וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הסוף שלנו? חוקרים מצאו וירוס בן 30,000 שנים בסיביר

10.9.2015 / 15:10

מדובר בווירוס הרביעי הפרה-היסטורי שמתגלה בעשור האחרון, והחוקרים שמצאו אותו מודאגים. ההתחממות הגלובלית, ותיעוש האזורים העשירים במינרלים עלולים לחשוף את בני האדם למגפה גדולה שיהיה קשה להתגונן מפניה

חיידקים. ShutterStock
מה זה וירוס ענק?/ShutterStock

מדענים צרפתים גילו לאחרונה באדמה הקפואה של סיביר "וירוס ענק" בן 30,000 שנים. הווירוס שעונה לשם
sibericum Mollivirus הוא ה"ווירוס הענק" הרביעי שנמצא ב-12 השנים האחרונות ולדברי החוקרים, הגילוי שלו מעורר דאגה לנוכח שינויי האקלים והפשרת הקרחונים.

"כמה חלקיקים נגיפיים עלולים להיות מספיקים כדי להחיות וירוסים שעלולים להיות פתוגניים ולגרום למחלות", אמר ז'אן מישל קלברני, אחד מראשי המחקר לסוכנות הידיעות AFP.
החוקרים מתכוונים לנסות ולהחיות את הווירוס בתנאי מעבדה, כך שהם יוכלו לחקור אותו, לפני שהטבע יעשה את שלו.

עורכי המחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי Proceedings of the National Academy of Sciences כינו את הווירוס הפרה היסטורי בשם "הווירוס הרך מסיביר", בוחנים כעת האם הוא באמת נחשב לווירוס ענק - שלפי ההגדרות אורכו צריך לעמוד על יותר ממחצית המיקרומטר.

תושבים קפואים ברפובליקת סאחה-יקוטיה, סיביר, רוסיה. פברואר 2013. רויטרס
מה מסתתר מתחת לקרחונים?/רויטרס

ענק או לא, מציאת הווירוס באדמה הקפואה של צפון מזרח רוסיה, מדאיגה את החוקרים. הקרח באזורים אלה ובאזורים הארקטיים נמס בקצב מהיר פי שניים מהמוצע העולמי, מה שאומר שעם המסת הקרחים, הווירוסים שלכודים באדמה הקפואה יכולים להופיע מחדש. בנוסף, מדובר לדברי החוקרים באזורים עמוסים במינרלים, שעוד ועוד מיזמים תעשייתיים עלולים לקדוח ולחפור בהם, וכך לחשוף את הווירוסים מחדש. "אם לא נזהר ונתעש את האזורים האלה מבלי לשמור על אמצעי הגנה במקום, אנחנו עלולים להעלות את הסיכון שיום אחד נתעורר עם וירוסים שחשבנו שכבר נעלמו מהעולם", אמר קלברני.

עוד באותו נושא

אני רק שאלה: מה ההבדל בין וירוס לחיידק?

לכתבה המלאה

מה יהרוג אותנו קודם?

בדגימה החדשה שלהם, קלברני ועמיתיו מתכננים להשתיל את הווירוס לאמבה שתפעל כ"מארחת" שלו. תהליך ההחייאה יתרחש בתוך תנאים מבוקרים ובטוחים של מעבדה. זו אינה הפעם הראשונה שצוות החוקרים הצרפתי מגלה וירוס רדום, ובשנת 2013 מצאו קלברני ועמיתיו וירוס העונה לשם sibericum Pithovirus. ממצאי המחקר שלהם אז הראו כי הווירוס שנתגלה הוא לא רק גדול יותר מאלה הקיימים כיום, אלא הרבה יותר מורכב גנטית.

הממצאים האחרונים מעלים את השאלה המתבקשת – מה יהרוג אותנו קודם, התחממות כדור הארץ, חידקיי על (superbugs ) שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה או שאולי זה בכלל וירוס פרה היסטורי מפעם שיחזור לנקום? נחכה ונראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully