וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הילדים שלכם ישנים פחות טוב בחורף, ומה אפשר לעשות?

מיה שטיינהרדט-זיו

15.11.2015 / 8:50

הורים רבים חווים בעיות שינה של הילדים בזמן האחרון ולא יודעים למה. הסיבה היא שינוי מזג האוויר ושעות האור. מיה שטיינהרדט-זיו, יועצת שינה בכירה נונת לכם עצות איך להחזיר את הילדים למיטה ולהאריך את שנת הלילה שלהם

יו טיוב

צפו בדרך הכי טובה להרדים תינוק

הילדים ישנים במהלך עונות השנה בדרך כלל ללא שינוי, פרט לעונת החורף. בעונה הקרה רבים מהילדים יחוו שינוי בדפוסי השינה שלהם - הם עשויים להתעורר פתאום באמצע הלילה יותר מבדרך כלל, יתקשו להירדם ויתעוררו מוקדם מדי בבוקר. למה זה קורה דווקא עכשיו ומה אתם ההורים יכולים לעשות כדי להחזיר את שגרת השינה הביתה.

הבוקר מגיע מוקדם וכך גם החושך
בחורף הערב יורד מוקדם ומחשיך כבר בשעה 17:00, מה שגורם לילדים להיות עייפים גם כן מוקדם יותר. ההמלצה היא להשכיב את הילדים לישון בשעה מוקדמת יותר מימי הקיץ מפני שהורמון המלטונין (הורמון השינה) מופרש בגופם ממילא יותר, בשל שינויים בשעות האור.

מאותה סיבה, השמש זורחת כבר בשעה 5:45 והילדים מתעוררים מוקדם יותר ממה שהיו רגילים בימי הקיץ. מרבית ההורים חווים התעוררויות מוקדמות והם חוששים להשכיב את הילד לישון מוקדם כדי שלא יקדים את שעת ההתעוררות שלו בבוקר. מדובר על טעות מיסודה – ילד שילך לישון מוקדם יותר בערב, יתעורר מאוחר יותר בבוקר שלמחרת והסיבה גם כאן היא הורמון המלטונין. אם תשכיבו את הילד לישון עם הופעת סימני העייפות מבלי למשוך אותו ער בערב, תנצלו את טיבו של המלטונין והגוף יפריש עוד ועוד ממנו לאורך שנת הלילה וישאר ממנו יותר גם כשמתחיל לעלות האור - מה שיגרום לילד להמשיך לישון.

הלילות בחורף קרים
לילות החורף הקרים עשויים לגרום להתעוררות במהלך הלילה של הילדים. ילדים עד גיל 5 לרוב לא יודעים להתכסות ומשתמשים בשמיכה כבחפץ מעבר לחיבוק וכירבול בלבד, ולכן ההורים צריכים לבחור: לגשת לילד כל חצי שעה עד שעה ולכסות אותו (הפתרון הפחות מומלץ, שכן הוא פוגע בשינה של ההורים שחשובה גם היא) או להתארגן בהתאם לפני ההשכבה. מומלץ להשכיב את הילד לישון עם 2 שכבות בגדים או עם פיג'מה עבה ויש כאלה שיבחרו גם לישון עם גרביים. ניתן גם להפעיל חימום, אך חשוב מאוד להכניס קערת מים לחדר על מנת להכניס לחות ולמנוע יובש וקשיי נשימה כתחליף למכשיר אדים, שיעלותו ובטיחותו לבריאות עדיין מוטלים בספק.

עוד באותו נושא

מה עדיף, שינה קצרה ורצופה או שינה ארוכה ומקוטעת?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
תלבישו אותם בכמה שכבות/ShutterStock

צורך מוגבר להתפנות בשירותים
מאחר ובחורף קר יותר, הגוף מייצר יותר שתן וזה עשוי לגרום לילדים להתעורר יותר פעמים במהלך הלילה. לכן גם מסיבה זו חשוב להלביש את הילד בבגד עבה או כפול כדי לצמצם את תחושת הקור. בנוסף לכך, ישנן מספר פעולות לצמצום ייצור השתן במהלך השינה של הילדים:

• הקדמת זמן ארוחת הערב תאפשר לילד מרווח ערות בין ארוחת הערב לזמן השינה וכך הוא יספיק להתפנות אפילו פעמיים לפני ההשכבה.

• צמצמו את כמות הנוזלים בארוחת הערב, כמו שתיה או מרקים.

• לילדים צעירים שעדיין ישנים עם חיתול בלילה מומלץ להגדיל את מידת החיתול של הילד כדי לאפשר ספיגה גבוהה יותר. כלומר, אם במהלך היום הילד לובש מידת חיתול 4, בלילה חתלו אותו במידת חיתול 5. חשוב לסגור היטב את החיתול כדי שיספוג יותר שתן והילד יקום יבש ונינוח ליום חדש.

• לילדים שכבר לא משתמשים בחיתולים כדאי להזכיר להתפנות ממש לפני השינה.

בצלים. ShutterStock
לא במטבח. ליד המיטה. בצלים/ShutterStock

לא מומלץ להורים לקחת את הילדים באמצע הלילה להתפנות מכיוון שפעולה זו אינה מאמנת את הילד והשלפוחית לשליטה, אלא מעבירה את האחריות אל ההורים. לכן, כדאי לנקוט בפעולות לפני השינה ולעודד את הילדים לגשת להתפנות אם הם מרגישים לחץ בשלפוחית. לא כדאי לעשות את הפעולה בשביל הילדים כדי לא להרגיל אותם שהתפנות בשירותים היא פעולה התלויה בהורים, אלא רק בילדים.

וירוסים ומחלות
בחורף יש יותר וירוסים ומחלות, ילדים רבים מצוננים או משתעלים ויש לכך השלכה ישירה על טיב השינה של הילדים. ישנן מספר המלצות ליצירת בריאות מיטבית ולהתמודדות עם שיעול, צינון וליחה במיוחד בחורף:

• צינון – קחו בצל לבן, חתכו אותו לפלחים והניחו בקערה לצד מיטתו של הילד. במהלך השינה הילד ינשום את אדי הבצל שיפתחו את האף ויוציאו את הנזלת החוצה. בבוקר אמנם החדר יהיה מעט עם ריח של בצל, אך האף של הילד יפתח והצינון יחלוף.

• שיעול וליחה – טפטפו טיפה או שתיים של שמן אתרי אקליפטוס (לא לימוני ולא צטרונלה) בפינת המיטה של הילד או על חיתול בד הקשור למעקה המיטה. אופציה נוספת היא לטפטף את שתי הטיפות לתוך מעט שמן בסיס (שמן זית או שמן שקדים) ולעשות לילד עיסוי בית חזה לפני השינה. הלבישו אותו בשתי שכבות בחלק העליון והליחה תצא לאורך הלילה.

בנוסף, מומלץ להקדים את המקלחת של הילדים לשעות האור כדי לאפשר למערכת החיסון להתמודד ביתר קלות עם שינויי מזג האוויר. זמן המקלחת חושף את הגוף לקור וחום ולכן מקלחת שמתבצעת לאחר החזרה מהגן, מקלה על ההתמודדות של מערכת החיסון עם השינויים.

הכותבת היא יועצת שינה בכירה, מדריכת הורים ויועצת רפואת ילדים משולבת, בעלת ביה"ס להורות ושינה Mamamaya School.

  • עוד באותו נושא:
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully