וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב משנה את ההמלצות: ממוגרפיה מגיל 45, ולא 40

21.10.2015 / 12:00

בשנים האחרונות צצו שאלות סביב יעילותה של בדיקת הממוגרפיה, בעיקר בנשים צעירות. רופאים בישראל מברכים על השינוי בהמלצות ומזהירים מפני הפחדת יתר של נשים מסרטן השד

אילוסטרציה. ShutterStock
לא תמיד יעילה באיתור סרטן בנשים צעירות. ממוגרפיה/ShutterStock

על נשים לעבור בדיקת ממוגרפיה לגילוי סרטן השד החל מגיל 45, ולא החל מגיל 40 כפי שהומלץ קודם לכן – כך הודיעה אתמול (ג') החברה האמריקאית לסרטן (ACS) - הארגון המקביל לאגודה למלחמה בסרטן בישראל.

מדובר בבשורה עבור נשים, שכן במשך שנים נקטה האגודה האמריקאית קו מחמיר בהרבה כלפי בדיקות לגילוי סרטן השד, וקבעה כי על נשים לערוך בדיקות ממוגרפיה ומישוש של השד מדי שנה, החל מגיל 40. כעת כאמור מדובר על בדיקת ממוגרפיה בלבד החל מגיל 45, אותה יש לבצע מדי שנה עד לגיל 54. החל מגיל זה יש עבור את הבדיקות רק אחת לשנתיים, כל עוד מדובר בנשים בריאות.

הוויכוח נמשך

נראה כי השינוי בעמדת הארגון נובע מכך שבשנים האחרונות צצות שאלות סביב יעילותה של בדיקת הממוגרפיה. כך למשל, נמצאו עדויות לכך שהבדיקה אינה תמיד יעילה עבור נשים צעירות. במקרים אחרים, התגלה שהבדיקה עשויה להעיד על סרטן בשלביו ההתחלתיים, מה שמוביל להסרתו – אף שבפועל מדובר בגידולים שיכולים להיעלם מאליהם. מסיבות אלה הצהיר אתמול מנהל ההדרכה והתוכניות של ACS, ד"ר ריצ'רד וונדר, כי "ההנחיות החדשות עשויות להוביל לירידה דרמטית בסיכון לסרטן שד". עוד הוסיף: "ההנחיות כיום אמורות לאזן בין היתרונות לבין הסיכונים הכרוכים בבדיקות, וזו לא היתה הגישה בעבר".

חרף שינוי ההמלצות, הוויכוח סביב הממוגרפיה עדיין נמשך. שני ארגוני בריאות אמריקאים אחרים למשל –American College of Radiology ו-Society of Breast Imaging – עדיין סבורים כי על נשים לבצע בדיקות ממוגרפיה החל מגיל 40.

האם מפחידים נשים שלא לצורך?

ארגונים בישראל תומכים גם הם בהמלצות החדשות. ד"ר מיכאל קורץ מנהל המרכז לבריאות השד במרכז הרפואי סורוקה באר שבע ומנתח בכיר באסיא מדיקל, אסותא, ת"א, ציין: "האיגוד בארה"ב צימצם את המלצות לממוגרפיה לגבי גיל ותדירות. בכך הוא מיישר קו עם איגודים מקצועיים ורשויות בריאות בעולם, שממליצים כמעט כולם על בדיקה הנערכת מדי שנתיים, החל מגיל 50. כך גם נהוג בישראל. ייתכן שבעוד שנים ספורות נשמע המלצות דומות גם ממשרד הבריאות ומהאגודה למלחמה בסרטן בישראל".

עוד באותו נושא

האם בקרוב בדיקת דם תוכל לזהות חזרה של סרטן השד?

לכתבה המלאה
סרטן השד. ShutterStock
אחת משמונה?/ShutterStock

ד"ר תמי קרני, מנהלת המכון לבריאות השד במרכז הרפואי אסף הרופא וכירורגית בכירה בקבוצת אסיא מדיקל אסותא ת"א, הוסיפה: "יש ביקורת הולכת וגוברת בקרב אנשי מקצוע בתחום הסרטן, הרואים צורך בהפחתת הבדיקות בנשים. כרופאה אני מאמינה שתפקידנו לאתר את החולות שצריכות להיבדק, אך גם 'לשלח' את הבריאות להמשך חיים תקינים".

ד"ר קרני מוסיפה עוד כי היא מתרשמת שרמת החרדה בקרב נשים לגבי סרטן השד אינה פרופורציונלית לשכיחותה ולסיכויי ההחלמה ממנה. לדבריה, נשים רבות אומרות לה כי הן סבורות שיש להן סיכוי של 40% ויותר לחלות במחלה. "תשובות אלו מדהימות אותי וכנראה נובעות מהפמפום בתקשורת באינטרנט ובסביבה החברתית. האמת היא כי בגיל 30 הסיכון לחלות בסרטן שד בעשור הקרוב הוא אישה אחת מתוך 2300 נשים – שברי אחוזים". ומה לגבי הנתון שכל אישה כמעט יודעת לדקלם – שהסיכוי לחלות בסרטן השד הוא אחת מתשע או שמונה נשים? "זה נכון, רק חסר המשך המשפט: לאשה בגיל 80. שכיחות המחלה עלתה כי התארכה תוחלת החיים", מסבירה ד"ר קרני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully