וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה מדעי: למה אנשים "מעשנים רק כשהם שותים"

2.11.2015 / 11:01

מדענים הצליחו לאתר את הסיבה שבגלל מעשנים חברתיים חושקים בסיגריה דווקא בזמן שתיית אלכוהול – מסתבר שהניקוטין יוצר תגובה מעוררת שסותרת את השפעתו המנמנמת של הדרינק שלכם

אנשים שותים ומעשנים. ShutterStock
לא צריך לסבול מהתמכרות לאלכוהול כדי להדליק סיגריה על בירה/ShutterStock

אם גם אתם מאלה ש"מעשנים רק כשהם שותים", אתם ממש לא לבד. ועכשיו אנחנו גם יודעים למה. מחקר חדש מצא שיש סיבה מדעית לעובדה שאנשים שאינם מעשנים באופן קבוע הופכים ל"מעשנים חברתיים" כשהם שותים אלכוהול.

המכון הלאומי לבריאות בארה"ב מעריך כי כ-90 אחוזים מהסובלים מאלכוהוליזם גם מעשנים סיגריות. אבל לא צריך לסבול מהתמכרות לאלכוהול כדי להדליק סיגריה על בירה או על דרינק אחר, ואכן, אנשים רבים מדווחים על נטיה להדליק סיגריה בזמן שהם שותים משקאות אלכוהוליים. המדע מכיר כבר מזה זמן בכך שישנו קשר כלשהו בין שתיית אלכוהול ועישון סיגריות, אך עד עתה, לא היה ברור מהו הקשר הזה. כעת, מגלה המחקר החדש, כי הסיבה לשילוב הפופולרי בין השניים היא שהניקוטין בסיגריות – שהוא חומר מעורר – סותר את האפקט המרדים של האלכוהול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התגובה המעוררת של הניקוטין הודפת את ההשפעה המנמנמת שיש לאלכוהול על המוח/מערכת וואלה!, צילום מסך

על מנת לחקור לעומק את הטריגר הביולוגי שגורם לשתיינים לחשוק בסיגריה, חיברו חוקרים מאוניברסיטת מיזורי עכברי מעבדה לאלקטרודות שעקבו אחר אותות השינה שלהם ונתנו להם אלכוהול וניקוטין. לאחר שצפו באופן שבו המוח של העכברים מגיב לשני החומרים הללו, הגיעו החוקרים למסקנה שהתגובה המעוררת של הניקוטין הודפת את ההשפעה המנמנמת שיש לאלכוהול על המוח.

ההשפעה הברורה ביותר של הניקוטין על מוחם של העכברים נרשמה בבסיס המוח הקדמי – אזור שמקושר לרפלקסים, למידה ובעיקר – לערנות ותשומת לב. אלכוהול ידוע כחומר בעל השפעה מדכאת על מערכת העצבים המרכזית. ולכן זה הגיוני שהניקוטין יצור תגובת נגד שסותרת את הישנוניות שגורם האלכוהול ומסייעת בהגברת הערנות.

עוד באותו נושא

כך תפסיקו לעשן, גם אם אתם לא רוצים

לכתבה המלאה
אישה שותה יין ומעשנת סיגריה. ShutterStock
מספר המעשנים ה"חברתיים" נמצא בשנים האחרונות בעליה, במיוחד בקרב נשים צעירות/ShutterStock

מחקרים קודמים מצאו יתרונות נוספים לשילוב בין סיגריות לאלכוהול – הניקוטין מגביר את התענוג שמופק משתיית אלכוהול מאריך את ה"היי" הנגרם ממנו וגם מעודד צריכה נוספת שלו. למרבה הצער, מדובר בשילוב של שניים מהסמים הנפוצים והקטלניים ביותר. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה ישנם כ-6 מיליון מקרי מוות עקב נזקי עישון או צריכת ניקוטין, ואילו שתייה מופרזת של אלכוהול מובילה לעוד 3 מיליון מקרי מוות, מדי שנה.

בשנים האחרונות נעשים מאמצים כבירים ברחבי העולם לצמצום תופעות של עישון ושתיית אלכוהול ולהגברת המודעות לסכנות הבריאותיות הנלוות להם. מחקר שנערך בשנת 2014 מצא שהכבדת המיסוי על מוצרי טבק ואלכוהול וכן הנהגת מדיניות "ללא עישון" הצליחו לגרום להפחתה בצריכת החומרים הללו ברחבי העולם. עם זאת, על אף שמספר המעשנים הקבועים נמצא בירידה, מספרם של המעשנים ה"חברתיים" נמצא בשנים האחרונות דווקא בעליה, במיוחד בקרב נשים צעירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully