השומנים הבריאים שירפדו את התינוק

תינוקות זקוקים לשומנים כמקור אנרגיה חיוני וחשוב לספק להם אותם עם דגש על שומנים בריאים. אם התינוק לא עולה יפה במשקל ניתן להעשיר את מזונו באופן קבוע בשומנים טובים ומרפדים

  • תזונת תינוקות
מערכת וואלה! בשיתוף סימילאק
שומן בריא מהצומח. אבוקדו (צילום: ShutterStock)

המעבר למוצקים משנה לחלוטין את התזונה של התינוק. בהתחלה בקטן – טעימה קטנה מהאצבע שלכם או מכפית – ואחר כך יותר ויותר לצד הנקה או תמ"ל.

לצד עיסוק רב יותר בהכנת המזון כדאי להקדיש מחשבה למזונות שמציעים לתינוק (ירק? פרי? לערבב שני ירקות?), באיזו תדירות מגישים את המזון החדש וכשהנפח גדל יש לתת את הדעת לגיוון בריא. גיוון כזה המבוסס על שילוב של פחמימות (חיטה, אורז, פירות, קטניות), שומנים (מן החי-בשר, ביצים, מוצרי חלב, מן הצומח- שמנים כמו זית וקנולה, אבוקדו, שומשום) וחלבונים (בשר, עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב) ויטמינים ומינרלים

שומנים מן הצומח כמו אבוקדו וטחינה הם בריאים ורצויים בתזונה של כל תינוק, אבל לעיתים כשהתינוק לא עולה יפה במשקל והרופא שלל בעיה בריאותית, מומלץ להעשיר את מנות המוצקים בשומנים לא רק בגלל הצורך התזונתי, אלא גם למטרות עלייה במשקל והגעה למשקל הרצוי. אגב, עד גיל שנתיים תינוקות אינם צריכים להיות מוגבלים בכמות השומנים שהם צורכים ולא צריך לעשות להם דיאטה.

עוד באותו נושא

להאכיל במוצקים גם מחוץ לבית, ובקלות

לכתבה המלאה

בגיל 6 חודשים ולא לפני גיל 4

על פי הנחיות משרד הבריאות מ-2012 מומלץ להתחיל להגיש מוצקים בגיל 6 חודשים ולא לפני גיל 4 חודשים בהתאם למוכנות התינוק. מלבד דבש שאסור לתת לפני גיל שנה וחלב ניגר שמומלץ לא לתת לפני גיל זה - ניתן (ואף רצוי) להציע אחרי גיל חצי שנה גם מזונות הנחשבים אלרגניים כמו טחינה וביצים, אך לעשות זאת בצורה מבוקרת ומדורגת. בנוסף, אין צורך לדחות את החשיפה לגלוטן ויש להתייחס למזונות המכילים גלוטן בדומה ליתר המזונות המשלימים. מוצרי חלב ניתן לשלב גם לפני גיל 9 חודשים אחרי שהתזונה החלה להתבסס ומשולבים בה כבר מקורות ברזל.

באילו שומנים בריאים אפשר להעשיר את מזון התינוק?

בהתייעצות עם רופא הילדים ודיאטנית אפשר להעשיר את מזונו של התינוק בכמות שומנים רבה יותר.

שמן קנולה/אבוקדו – ניתן להוסיף לבקבוקים ולמזון הטחון כפית/כף שמן קנולה.

שמן זית – גם שמן בריא, אך בעל טעם ייחודי ולכן ייתכן שהוספתו לבקבוק או למזון תשפיע על הטעם הכללי וזה לא יהיה לטעמו של התינוק. בשלב מאוחר יותר של תזונת המוצקים אפשר לרסק עגבנייה ולערבב עם ביצה קשה או גבינה/קוטג' ואז להוסיף קצת שמן זית. בהרכב הזה הטעמים מתקבלים טוב יותר ואף הופכים לאהובים. את השמנים כדאי להוסיף למזון לאחר הבישול כדי לשמור על ערכיהם התזונתיים.

אבוקדו – מרגע שחושפים את התינוק לאבוקדו מדובר בפרי טעים ומזין שניתן גם לערבב עם בננה ועם מחית הפירות.

שומן טוב וטעים. טחינה (צילום: ShutterStock)

שקדייה (טחינת שקדים) – את השקדייה ניתן לקנות במרכולים ובחנויות הטבע וניתן להוסיף כף ממנה למנות הפירות המעוכים ואפילו לירקות. יש לה טעם מתקתק, טעים וממכר והיא מזינה ומפוצצת בשומנים בריאים.

טחינה גולמית – ניתן לטבול בטחינה חתיכות לחם, קציצות, ירקות וגם לערבב עם עגבנייה מרוסקת ופירות.

אגוזים טחונים – ניתן לקנות או לטחון בבית אגוזים שונים (יש להוסיף בהדרגה כי הם עשויים להיות אלרגניים ועדיף לטחון בבית). ניתן להוסיף ליוגורט או לפירות.

פסטו – פסטו ביתי המבוסס על בזיליקום, שמן זית ואגוזים הוא גם בריא, מזין ומלא בשומנים טובים. טוב לגיל קצת יותר גדול כשמתחילים לאכול פסטה וכריכים.


הכתבה הוכנה בשיתוף עם סימילאק.

עוד באותו נושא

בקבוק בלילה: הרגל מגונה

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully