וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה היה הרבה יותר קל להיות רזים לפני 30 שנה?

7.10.2015 / 7:13

מחקר חדש מצא כי מי שאוכל ומתעמל היום באותה צורה כמו ההורים שלו כשהיו צעירים, עדיין יהיה שמן יותר מהם. מה הגורמים שלא בשליטתנו שגורמים לכולנו לעלות במשקל?

צילום מסך

בסרטון: גם הכושר היה יותר פשוט בעבר

כבר התרגלנו לשמוע שצעירים היום צריכים לעבוד פי שניים יותר קשה מההורים שלהם כדי לקנות בית או להשיג משהו בחיים, אבל מה אם היינו אומרים לכם שצעירים גם צריכים להשקיע הרבה יותר בגוף שלהם כדי לשמור על המשקל. מחקר חדש מראה כי קשה יותר למבוגרים היום לשמור על אותו המשקל כמו לפני 20-30 שנים, אפילו כשמדובר על אותן רמות של צריכת מזון ופעילות גופנית.

המחקר, שפורסם בכתב העת Obesity Research & Clinical Practice, בחן את הנתונים התזונתיים של 36,400 אמריקאים בין השנים 1971 ו-2008 ואת הנתונים של 14,419 אנשים בין השנים 1988 ו-2006, בהם כמות צריכת המזון, תדירות הפעילות הגופנית, גיל, ומדד ה-BMI (מדד מסת גוף).

דבי הארי בימי בלונדי. GettyImages
רזון תקופתי. דבי הארי בתקופת בלונדי/GettyImages

החוקרים מצאו כי אדם נתון בשנת 2006 שאכל את אותן הכמויות של קלוריות, שהגיעו מאותם המקורות כמו חלבון ושומן, ועשה את אותה כמות של פעילות גופנית כמו אדם באותו גיל שחי בשנת 1988 היה בעל מדד BMI גבוה יותר בכ-2.3 נקודות. במילים אחרות, אנשים היום כבדים יותר בכ-10 אחוזים מאנשים שחיו בשנת 1980, גם אם הם ביצעו בדיוק את אותן הדיאטות ועשו פעילות גופנית זהה.

לאכול פחות ולהתעמל יותר

"תוצאות המחקר שלנו מצביעות על כך שאם אתה בן 25, אתה צריך לאכול פחות ולהתעמל יותר מאלה המבוגרים ממך, כדי למנוע עלייה במשקל", הסבירה פרופסור ג'ניפר קוק, מומחית לקינסיולוגיה (חקר התנועה) ומדעי הבריאות באוניברסיטת יורק בטורונטו, בהצהרה שפורסמה לעיתונות. "עם זאת, זה גם מצביע כי יתכנו שינויים מסוימים אחרים שתרמו לעלייה בהשמנת יתר בעולם, מעבר לדיאטה ופעילות גופנית".

הורמונים, תרופות וחיידקים

מה השינויים האלה בדיוק, קשה לומר. אבל פרופסור קוק מציעה שלושה גורמים אפשריים שבגללם קשה יותר היום למבוגרים להיות רזים, שהם גם הסיבות העומדות מאחורי העובדות הדי מדהימות שכשליש מהאמריקאים סובלים מהשמנת יתר ו-29 מיליון מהם חולים בסוכרת.

ראשית, בניגוד לעבר, אנשים כיום נחשפים ליותר כימיקלים כמו חומרי הדברה, מעכבי בעירה וחומרים באריזות מזון שעלולים לגרום לשינויים הורמונלים שמשנים את התהליכים של הגוף וגורמים לו לבעיות פוריות, למחלות כמו סרטן ואף לאגירה מוגברת של שומן.

רק לאחרונה בכנס הבינלאומי לניהול כימיקלים (ICCM4) בז'נבה שבשווייץ קראו חוקרים לקובעי מדיניות להרחיק ממוצרי הצריכה כימיקלים מסוכנים לבריאות כמו ביספנול A, בטענה שהם גורמים להשמנה ולסוכרת. כימיקלים אלה מצויים באריזות מזון למשל והחוקרים דורשים להסדיר בדיקות כימיות נוספות למוצרי מזון וצריכה יומיומיים.

עוד באותו נושא

האויב שבפנים: החיידקים שקובעים מה תכניסו לפה

לכתבה המלאה
משככי כאבים. ShutterStock
גם באשמתן. תרופות מרשם/ShutterStock

בנוסף, השימוש בתרופות מרשם עלה באופן דרמטי מאז שנות ה -70 וה-80. תרופות נגד דיכאון כמו פרוזק שיצאה בשנת 1988 והפכה לשוברת קופות בעולם התרופות, הפכו להיות מתרופות המרשם הנפוצות ביותר בארצות הברית, והן נקשרות בחלק מהמחקרים להשמנה.

ולבסוף, אחד הנושאים הכי מדוברים של העת האחרונה בעולם הרפואה - החיידקים בגוף שלנו. פרופסור קוק ועורכי המחקר האחרים מעריכים שהסביבה של חידקיי המעיים של האמריקאים השתנתה בין 1980 ועכשיו. חיידקים אלה גם הם נקשרו לעליה במשקל.

ממליחים את הסטייק. ShutterStock
אוכלים יותר מדי בשר/ShutterStock

כדי להסביר את הטענה שלהם מביאים החוקרים את העובדה שאמריקאים, ואנשים בעולם בכלל, אוכלים יותר בשר ממה שאכלו לפני כמה עשרות שנים. רבים מהמוצרים האלה מטופלים בהורמונים ואנטיביוטיקה, כדי לענות על הביקוש הרב של תעשיות הזמון מן החי. לאורך זמן, החומרים האלה יכולים לשנות את אוכלוסיית החיידקים העדינה. בנוסף לכך, החוקרים טוענים כי גם לממתיקים המלאכותיים יש תפקיד דומה. וזה מבלי לקחת בחשבון את השינוי באורחות החיים שלנו בעת הזאת, כמו חוסר בשינה ומתח רב יותר.

המסקנות של המחקר הן בעלות משמעות אדירה עבור אנשים ברחבי העולם, ובמיוחד אולי עבור אלה שסובלים מהשמנת יתר ומכונים פעמים רבות עצלנים ומפונקים. לדברי פרופסור קוק, המחקר מראה כי משקל הגוף היום מושפע גם מגורמים שאינם שלא בשליטתם. "אם המחקר שלנו הוא נכון, אנשים צריכים לאכול אפילו פחות ולהתעמל יותר רק כדי להיות באותו משקל כמו שההורים שלהם היו בגילם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully