וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינה בחרדה: המחיר הנפשי של תקופות פיגועים

האם יש אנשים המועדים יותר לחרדת פיגועים, ומתי פחד סביר הופך לחרדה הדורשת טיפול מקצועי. ד"ר אילן רבינוביץ' מתארח באולפן וואלה! NEWS ומסביר מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם המצוקה

האם יש אנשים המועדים יותר לחרדת פיגועים, ומתי פחד סביר הופך לחרדה הדורשת טיפול מקצועי. ד"ר אילן רבינוביץ' מתארח באולפן וואלה! NEWS ומסביר מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם המצוקה/עריכה: ניר חן, מעצב גרפי: אביחי ברוך

תקופת חגי תשרי קשה ליהודים. האתנחתא מגיעה לרוב אחרי חג סוכות ושמחת תורה - אז החרדים מתחילים לברך "חורף בריא", העצים משירים עלים וכולם חוזרים לשגרת החיים העמוסה, מי ללימודים ומי לעבודה. אין זמן לעצור ולהיות חרד, ולחץ המחשבות האובססיביות, המטרידות ומעלות החרדה מפנות מקומם לעשייה.

השנה, באופן מצער, נראה כי נאלץ לוותר על תקופת הרגיעה שאנחנו כל כך זקוקים לה. במדינת ישראל כמו במדינת ישראל אין רגע דל. החדשות יוצרות מציאות, והמציאות יוצרת גלי חרדה. על סדר היום - המצב הביטחוני, או תחושת היעדר ביטחון המובילה לחרדת פיגועים.

פיגוע דקירה בעיר העתיקה, ירושלים, 7 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
במציאות הנוכחית, זה כמעט לא נורמלי לא לחשוש מפיגוע בירושלים/נועם מושקוביץ

החרדה לא מורגשת רק בקליניקה, שם היומן מלא, אלא גם בבית. בתי הבכורה דנה, בת 21 ובוגרת יחידה עילית בצה"ל ובן זוגה עידו, חייל ביחידה מובחרת, ביקשו לבלות את שמחת תורה בירושלים. "אנחנו חילונים, אבל יהיה שמח בהקפות" אמרו. רעייתי התחננה שיוותרו על הבילוי. "אין לנו ילדים ספייר, וזה תקופת יום הזיכרון של יואב, אחי אבא, אז בבקשה תוותרו", אמרה להם. והיא לא החרדתית במשפחה, היא "הנורמלית", "השפויה". אך במציאות הנוכחית, זה כמעט לא נורמלי לא לחשוש מפיגוע בירושלים בהתקהלות המונים להקפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

כשחרדה "נורמלית" מוציאה אדם מדעתו

חרדה כללית מפושטת (General anxiety Disorder) פירושה מצב שבו "נורמלי" להיות חרד במידה - כמו ילד שהתגייס, נסיעה ברכב לאזור עימות, שהות במקום רווי פיגועים וכדומה - אך שהתגובה אליהם אינה מידתית. מקרים בהם חרדה שאמורה להיות מתונה מעבירה אדם על דעתו - הוא לחוץ, מוצף חרדה, מתקשה לתפקד, חש תסמינים של התקף חרדה כמו דפיקות לב מואצות, לחץ בחזה, וקוצר נשימה, רעד, ריצות לשירותים, ולכן נמנע מסיטואציות מעוררות חרדה.

אחרים יסבלו מהחמרה של תסמיני OCD (הפרעה טורדנית כפייתית) שהופכים להפרעה של ממש. בראשם של אנשים אלו יהיו תרחישים מציפי לחץ ואימה על אסונות שעלולים להתרחש לבני משפחתם, ומה שירגיע אותם זה רק שליטה דרך קומפולסיות של שיחות ומסרונים מרובים ליקיריהם, לוודא היכן בדיוק הם נמצאים. הם יצרו את צעדי ילדיהם וימנעו מהם אפשרות שהייה במקומות שהינם מסוכנים לדעתם.

Fight or Flight

מדינה בחרדה וזה לא דמגוגיה. מערכות עצבים סימפטטיות של אזרחים רבים נכנסו למצב של Fight or flight. אנחנו עם חזק ועורף אזרחי עמיד, היודע לתפקד היטב בשגרת חייו גם בעת פיגועי אסונות מצמררים ונוראים, אבל עדיין לפעמים "קצת קשה ומלחיץ". לגיטימי. מספיק היה לצפות במהדורות החדשות של הימים האחרונים כדי להדיר שינה מעיני הרגישים.

לרשותנו אנשי המקצוע כלים רבים ומאד מגוונים לסייע במצוקה פרטנית אינדיבידואלית ובשיפור איכות חיים. אם משהו מהאמור לעיל מדבר אליכם אישית, או אם אתם סובלים בנוסף מהפרעות שינה, תיאבון, מצב רוח ומהצמדות אובססיבית לחדשות - אל תהססו לפנות למרפאות בריאות הנפש הציבוריות או לרופא המשפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully