בחוץ או על הליכון: איפה הכי עדיף לרוץ?

לפעמים באמת אין ברירה, אבל כשהבחירה נמצאת ברגליים, מה היתרונות והחסרונות של ריצה באוויר הפתוח ומנגד, בחדר הכושר? התשובות בפנים

  • ריצה
וואלה! NEWS בשיתוף אדידס
היכן כדאי יותר לרוץ, בפנים או בחוץ? (צילום: אדידס)

אין רץ שלא מכיר את המשפט ההיתולי: "אם אחרי ריצה של ארוכה לא הצלחת למצוא תשובות לשאלות שמעסיקות אותך, סביר שכבר לא תוכל למצוא". את שורת היתרונות הנפשיים שמציעה הריצה כבר מנינו בכתבות הקודמות וכמובן שנעסוק בהם שוב ושוב גם בכתבות הבאות. אבל בינתיים, יש שאלה אחת, כמעט בלתי פתירה, שמעסיקה רצים רבים, מתחילים ומנוסים כאחד: היכן כדאי יותר לרוץ, בפנים או בחוץ? כלומר, תחת כיפת השמיים והנוף המשתנה או במסלול הריצה המכאני במועדון הכושר או אפילו בבית מול הטלוויזיה שמקרינה את הסדרה האהובה?

הטיעונים רבים לכאן ולכאן. כל רץ יכול להגן על משנתו באותה קלות שבה הוא מסיים את האימון היומי שלו. ועדיין, על אף שמדובר בעניין אישי למדי יש כמה פרמטרים שכדאי לשקול לפני שמחליטים.

עוד באותו נושא

אחת ולתמיד: מה כדאי לאכול לפני ואחרי ריצה?

לכתבה המלאה

מזג האוויר

לפעמים באמת שאין ברירה ומזג האוויר לא מאפשר ריצה בחוץ. יותר נכון, אם אתם לא חייבים אז זה לא מומלץ. קור קיצוני, גשם סוחף, שלוליות בוץ, רוחות פנים מחלישות, שרב כבד ולחות גבוהה במיוחד – הן חלק מהסיבות בגללן כדאי לקיים את האימון היומי בחדר הכושר הממוזג והמבודד. אבל להזכירכם, מדובר במדינת ישראל, בה מזג האוויר מאפשר ריצה כמעט בכל ימות השנה. ביגוד מתאים ואתם על מסלול הריצה המוכר בפארק עם עוד כמה אמיצים שבחרו לאתגר את עצמם.

זמן

אימון על מסלול מכאני נחשב מדויק ומדוד יותר על פני ריצה בפארק או בכביש. אחרי הכל, מדובר בריצה בתנאי מעבדה שמאפשרים הצגת מדדים אמינה יותר ומשקפת את יכולתכם האמיתית במהלך האימון. ועדיין, אם ברצונכם לבצע ריצות ארוכות (מעל 15 ק"מ), כדאי לשקול שנית את הריצה בחדר הכושר, הן בגלל הנוחות, רמת העניין, המאמץ ובעיקר, תור המנויים האחרים שמשתרך מאחור.

אופי האימון

על זה אין עוררין: ריצה בחדר כושר דורשת פחות מאמץ לעומת הריצה בחוץ, בעיקר בשל התנגדות האוויר ותנועת המסילה שלמעשה רק ממריצה את פעולת הרגליים. עיקר ההתרחשות מתבצע במרכז הכובד של הגוף, שנותר במקומו במהלך ריצה על מסילה ולא מצריך את דחיפת הגוף קדימה. לזה יש להוסיף את בלמי הזעזועים הנוחים שמציע המסלול המכאני ואת הנחיתה הרכה של כפות הרגליים. לעומת זאת, במהלך ריצה בחוץ הגוף עובד הרבה יותר קשה כדי לדחוף עצמו קדימה. המשמעות היא שאימון נפח יומי בקצב קל-בינוני יכול להתבצע בחדר הכושר אבל ריצת טמפו או אינטרוול מהיר עדיף שתתבצע בחוץ.

ריצה על מסלול מכאני נחשבת כאמור, מדויקת יותר (צילום: shutterstock)

תקציב

ריצה בפארק או בכל מקום אחר תחת כיפת השמים לא עולה כסף. למעט ציוד ריצה בסיסי ונעליים מתאימות לא נדרש תקציב מיוחד כדי לקיים אימון מהנה. לעומת זאת, מנוי למועדון כושר יכול לעלות לא מעט כסף ואם אינכם מתכוונים להשתמש במנעד החוגים והפעילויות שמציע המועדון, אולי כדאי שתשקלו את העניין שנית.

שליטה באימון

ריצה על מסלול מכאני נחשבת כאמור, מדויקת יותר. זה כולל שליטה במהירות הריצה, בשיפוע ובמידת המאמץ. קשה לומר שמדובר בפעולה בריאה יותר לעומת ריצה על משטחי בטון, אספלט או שטח כורכר בחוץ, אבל אם אתם מחלימים מפציעה או נמצאים בשלב התחלתי למדי או מנגד, התאוששות אחרי תחרות מאומצת, חדר הכושר יכול להתאים לכם יותר.

לסיכום, ריצה היא ריצה, וככזאת היא כוללת לא מעט מרכיבים פיזיים ומנטליים. גם אלה המכורים לאוויר הפתוח בפארק או בחוף הים וגם אלה שלא יכולים להזיז רגל בלי האווירה המחשמלת של מועדון הכושר, יודו שהלבטים הללו מופיעים רק בדקות הראשונות של האימון. בסיומו, המוח, שנמצא עדיין במצב מדיטטיבי, מתפנה לשאלות הרות גורל הרבה יותר: כמו איזו ארוחה תפצה את הגוף והנפש על המאמץ הזה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully