וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: האם יש קשר בין תאווה למתוקים לסוכרת?

7.11.2015 / 7:30

נובמבר הוא חודש המודעות למחלת הסוכרת שהפכה בעשור האחרון למגפה של ממש. ד"ר עידן גורן מסביר מה הקשר בין תאווה למתוקים למחלה ואיך אפשר לצרוך פחות סוכר

צילום מסך

צפו באיש שהלך לבדוק איזו השפעה יש לסוכר על הבריאות שלנו

מזונות מתוקים הם ללא ספק אחת מהנאות החיים. מבחינות רבות - חלקן פיזיולוגיות וחלקן נפשיות - סוכר הוא אחד המזונות המעניקים לנו סיפוק רב יותר מכל סוג מזון אחר. לסוכר יש יכולת להעלות את רמות אנרגיה הזמינה בגוף ואת מצב הרוח במהירות, הוא מוביל לשינויים כימים במוח ומעלה את רמות הסרוטונין והאנדורפינים, מה שמעניק תחושה טובה. באותה המהירות שבה משפיע הסוכר על גופנו לטובה כך גם חוסר פתאומי שלו מורגש בצורה מיידית. התלות הזאת בתחושות שמלוות אותנו לאחר צריכה של סוכר היא אחד הגורמים לקלות היחסית שבה אפשר להתמכר למתוקים.

העובדה שסוכר מעלה את רמות הסרוטונין אינה תופעה ישירה של הסוכר אלא יותר תופעת לוואי. אחרי שאנחנו צורכים סוכר משתחרר למחזור הדם שלנו ההורמון אינסולין והוא גורם לסוכר, אך גם לחומציות אמיניות להיכנס לתוך השרירים. הפעולה הזאת מאפשרת לחומצת האמינו הקטנה טריפטופן, מעבר קל ללא תחרות, בדרכה למוח. הטריפטופן הוא חומר הגלם לייצור סרוטונין שמכונה גם הורמון מצב הרוח. כך שלמרות הנקיפות מצפון בשורה התחתונה מתוקים גורמים לנו להרגיש טוב.

האם תשוקה למתוקים יכולה להחשיד שיש סוכרת? ככל הנראה שלא. השתוקקות לסוכר היא לא אחד מהתסמינים של סוכרת או של רמות גבוהות מדי של סוכר בדם (היפרגליקמיה) שהיא תופעה שכיחה בחולים עם סוכרת.

אילוסטרציה. ShutterStock
מרגישים את החוסר/ShutterStock

מה אם כן הם התסמינים שעשויים להחשיד לסוכרת? מתן שתן פעמים רבות לאורך היום הוא אחד הסימנים הראשונים, כך גם צמאון מוגבר, עייפות, ירידה במשקל וראייה מטושטשת. אנשים שמדלגים על ארוחות לעתים קרובות, יכולים לחוות מצב שבו רמות הסוכר בדם יורדות (היפוגליקמיה) - מצב שבמקרים קיצוניים יכול להיות סכנת חיים ממשית.

עוד באותו נושא

מה קורה לגוף אחרי שנה בלי סוכר?

לכתבה המלאה

הקפידו על ארוחות מסודרות

התגובה הטבעית של הגוף למצב שבו רמות הסוכר בדם יורדות היא יצירת תחושה או רצון עז למתוק. צריכת מזון ממותק, שתיית מיץ או מתן סוכר לווריד הוא גם הטיפול החשוב ביותר כאשר מטופל מאובחן עם רמות סוכר נמוכות בדם. מקרים של נפילת ברמות הסוכר יכולים להופיע לאחר צום ממושך, במצבים של זיהומים קשים או לאחר נטילת תרופות מסויימות לסוכרת במינון עודף או פשוט כי שכחתם לאכול למשך זמן רב.

הדרך העיקרית לשבור את מעגל התשוקה למתוקים היא להקפיד על ארוחות סדירות, לא פחות משלוש ביום. אנשים שחולים בסוכרת ונוטלים תרופות להורדת הסוכר צריכים גם להקפיד על תזונה מסודרת על מנת להינמע ממצבים של נפילה ברמות הסוכר שהיא תופעה מסוכנת.


רוצים גם לשאול את ד"ר גורן שאלה? כיתבו לנו למייל או לעמוד הפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully