האפליקציה שיודעת בדיוק מה אכלתם בארוחה האחרונה

כחלק מניסוי להבין האם לשעה בה אנחנו אוכלים יש השפעה על הגוף שלנו, יצרו חוקרים אפליקציה של שיתוף תמונות. הנתונים שהגיעו ממנה חשפו את הרגלי האכילה של אנשים מכל העולם וגם אתם יכולים לתרום לניסוי

אורי גורן
מה אכלתם היום? (שולחן לאחד, צילום מסך)

חוקרים ממכון Salk ביצעו מחקר שבדק את ההשפעה של אכילה בזמנים יחסית קבועים על מערכת העיכול והתפקוד שלה. התוצאות בניסוי שנערך בעכברים הראו כי אכילה בזמנים מסודרים יכולה לסייע בהפחתת ה"ג'ט לג" של האיברים במערכת העיכול וכך לסייע במניעת השמנה. מכיוון שהחוקרים לא מצאו מידע אמין אצל בני אדם באשר לזמני האכילה שלהם הם פיתחו אפליקציה שנקראת myCircadianClock ובעברית -השעון הביולוגי שלי.

האפליקציה שתעקוב אחרי חילוף החומרים שלכם

לצלם ולשלוח

האפליקציה אינה מורכבת במיוחד – וכל מה שהתבקשו הנחקרים לעשות הוא לצלם את מה שהם אוכלים ושותים – מים, ביס מעוגיה או כל דבר אחר ולהעלות אותן לענן. התמונות כללו מידע גם על השעה שבה נלקחו והמקום בו נאכל המאכל הספציפי. סך הכל הם עקבו אחר הרגלי האכילה של 150 אנשים שגויסו באמצעות קמפיין אינטרנט ועיתונות, ואותם אנשים קיבלו תזכורת פעם ביום לא לשכוח לצלם את האוכל שלהם. המתנדבים אופיינו כנשים וגברים בריאים ללא שמירה על דיאטה ספציפית בין הגילאים 20-55.

אנשים אוכלים יותר ירקות בערב (צילום: נמרוד סונדרס)

הממצאים היו מעניינים. כך למשל נמצא כי מרבית המשתתפים לקחו תוסף תזונה כלשהו, אבל זמני הלקיחה שלו השתנו מאוד מיום ליום. בנוסף, התגלו גם הפנים התרבותיות של האוכל כאשר רוב המשתתפים האמריקאים שתו קפה עם חלב בבוקר וצרכו יותר אלכוהול בערב. האפליקציה גם גילתה כי יוגורט הוא מזון של בוקר, המבורגרים ובשר נאכלים בעיקר בצהריים, ובערב אנשים אוכלים יותר ירקות וגלידה. שוקולד למשל היה נפוץ רק אחרי 10 בבוקר.

בנוסף, התגלה שאנחנו אומנם אוכלים במהלך 15 שעות מהיממה, אבל לא בצורה סדירה. החוקרים מצאו למשל שרק רבע מהקלוריות נצרכות לפני הצהריים ומעל שליש מהן נאכלות לאחר שש בערב.

רוצים גם להשתתף?

החוקרים השתמשו באפליקציה גם כדי לסייע למספר נחקרים שסבלו ממשקל יתר ואכלו במשך 14 שעות מהיממה לקצר את זמן האכילה ולאכול רק במשך 10-11 שעות מתוך היממה, ללא שינוי בדיאטה עצמה. החוקרים מצאו כי לאחר 16 שבועות חלה ירידה של 3.5% במשקלם של הנבדקים. אותם נבדקים דיווחו גם על שיפור בתחושתם שהפכה להיות נמרצת יותר, וכן שיפור בשינה.

החוקרים מציעים כעת את האפליקציה לכל מי שרוצה להוריד ולתרום למחקר, וכך לגלות את גרף האכילה שלו בדרך. ניתן להוריד אותה בחנויות האפליקציות דרך הלינק.

אורי גורן הוא מנכ"ל חברת אי-פוכונדר

לכל הטורים של בריאות דיגיטלית

עוד באותו נושא

12 שעות של דיאטה בריאה

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully