וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרתום את המדע: איך לגדל ילדים חכמים

27.12.2015 / 9:00

נכון אין לנו אפשרות להשפיע על הגנטיקה אבל יש כמה פרמטרים שנחקרו ונמצאו מתאימים כדי לקבוע מה תהיה רמת ה-IQ של הילדים שלכם. רמז: לא משנה מה הציון שלהם במתמטיקה

ילדים חכמים. ShutterStock
גם גבוהים, גם חכמים? חפשו מהיכן הגיעו ההורים/ShutterStock

כל אמא, ובעיקר אמא יהודיה טובה, רוצה שהילד שלה יהיה חכם. אבל מאחר ואין לנו אפשרות להשפיע על הגנטיקה רוב ההורים מרכזים את מאמציהם בהשקעה בגורמים סביבתיים שיכולים לגרום לילדים שלהם להיות יותר אינטליגנטים. מדי שנה מתפרסמים לא מעט מחקרים סביב הנושא הזה – סיכמנו עבורכם את המסקנות המחקריות שנמצאו בשנת 2015 כתורמות לגידולם של ילדים חכמים יותר. היישום – על אחריותכם.

מכנה משותף רחב – אמהות עם ישבן גדול מגדלות ילדים חכמים יותר

מחקר שנערך על ידי חוקרים באוניברסיטת פיטסבורג בארה"ב והתפרסם בתחילת 2015, מצא כי התפתחותו השכלית של הרך הנולד בזמן ההנקה תלויה בשומן שמצוי בירכיים ובישבן של האם. החוקרים מצאו כי השומן הזה משפיע ישירות על האינטליגנציה של הילד ועל סיכויי ההישרדות שלו. מה שמסביר גם את המשיכה האבולוציונית של גברים לנשים מקומרות. לפי החוקרים, בשומן באזור הירכיים והישבן של האם מצויות חומצות שומן (DHA) מסוג אומגה 3 שהן מרכיב מבני עיקרי של המוח האנושי וקליפת המוח. השומנים בחלב האם שמכילים חומצת שומן פלמיטית, חומצות שומן כמו אומגה 3 ו-6 ועוד, חיוניים להתפתחותו הגופנית והשכלית של התינוק במיוחד בשנה הראשונה לחייו.

כור היתוך – הורים ממוצאים שונים מולידים ילדים חכמים וגבוהים יותר

בחודש יולי השנה פורסם בכתב העת היוקרתי Nature מחקר שמצא כי ילדיהם של הורים עם גנטיקה מגוונת – למשל, כתוצאה מכך שמוצאה של האם באירופה ושל האב באפריקה – נוטים להיות גבוהים וחכמים יותר, בהשוואה לילדים שנולדו להורים עם גנטיקה מגוונת פחות. המחקר ניתח את נתוניהם הגנטיים והבריאותיים של יותר מ-350 אלף בני אדם מרחבי העולם. הממצאים הראו כי ככל שהגנטיקה של אנשים מגוונת יותר – כלומר, ככל שהוריהם היו רחוקים יותר זה מזה משפחתית וגנטית – כך הם ייטו להיות גבוהים יותר, בעלי יכולת קוגניטיבית גבוהה יותר והשכלה גבוהה יותר, בהשוואה לאלו שהגנטיקה שלהם מגוונת פחות. אז הנה לכם עוד טיעון למקרה שאמא שלכם תשאל אם לא עדיף שתתחתנו עם "אחד/ת משלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ילד ישן. ShutterStock
בני נוער שישנו יותר מחבריהם גם קיבלו ציונים גבוהים/ShutterStock

בחזרה לבסיס – שינה ותזונה

שני הדברים שנמצאים במרכזם של מאבקי ההורות היומיומיים הם אוכל ושינה. כעת, המדע לפחות מגבה אתכם ההורים פעם נוספת, עם ממצאים שמאששים את חשיבותם של שני הגורמים הללו למנת המשכל של ילדיכם. מחקר שעקב אחר הרגלי השינה וביצועיהם האקדמיים של ילדים מצא כי מוחם של ילדים בכיתה ו' שמחסירים שעת שינה אחת מדי לילה (לגילי 6-13 מומלצות 9-11 שעות שינה), עובר רגרסיה התפתחותית, וחוזר לתפקד כמו מוח של ילד בכיתה ד'. ובהתאם, בני נוער שישנו יותר מחבריהם, גם קיבלו ציונים גבוהים מהם.

בתאבון, ובהצלחה

אחרי שהצלחתם לגרום להם לישון טוב בלילה, אל תתנו להם לצאת מהבית בלי לאכול ארוחת בוקר. מחקר של אוניברסיטת פנסילבניה, מצא שילדים שאוכלים ארוחת בוקר על בסיס קבוע, הצליחו יותר בלימודים והראו אינטליגנציה גבוהה יותר, בהשוואה לאלו שדילגו על הארוחה. את מסקנותיהם ביססו החוקרים על נתוניהם של 1,269 ילדים סינים בני 6, שחלקם אוכלים ארוחת בוקר בקביעות, וחלקם לא. ונמצא כי הפערים בין שתי הקבוצות היו משמעותיים מאוד.

ובכלל, תזונה היא אחד המרכיבים הכי חשובים להתפתחות הגופנית והשכלית עוד הרבה לפני גילאי בית הספר. אם תינוקכם יונק, הוא מקבל את כל הרכיבים התזונתיים הנחוצים לו מחלב האם. אבל גם אם תינוקכם אינו יונק וניזון מתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) גם אז, אתם יכולים להיות בטוחים שהוא מקבל את רכיבי התזונה החיוניים לגדילה ולהתפתחות שיכלית תקינה. מחקרים קליניים שנערכו במשך תקופה של יותר מ-3 שנים בקרב מאות תינוקות, הראו כי תינוקות שניזונו מסימילאק הפגינו התפתחות שכלית ופסיכומוטורית דומה לזו של תינוק יונק, שבאה לידי ביטוי בחדות ראייה, תיפקוד ויזואלי ומוטורי קליטה ועיבוד אוצר מילים וציוני IQ.

תשקיעו בפנאי של הילדים – ספורט, שחייה ומוסיקה

מחקרים רבים מראים שאנשים הנמצאים בכושר, מסוגלים ללמוד טוב יותר מאחרים. המחקרים מצאו קשר הדוק בין פעילות גופנית לבין פעילות קוגניטיבית משופרת, עד כדי הגדלת החלק במוח שאחראי על הזיכרון והלמידה – ההיפוקמפוס. הסיבה: התעמלות מגבירה את זרימת הדם למוח, ומספקת לו חמצן וגלוקוז, הנחוצים לשמירה על ערנות וריכוז מוגברים. מתלבטים לאיזה ספורט לכוון אותם? נסו שחייה.

מחקר שנפרש על פני שלוש מדינות – אוסטרליה, ניו זילנד וארה"ב – ובוצע במשך שלוש שנים בקרב 7,000 הורים לבני 5 ומטה, מצא שילדים שלמדו לשחות בגיל צעיר הגיעו להישגים התפתחותיים רבים יותר, בהשוואה לילדים שלא שחו. הילדים שלכם לא ספורטיביים? אז שלפחות ילמדו לנגן על כלי כלשהו. מחקר שנעשה בבנק האינטר-אמריקאי לפיתוח ב-2008, מצא שילדים שהתאמנו בנגינה, הצליחו יותר מילדים אחרים בכל המדדים שנבדקו: נוכחות בכיתה, סיום בית הספר, השתלבות בתעסוקה, השתתפות בפעילויות בקהילה והיחלצות מעוני.

וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully