וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תפסיקו לנשום: איך מטפלים באסתמה בהיריון?

7.9.2015 / 12:00

היריון זו תקופה מורכבת ולא קלה, והיא מסובכת אף יותר לנשים שסובלות מאסמה. מדוע חשוב לטפל באסתמה בזמן ההיריון, ואיך בדיוק עושים את זה? ד"ר עידן גורן מסביר

אסתמה. ShutterStock
אל תפסיקו לנשום/ShutterStock

תקופת ההיריון היא תקופה מרגשת שמלאה בציפייה לקראת שינוי משמעותי בחיים, אבל היא גם תקופה לא קלה פיזית, ועבור נשים שסובלות ממחלות כרוניות, כמו אסתמה, קיים קושי נוסף - שאלת האיזון והטיפול במחלה במהלך ההיריון ובתקופת ההנקה. אם הטיפול במחלת האסתמה חשוב בכל ימות השנה, בעת ההיריון הוא חשוב במיוחד, משום שאסתמה לא מאוזנת נקשרה לא אחת ללידה מוקדמת ולמשקל לידה נמוך.

למה זה קורה? אסתמה בלתי מאוזנת מובילה לירידה ברמות החמצן בדם, אותו דם שאמון על אספקת החמצן גם לעובר המתפתח. מחלה לא נשלטת יכולה לפגוע במישרין בהתפתחות התקינה של העובר. הבשורות הטובות הן שאסתמה מאוזנת תבטיח היריון תקין ונורמלי. המטרות של טיפול באסתמה במהלך היריון כוללות בין השאר מינימום של התקפים במהלך היום, ללא התקפים בלילה ויכולת לבצע פעילות יומיומית ללא הגבלה.

אסתמה. ShutterStock
טיפול במשאף בדרך כלל מותר בהיריון/ShutterStock

מאפיינים של אסתמה בתקופת ההיריון אינם צפויים ויכולים להשתנות בין אישה לאישה, ובין היריון אחד למשנהו. בעוד אצל חלק מהנשים האסתמה עלולה להחמיר בתקופת ההיריון, אצל אחרות היא יכולה להישאר ללא שינוי או אפילו להשתפר.
לכל אישה כדאי לשים לב אם יש טריגרים מסוימים שמעוררים אצלה התקף אסתמה (כמו קרדית אבק הבית, קשקשי בעלי חיים או פריחה עונתית), ואז לנסות להימנע מחשיפה אליהם ככל שניתן במהלך ההיריון.

עוד באותו נושא

כל מה שאתם חייבים לדעת על אסתמה אצל ילדים

לכתבה המלאה

תרופות וחיסונים

האם מותר ליטול את הטיפול התרופתי לאסתמה בתקופת ההיריון? אף שמדובר באחד החששות העיקריים, העיקרון המנחה צריך להיות שהדבר החשוב ביותר הוא שהמחלה תהיה מאוזנת בתקופת ההיריון. הטיפולים הנפוצים לאסתמה שניתנים באמצעות משאפים פועלים בעיקר מקומית בדרכי הנשימה ובריאות, וכמעט ואינם נספגים למחזור הדם. לכן רוב הטיפולים הללו בטוחים לחלוטין בתקופת ההיריון ואם קיים ספק תמיד אפשר להתייעץ עם הרופא המטפל. לעומת זאת, טיפולים שניתנים בכדורים ונספגים למחזור הדם לרוב פחות מומלצים בתקופת ההיריון וההנקה, ולכן חשוב לדון לגבי כל אחד מהם עם הרופא המטפל לפני השימוש בתקופות אלה.

חשוב להקפיד בייחוד אם את אסתמתית על ביצוע חיסון כנגד שפעת עונתית, אותו ניתן לקבל בכל שלב בהיריון אך חשוב לעדכן את האחות טרם החיסון, מכיוון שנשים בהיריון יכולות לקבל רק חיסונים מהסוג של הנגיף המומת. באופן דומה חיסון נגד שעלת שניתן בין שבועות 27 ו-36 להיריון חשוב לכולן, אך באופן מיוחד לסובלות מאסתמה, שכן כל זיהום נשימתי יכול להחמיר משמעותית את מצבן.

  • עוד באותו נושא:
  • אסתמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully