וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים מחבלים: מה גורם לצעירים להפוך טרוריסטים?

מרבית מבצעי הפיגועים בגל האלימות האחרון הם צעירים תושבי מזרח ירושלים. הפסיכיאטר אילן רבינוביץ' מסביר מה דוחף אותם לפעילות הטרור, ואיך הם הופכים בעצמם לקורבנות של בתי הגידול בהם צמחו בילדותם

עריכה: ניר חן

התכונה הכי חשובה לפסיכיאטר, היא אמפתיה. להבדיל מסימפתיה, אמפתיה היא היכולת להיכנס לראש היושב מולך, ולהבין איך הוא חושב, מה הוא מרגיש ומה מצליח להניע אותו? בטיפול, ההצלחה תלויה בעיקר בכך שהיושב מצידו השני של המתרס - המטופל, יצליח לחוש באמת שהוא מובן למטפל. הרופא המטפל יוכל לצפות מראש מהלכים עתידיים של מטופלו, אך לרוב ועל אף שיזהיר מפניהם, הוא לא תמיד יצליח לשנות את מסלולם.

מטפל אינו אלוהים ואין ביכולתו לפרק ולהרכיב באמת מחדש אישיות של בן אדם. אישיות היא נגזרת של גנים, מנטליות נרכשת, חינוך בשלבי הילדות, יחסים מוקדמים עם דמויות משמעותיות בכלל וההורים בפרט. אין חוויה הורית מתקנת בטיפול, וכל החושב אחרת כדאי שירד לקרקע המציאות. בטיפול, רק דרך הכלה, שיקוף, עימות עם עובדות/תבניות חשיבה/התנהגות ודפוסים רפטטיביים של המטופל ופירושם, אפשר להצליח לגרום למטופל להכיר את עצמו. דרך ההכרה האמיתית הוא יוכל לבחור, אם האיש רוצה בכך, לשנות מסלול ידוע מראש. זאת כמובן בעבודה קשה ובמרתון סיזיפי של טיפול.

הארכת מעצר לעלא ראיד אחמד זיוד, המואשם בפיגוע בגן שמואל, חיפה אקטובר 2015. ערן גילווארג
אחמד זיוד מאום אל פאחם שביצע את הפיגוע בגן שמואל/ערן גילווארג

התסכול הכי גדול שלי כמטפל ואדם הוא ביושבי עם בן אנוש צעיר שניכר באישיותו התבססות קווים דומיננטיים אגרסיביים הנושקים לפסיכופתיה. כתוצאה מכך, האלימות הופכת אצלו לדרך חיים והוא רואה בה פיתרון לכל בעיותיו. רצון להרוס, לפגוע ולהרוג כי יצר הנקמה והשטנה מעביר אותו על דעתו.

אין אפשרות להדברות אמיתית עם אדם כזה, שכן הוא מאמין רק בדרך החרב ומציף את עצמו ברגשות זעם ורוע על שעוללו לו ולביתו וכך נותן לעצמו "רישיון להרוג". מלבד גנים מולדים אלימים, הוא ינק בחינוך שלו את הלגיטימציה להרוג, לפגוע , לגרום לנכות ולהרוס כל חלקה טובה לאחר. כל אלה בסופו של דבר, גם הוא לא מבין זאת כעת, יחזרו אליו כמו בומרנג.

עוד באותו נושא

מדינה בחרדה: המחיר הנפשי של תקופות פיגועים

לכתבה המלאה

פצצה מתקתקת חיה

הוא יכול להיות בעל יכולות קוגניטיביות מצויינות, כושר חשיבה גבוה וורבאליות מנצחת. אפילו מנהיג, שיהפוך את עצמו במו ידיו לאויב הכי גדול של עצמו. והכל בגלל מחשבה שהוא יהפוך שהיד במלחמת הקודש הג'יהדית שמבטיחה לו 70 בתולות בגן עדן .

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שטיפת מוח מלידה. הפנים של מבצעי הפיגועים האחרונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית הגידול שלו, הוריו ומחנכיו יהפכו אותו לפצצה מתקתקת חיה ומסוכנת לעצמו ולסביבתו. ניצרת הרימון המולד שהוא נושא בגופו שוחררה על ידי בית גידולו. על ידי הטפה ושטיפת מוח מלידה, חינוך להרס ולא ליצירה, על קידוש מלחמת הקודש ולא קידוש החיים. נחלים רבים של שיטנה זרמו במחברות בית סיפרו ולא באמת איפשרו לו לבחור. מחנכיו, הוריו והסובבים אותו עשו עבודה יסודית ויצרו מפלצת הרג שמבינה רק כוח. הוא ישאיר אחריו אדמה חרוכה בכל מקום שבו ילך, בלי יכולת לקיים עימו דו שיח או הידברות. הוא תמיד צודק, ואם אתה לא מבין זאת, אתה נגדו.

הוא יועד להיות קדוש. שהיד. גאוות משפחתו. יצר החיים, הרחמים, האהבה והקבלה נלקחו ממנו בברוטליות והוא הפך קורבן לחברה המקדשת מוות כדרך חיים, ולא חיים כערך עליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully