וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק בריאות: הטיפים הטובים ביותר שחילקנו לכם השנה

29.12.2015 / 7:30

לאורך כל השנה הביאה לכם "המעבדה" את המחקרים המדעיים הכי רלוונטים לחיים בריאים ורגועים. לקראת סוף השנה אספנו עבורכם את 7 הטיפים שחשבנו שהיו הכי יעילים. מחינוך הילדים, דרך זוגיות ועד למה שנכנס לכם לפה. הנה הם לפניכם

מערכת וואלה!

בווידיאו: האישה שיודעת הכי טוב מכולם איך לחיות חיים בריאים וארוכים

"המעבדה" מסכמת שנה ומציגה בפניכם כמה מהעצות הטובות והקלות ביותר ליישום בנושאים שאותם חקרה – מסרטן, שפעת והורות טובה ועד אריכות ימים, זוגיות, פריון ודיכאון חורף. אז שיהיה לבריאות.

1. רוצים ילדים חכמים? היפטרו מבייבי איינשטיין

אין מה לומר, קל לבדר ילדים (ולנוח מעט) כשמניחים להם לצפות בתוכניות טלוויזיה או לגלוש באייפד. זה קל ומנחם במיוחד כשמדובר בתוכניות טלוויזיה חינוכיות לכאורה מסוג בייבי איינשטיין. אבל המדע מראה שעדיף לכם לא להיכנע לפיתוי: לפי שלל מחקרים, ילדים שנחשפו לקלטות למידה מסוגים שונים הבינו פחות מילים, בהשוואה לילדים אחרים שלא צפו בקלטות. זה קורה כי למידה פאסיבית משמעותית הרבה פחות מלמידה אקטיבית (למשל, שיח ממשי עם הורים), שמאפשרת תרגול של הדברים שנלמדו.

אמנם בכל הנוגע לאייפדים וסמארטפונים הדעות חלוקות, אך חוקר התפתחות הילדים הבריטי ד"ר ריצ'ארד האס מציג טענות חד-משמעיות: "קיימת הסכנה שפעוטות יתמכרו לסוג זה של גירוי, מה שיוביל להתפתחות מוחית לא מאוזנת. כל פעילות חינוכית שיכולה להיעשות ללא אייפד – אלא בעולם האמיתי – עדיפה". קאפיש?

טוסט שרוף. ShutterStock
אתם בעצם אוכלים פיח/ShutterStock

2. חסנו את הגוף מפני סרטן: הימנעו משרוף ומפלסטיק ושקלו הנקה

מחקרים טוענים כי מחצית עד 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה. ואם זה כך, הרי שכדי לכם לאמץ כמה הרגלים בריאותיים פשוטים, שעשויים להרחיק מכם את המחלה. שניים כאלה הם הימנעות מאכילת מזון שרוף והימנעות מחימום מוצרי פלסטיק במיקרוגל.

מתברר, כי בעת צלייה של מזון משתחרר פיח, הגורם ליצירת חומרים רעילים במזון. מחקר שפירסמה האגודה האמריקאית לחקר הסרטן (AACR) מצא שאנשים שאכלו סטייק וול-דאן הגדילו ב-60% את הסיכון לחלות בסרטן הלבלב, בהשוואה לאנשים שלא אכלו סטייק כזה, או לא אכלו סטייק בכלל. פלסטיק, מצדו, עלול לשחרר חומר רעיל ומסרטן הקרוי דיאוקסין. לכן מומלץ להימנע משתיית מים מבקבוקי פלסטיק וכן להימנע כליל מחימום כלי פלסטיק במיקרוגל.

ומילה על הנקה (לאימהות שביניכם). אם אתן מעוניינות להיניק – או שוקלות לעשות זאת – כדאי לדעת כי הנקה עשויה להגן על נשים מפני סרטן השד ואפילו למזער את הסיכון לחלות שנית במחלה. ניתוח מחקרי רחב היקף, שבחן את ניתוח נתוניהם של 47 מחקרים אפידמיולוגיים מ-30 מדינות שונות, הציג שורה תחתונה משכנעת: ככל שנשים היניקו יותר – כך הן היו מוגנות יותר מפני סרטן השד.

עוד באותו נושא

עכשיו זה רשמי: בשר מעובד גורם לסרטן

לכתבה המלאה
סוזנה ג'ונס, האישה המבוגרת בעולם, חוגגת יום הולדת 116. ניו יורק. רויטרס
סוזנה ג'ונס, האשה המבוגרת בעולם חוגגת 116/רויטרס

3. חולמים לחיות עד 120? אל תפסיקו לעבוד

"הפרויקט מצא שאנשים שנשארו מעורבים בקריירות משמעותיות ועבדו קשה – חיו הכי הרבה שנים"

רבים מפנטזים על הרגע שבו יפרשו מעבודתם, וינפשו היכנשהו עד לזקנתם. אבל אם אתם מעוניינים לחצות את גיל 100, כדאי לכם לזנוח את התוכנית הזו.

מחקר אמריקאי מפורסם על אריכות ימים, הקרוי The Longevity Project , מצא שהאנשים המסורים ביותר לעבודתם, נטו להאריך חיים יותר מאחרים. "אנשים מקבלים עצות גרועות, כמו 'האטו את הקצב, תפסיקו לדאוג וצאו לפרישה בפלורידה'", הסביר אחד החוקרים, הפסיכולוג הווארד פרידמן. "אך הפרויקט מצא שאנשים שנשארו מעורבים בקריירות משמעותיות ועבדו קשה – חיו הכי הרבה שנים". ובמילים אחרות: לעבוד בדבר-מה שאוהבים, הוא פטנט מאריך חיים. וכן, שמעון פרס הוא (תמיד) דוגמה טובה.

זוג במיטה. ShutterStock
תמיד טוב לבריאות/ShutterStock

4. חיסון נגד שפעת? סקס

זה אולי לא תחליף של ממש לחיסון המסורתי כנגד שפעת, אך יכול לשמש ככוח עזר טבעי לא רע בכלל. מדובר בסקס, אגב. מחקר אמריקאי שנעשה בקרב קבוצת סטודנטים, מצא שצעירים שעשו סקס פעם עד פעמיים בשבוע נהנו ממערכת חיסון משופרת. המחקר בחן את רמות הIgA- בדמם של הסטודנטים: נוגדן המגן על הגוף מפני מזהמים ומצוי בריריות הגוף כמו רוק והפרשות מערכת הנשימה.

הוא הראה שלסטודנטים שקיימו יותר יחסי מין בהשוואה לאחרים, היו רמות גבוהות יותר של הנוגדן בדם. הסיבה המשוערת לכך: כאשר עושים סקס משתחררים בגוף כימיקלים המעוררים בו תחושה טובה, ואלה מעודדים ייצור .IgA ללא ספק שווה לנסות.

חדר כושר. ShutterStock
רובנו מפצים על המאמץ בחדר הכושר בקלוריות מיותרות לאחר מכן/ShutterStock

5. ספורט לצורך הרזיה? לא בדיוק

"המעבדה" עסקה השנה גם בשבירת מיתוסים. אז הנה מיתוס גדול במיוחד שניתצנו עבורכם: פעילות גופנית לא בהכרח תועיל לדיאטה. הסיבה העיקרית לכך, היא שאנשים שורפים פחות קלוריות בעת פעילות גופנית, בהשוואה לכמות הקלוריות שהיו מצפים לשרוף בה. בנוסף, מתברר כי ללא מעט אנשים יש נטייה לפצות על המאמץ שהשקיעו בפעילות הגופנית באכילת יתר. בדיוק בגלל גורמים אלה הצהיר באחרונה ניו יורק טיימס ש"כדי להוריד במשקל – הרבה יותר חשוב לאכול פחות מאשר להתעמל".

במילים אחרות, ספורט לא יכול להחליף את הקיצוץ הקלורי, אלא רק להוסיף לו. בכל מקרה, מי שיכול לשלב בין ספורט לדיאטה – מה טוב. "פעילות גופנית", הסביר ניר פינק, דיאטן ספורט ומרצה לתזונה בקורסי מדריכים במכללה האקדמית בווינגייט, "לא רק טובה לדיאטה, אלא גם טובה לבריאות הפיזית והנפשית, ולכן השילוב בין דיאטה לפעילות היא בעיני ההמלצה הטובה ואפקטיבית ביותר".

מרק עדשים. נמרוד סונדרס
טוב גם לפוריות. מרק עדשים/נמרוד סונדרס

6. מזון נוגד דיכאון ומעודד פריון? יש דבר כזה

רוצים לצאת מדכדוך החורף (או כל דכדוך שהוא)? לפני שאתם פונים לכדורים, נסו מאכלים שיכולים לעזור – כמו פטל, תותים ותה. עוד מזון מומלץ הוא כזה המכיל חומצות שומן מסוג אומגה 3. המאכלים האלה מכילים כימיקלים שדומים בהרכבם לחומצה ולפרואית – תרכובת כימית המשמשת לטיפול באפילפסיה והפרעות מצב-רוח. גם תזונה ים-תיכונית –המבוססת על שומנים מן הצומח, ירקות ופירות רבים, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים ושקדים – תורמת לבריאותם הגופנית והמנטאלית של אנשים. "המוח זקוק לכמות מספקת של רכיבים, כמו אומגה 3, חומצות אמינו, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין D ומינרלים כמו אבץ, מגנזיום וברזל. התזונה הים-תיכונית מספקת את כל אלה", סיכם הפסיכיאטר מאוניברסיטת ולנסיה, ויסנט בלנזה.

ומהי תזונה מעודדת פריון? קטניות, כמו חומוס, שעועית ועדשים, הן קבוצת מזון מומלצת מאוד. "הקטניות מועילות מאוד לפריון", הסביר המטפל ברפואה סינית אביב מסינגר. "אכילת קטניות מרובה תועיל כמעט לכל אישה, ובמיוחד לנשים הסובלות מחוסר ביוץ על רקע שחלות פוליציסטיות או משקל עודף. חלק מהקטניות, כמו חומוס, מכילות פיטואסטרוגן, נגזרת צמחית הדומה מאוד להורמון הנשי. יש לה השפעה מאזנת על הורמון האסטרוגן ובכך השפעה מאזנת על המחזור, הביוץ וגיל המעבר".

בני זוג סינים בסין, דצמבר 2015. AP
חשוב לדעת להתפייס, אבל יותר חשוב לדעת איך לריב/AP

7. זוגיות מאושרת? היפטרו מהרגלים רעים

זוגיות אינה ניזוקה מריבים, אך עלולה לחטוף מכה אנושה אם לא יודעים כיצד לריב. מומחה הזוגיות מאוניברסיטת וושינגטון, פרופ' ג'ון גוטמן איתר במחקריו כמה צורות אינטראקציה רעילות, שיכולות לחרב זוגיות. העיקריות שבהן: הטחת ביקורת אישית ומעליבה בבן הזוג ("כאילו אם הוא לא הוריד את הזבל, הוא אדם רע"); זלזול בבן הזוג ("קריאת שמות, גלגול עיניים, לגלוג והומור עוין"); התגוננות ("האשמת בן הזוג, מבלי לקחת אחריות. זוהי התנהגות הרסנית"); והתנתקות ("אנשים המתנתקים מהנושא עליו מדברים, ומבן הזוג. בדרך זו הם מוציאים את עצמם ממערכת היחסים").

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully