פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מחקר: אנשים שאוכלים אגסים נוטים להיות רזים יותר

      הם עשירים בוויטמין סי ובסיבים תזונתיים, מקלים על הנגאובר ומפחיתים את הסיכון לשבץ, אבל מחקר חדש מצא שאכילת אגסים קשורה גם במשקל גוף נמוך יותר ובסיכון קטן ב-35% לסבול מהשמנת יתר

      אגס (ShutterStock)
      חביב במיוחד על מבוגרים שאינם מרבים בשתיית אלכוהול או עישון (אילוסטרציה: shutterstock)

      הלימון מוסיף המון, והאגס - מוריד מידה במכנס? מחקרים קודמים כבר מצאו שאגסים עשירים בוויטמין C שאכילתם או שתיית המיץ שלהם עשוי להקל על תופעות הנגאובר ואפילו להפחית את הסיכון ללקות בשבץ. אבל מחקר חדש שנערך באוניברסיטת לואיזיאנה מצא לאחרונה כי לאנשים שאוכלים אגסים בקביעות, סיכוי נמוך יותר לסבול מהשמנת יתר.

      המחקר שפורסם בכתב העת Nutrition and Food Scienceגילה שאנשים שאוכלים אגסים בקביעות התאפיינו במשקל נמוך יותר ונהנו מסיכוי נמוך ב-35% לסבול מהשמנת יתר, ביחס לאנשים שנמנעו מאגסים. בנוסף, בדקו החוקרים מהן ההשפעות של אכילת אגסים על גורמים כגון: ספיגת רכיבים תזונתיים, איכות התפריט היומי וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

      החוקרים התבססו על נתונים שנאספו במשך 9 שנים במסגרת הסקר הלאומי לבחינת בריאות ותזונה מ-12,808 נבדקים בגילאי 19 ומעלה. בנוסף לנטיה למשקל גוף נמוך יותר ולסיכון מופחת להשמנת יתר, הם גילו גם כמה פרטים נוספים על הפרופיל של אוכלי האגסים ומצאו שהם נוטים להיות מבוגרים יותר מאלה שאינם אוכלים אגסים, וגם לעשן ולשתות פחות מהם. לאוכלי האגסים תפריט תזונתי בעל איכות גבוהה יותר – עשיר בסיבים תזונתיים ובוויטמינים ודל בשומן ותוספות סוכר. וזאת, למרות שהערך הקלורי הכולל של התזונה היה פחות או יותר זהה לזה של מי שאינם אוכלים אגסים.

      אגס (ShutterStock)
      תכולת הסיבים העשירה היא ככל הנראה הגורם למשקל הגוף הנמוך (אילוסטרציה: shutterstock)

      "הקשר שנמצא בין אגסים ובין משקל גוף נמוך מאוד מרגש", אמרה בהודעה לעיתונות ד"ר קרול אוניל מהמרכז החקלאי באוניברסיטת לואיזיאנה, שעמדה בראש צוות המחקר. "אנחנו סבורים שתכולת הסיבים היא שאחראית למשקל הגוף הנמוך יותר שאיתרנו בקרב אוכלי אגסים במהלך המחקר, משום שלא היו הבדלים בצריכה הקלורית או ברמת הפעילות הגופנית בין הנבדקים", הסבירה.

      סיכון מופחת למחלות לב, סוכרת וסרטן

      ישנן מספר סיבות לחשיבותם של סיבים תזונתיים בתפריט שלנו. הם מסייעים בעיכול וגורמים לתחושת שובע לאורך זמן, דבר שמסייע לנו להילחם בחשקים ולשמור על המשקל. במחקרים נמצא שסיבים תזונתיים מסייעים גם בהפחתת הסיכון למחלות לב, סוכרת סוג 2 וסרטן. לבד מאגסים, ניתן למצוא סיבים תזונתיים גם בפטל, עדשים, ארטישוק ובשלל דגנים מלאים.

      למרות היתרונות הרבים שנמנו כאן לאכילת אגסים, החוקרים גילו במחקרם כי שני אחוזים בלבד מהאמריקאים צורכים אגס אחד מדי יום – כמות שמהווה מחצית ממכסת הפירות היומית המומלצת, לפי מדריך התזונה האמריקאי. בסיכום מחקרם כתבו החוקרים כי "יש לעודד את הציבור לאכול אגסים טריים במסגרת תפריט תזונתי בריא. שכן מדובר בפרי עשיר במיוחד ברכיבים תזונתיים ואכילתו עשויה לסייע ליותר אנשים לעמוד במכסת הפירות המומלצת ליום".