וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא נגמר: אכילה של סטייק פעם בשבוע מעלה את הסיכון לסרטן ב-40%

2.11.2015 / 16:00

למרות שארגון הבריאות העולמי פרסם הודעת הרגעה אחרי שהכניס את הבשר המעובד לרשימת המסרטנים, המזון הפופולרי עדיין על הכוונת. מחקר מקיף של אוניברסיטת אוקספורד שבדק קשר בין תזונה לסרטן המעי הגס טוען שאכן יש מה מקום לזהירות

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

צפו: זה מה שיש למומחה להגיד על הודעת ארגון בריאות העולמי

אם לא הספיקה לכם ההודעה של ארגון הבריאות העולמי בסוף השבוע האחרון, כעת מחקר חדש קובע כי אכילת סטייק אחד בשבוע, מגדילה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב-42 אחוזים. מהמחקר עולה כי גם אם תפחיתו את צריכת הבשר האדום בחצי, עדיין הסיכויים שלכם לחלות בסרטן יהיו גבוהים בכ-20 אחוזים.

המחקר, שנערך באוניברסיטת אוקספורד בהשתתפות 500 אלף גברים ונשים בגיל העמידה, הוא אחד המחקרים המקיפים ביותר שנערכו עד היום, בניסיון לבחון את הקשר בין תזונה והסיכוי לחלות בסרטן המעי. תוצאותיו של המחקר מתפרסמות כאמור ימים בודדים לאחר הודעתו של ארגון הבריאות העולמי כי בשר מעובד הוכנס לרשימת החומרים המסרטנים.

הקשר הסטטיסטי שנמצא במחקר מתייחס לאכילת 4 מנות של בשר אדום מדי שבוע. אולם, עיון מדוקדק יותר מעלה כי 70 גרם של בשר אדום נחשבים לפי המחקר ל"מנה". בעוד שהמבורגר ממוצע מכיל כ-200 גרם בשר (כמעט פי 3 מכמות זו) ואילו מנת סטייק יכולה בקלות להגיע למשקל של 250-300 גרם, קרי 4 מנות לפי קנה המידה המחקרי. מכך עולה, שמספיקה אכילת סטייק אחד בשבוע על מנת להגדיל משמעותית את הסיכויים לחלות בסרטן המעי הגס.

ממליחים את הסטייק. ShutterStock
רק אחד בשבוע/ShutterStock

ממצא מעניין נוסף שעולה מהמחקר הוא שאכילת מזון עשיר בסיבים – כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים – לא השפיעה באופן משמעותי על הפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי. זאת למרות מחקרים קודמים שקשרו בין הגורמים. המחקר מצא כי סיכוייהם של גברים ונשים שהקפידו על דיאטה עשירה בסיבים תזונתיים לחלות בסרטן המעי היו דומים למדי לאלה של גברים ונשים שאכלו תזונה דלה בסיבים.

מעלה את הסיכון לחלות

במסגרת המחקר עקבו פרופסור טים קיי וד"ר קתרין בראדבורי מאוניברסיטת אוקספורד אחר תיקיהם הרפואיים של למעלה מחצי מיליון גברים ונשים בריטיים בגילאי 40-69. כל המשתתפים במחקר מילאו שאלונים מפורטים אודות הרגלי התזונה שלהם, ובמיוחד לגבי התדירות שבה הם אוכלים בשר. המחקר ליווה את המשתתפים במשך 4 שנים, בין 2006 ל-2010. במהלך תקופה זו, 1,503 ממושאי המחקר חלו בסרטן המעי.

ניתוח הנתונים הראה כי למבוגרים שאכלו 4 מנות של בשר אדום או מעובד בשבוע יש סיכוי גבוה ב-42 אחוזים לחלות, ביחס לאלה שאכלו מנה שבועית אחת או בכלל לא, וסיכויים של מי שאכלו 2 מנות בשר בשבוע לחלות היו גבוהים ב-18אחוזים. מומחי סרטן סבורים שכימיקל בשם haem שמצוי בבשר אדום ובבשר מעובד פוגע בדי.אן.איי של התאים במערכת העיכול, וגורם להתפתחותם של גידולים.

דניס. ShutterStock
תעברו לדגים/ShutterStock

"אנשים צריכים להיות מודעים"

סרטן המעי הגס אינה מחלה זניחה, והיא נחשבת למחלת הסרטן השנייה בשכיחותה בישראל בקרב גברים, אחרי סרטן הערמונית, ובקרב נשים, אחרי סרטן השד. מידי שנה מצטרפים למעגל החולים למעלה מ-3,000 חולים חדשים ולמרבה הצער מעל 1,000 מתים ממנה.

המחקר כאמור עתיד להתפרסם מחר בכנס שיערך במכון הלאומי לסרטן בליברפול ופרופסור קיי צוטט אומר בדיילי מייל כי "אנשים צריכים להיות מודעים לסיכונים ולעשות שינויים קלים אם יש צורך בכך. אכילה של דברים אחרים מלבד בשר אדום - כמו קטניות, דגים ועוף לדבריו, נראית כמו הדרך ההגיונית ביותר.

המחקר התבסס על שאלונים שבדקו באיזה תדירות אכלו האנשים את הבשר ולא בדקו איזו כמות הם אכלו, לכן כעת מתוכנן סקר נוסף שיכלול 200 אלף אנשים נוספים.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן
  • בשר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully