "ללא פתרון לטיפול אקלימי בים המלח, ימצאו את עצמם חולי הפסוריאזיס ללא מענה רפואי הולם, במיוחד לאור העובדה שמחלקות בתי החולים אינן יכולות לטפל בכל כך הרבה חולים וגם הפתרונות של פוטותרפיה (מנורות UVB) לא מתאימים לכל החולים" כתבה קציר. היא הוסיפה כי "ללא הסולריום המאפשר חשיפה נוחה בעירום לצד טבילה במי ים המלח וכן הפרדה וצניעות בין גברים לנשים, יאלצו החולים להשתזף על גגות בית המלון הרחוקים מהים עצמו כשהם חשופים לסקרנים המביטים מגגות אחרים, או למצוא עצמם הולכים מרחקים ארוכים על חוף הים כדי למצוא פינה רחוקה מבלי שיש בה שרותי חוף סדירים ומקום מכובד לריפוי. ברצוני לציין כי השימוש בסולריום של בתי המלון מורשה לאורחי המלון בלבד."

עוד באותו נושא

אהבה בצל המחלה

לכתבה המלאה

240 אלף חולי פסוריאזיס בישראל

על פי נתוני האגודה, מחלת הפסוריאזיס מופיעה אצל כ–3% מהאוכלוסייה, והיא פוגעת בילדים ובמבוגרים. המחלה מתמשכת כל החיים, ומתבטאת במשטחי עור אדומים וקשקשת על פני הגוף. הערכת האגודה היא כי ישנם כ–240 אלף חולים בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"משרד הבריאות בעצם אומר לחולים 'אתם לא מעניינים אותנו'". שר הבריאות יעקב ליצמן/מערכת וואלה!, צילום מסך
"יש קבוצות של חולים בארץ וגם מאירופה שעושים הזמנות לחודש ימים בסולריום שנה מראש, ואף אחד לא הודיע להם שזה נסגר. ממש עצוב שככה מתנהלים במדינה שלנו"

לצד טיפולים רפואיים אחרים חיצוניים או מערכתיים, חולים רבים נעזרים וזקוקים לתקופת השיזוף והחשיפה בים מהמלח בזכות מיקומו הנמוך היוצר שכבת מגן אטמוספירית הגורמת לסינון הקרניים האולטרה סגוליות הקצרות (UVB) כך שהצורך במענה לחולים אלו הוא קיומי.

"המקום הזה נפתח מטעם משרד הבריאות והוא למען החולים אבל לקבל תשובה כזאת שפשוט נסגר ולא יפתח, זה בעצם לומר לחולים: 'אתם לא מעניינים אותנו'", אומרת יונה בראיון לוואלה!NEWS. "המקום הזה הוא חמצן לחולים, אי אפשר פשוט לסגור אותו בלי לתת מענה וגם בלי לתת לנו הסברים. יש קבוצות של חולים בארץ וגם מאירופה שעושים הזמנות לחודש ימים בסולריום שנה מראש, ואף אחד לא הודיע להם שזה נסגר. ממש עצוב שככה מתנהלים במדינה שלנו, במיוחד שמדובר באנשים חולים שבאים לריפוי, לא לתפוס צבע".
למרות שהמתקן הוקם ע"י משרד הבריאות, יש לציין כי מאז הקמתו לפני למעלה משני עשורים הוא נמצא בניהולה ופיקוחה של המועצה האזורית תמר. במועצה מסבירים כי מדובר בסגירה לטובת שיפוץ, במסגרת תכנית להגבהת המבנים שנמצאים בקו החוף, מחשש להצפה. אולם, משידוע כי התכנית צפויה להימשך חמש שנים, ולא ברור מה צפי סיום השיפוץ בשטח הסולריום - חולי הפסוריאזיס נותרו ללא חלופה רפואית.

תגובות

מהמועצה האזורית תמר נמסר בתגובה: "ראשית נציין כי אין מדובר בסגירת המתחם, כי אם בשיפוצו. מתחם בתי המלון וקו החוף, המשתרעים על פני 6 ק"מ, מצויים בסכנת הצפה ממשית מדי יום בעקבות עליית מפלס הים. סכנה זו הובילה את משרד תיירות להקמת חברה ממשלתית לשיקום מתחם בתי המלון – ח"לי - החברה הממשלתית להגנות ים המלח. החברה פועלת נמרצות לפיתוח ושיקום האזור כולו בהם גם מתחם הסולריום. המתחם הממוקם על קו הים נמצא גם הוא בסכנה ועל כן מחויב לעבור שיפוץ ושיקום. ההחלטה על המועד הסופי לביצוע השיפוץ התקבלה לפני ימים אחדים. עם קבלת ההחלטה התחלנו בניסוח והעברת ההודעה לכל הגרומים הרלוונטיים".

לא נתקבלה תגובה ממשרד הבריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully