וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא רק המזגן: מה באמת גורם להצטננות?

6.9.2015 / 6:54

מחקר ראשון מסוגו שעקב אחרי הרגלי השינה של אנשים מצא כי לכמות של שעות השינה שלהם הייתה השפעה ישירה על הסיכוי שלהם לחטוף נזלת

אילוסטרציה. ShutterStock
זה הרגלי השינה שלכם אשמים/ShutterStock

אומנם קיץ עכשיו אבל דווקא בעונה הזו רבים מאיתנו מצטננים וחולים. ולא, זה לא תמיד באשמת מזג האוויר או המזגנים. אם לשפוט לפי מחקר חדש, ראשון מסוגו בעולם, זה קשור בעיקר לשינה שלכם. לפי תוצאות המחקר אם אתם ישנים פחות מחמש שעות בלילה, אתם מעלים את הסיכוי שלכם לחטוף התקררות למעלה מפי ארבעה מאנשים שישנים שבע שעות ומעלה בלילה.

"שינה ממלאת תפקיד בוויסות המערכת החיסונית, לכן אנחנו חושבים שזה משפיע על רגישות להצטננות", הסביר אריק א. פריית'ר, פרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, והמחבר הראשי של המחקר לניו יורק טיימס.

מחקרי עבר כבר קשרו בין חוסר בשינה לפגיעות גבוהה יותר להצטננות, אבל הם הסתמכו על דיווח עצמי של הנחקרים. במחקר הנוכחי לעומת זאת נמדדה השינה של הנחקרים בפועל ולשם כך, השתמשו החוקרים במכשיר שמודד תנועה וחוסר פעילות במהלך השינה, ששולב יחד עם יומני שינה של הנחקרים, כך שהעובדות שנתקבלו היו מדויקות יותר.

שינה מועטה מזיקה לבריאות הכללית

שינה ירודה נקשרה למחלות כרוניות רבות, והנחיות חדשות שפורסמו השנה על ידי האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה מבהירות כי מבוגרים צריכים לישון שבע שעות ויותר בלילה כדי לשמור על בריאות אופטימלית. לפי ההנחיות החדשות שינה של פחות משבע שעות בלילה קשורה לעלייה במשקל, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ, דיכאון ומוות בטרם עת, כמו גם לתפקוד לקוי של המערכת החיסונית, כאבים, ביצועים לקויים וסיכון גבוה יותר לתאונות.

אישה עייפה שוכבת במיטה. ShutterStock
חייבים ללכת לישון/ShutterStock

במחקר הנוכחי שעקב אחרי 164 גברים ונשים בגילי 18 עד 55 מארה"ב מילאו הנחקרים שאלונים וראיונות מקיפים כדי לקבוע את רמות לחץ שלהם, אופיים הכללי והשימוש שלהם באלכוהול וטבק. לאחר מכן מדדו החוקרים את הרגלי השינה שלהם במשך שבוע. אחרי כל הבדיקות, נסגרו הנבדקים בבית מלון לשבוע, וניתנו להם טיפות אף המכילות את הנגיף שגורם להצטננות ולנזלת וכל יום נלקחו מהם דגימות ריר.

התוצאות הראו כי אלה שישנו פחות משש שעות בלילה בשבוע שלפני החשיפה היו בעלי סיכוי של פי 4.2 יותר להתקרר בהשוואה לנבדקים שישנו יותר משבע שעות שינה בלילה. אלה שישנו פחות מחמש שעות בלילה היו בעלי סיכוי של פי 4.5 יותר לחלות. מי שישן בין שש לשבע שעות בלילה היה בסיכון מוגבר לחלות, אך לא באופן משמעותי. עוד נמצא כי לא הייתה חשיבות לעובדה אם שנת הלילה הייתה רציפה או קטועה.

"המחקר מחזק את הרעיון ששינה היא חשובה לבריאות ממש כמו דיאטה ופעילות גופנית", אמר ד"ר נתנאל פ. ווטסון, נשיא האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה. "אנשים צריכים להבין ששינה היא כלי להשגת חיים בריאים, ולא כדבר שמפריע לכל הפעילויות האחרות שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully