וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בורקס: ההרגל המגונה שעושה לכם כרס

23.8.2015 / 8:14

אנשים שמעשנים בדרך כלל חוששים להפסיק מהפחד להשמין. כעת מחקר חדש טוען כי דווקא אצל אלה שמעשנים נוטה להיות ריכוז של שומן בטני, שלא מהווה רק מפגע אסתטי אלא מסוכן לבריאות

איש עם כרס מעשן סיגריה. ShutterStock
שתי סכנות בבת אחת/ShutterStock

מעשנים רבים דוחים את הפסקת העישון מחשש מפני עלייה במשקל, אולם על פי מחקר חדש, דווקא עישון קבוע יכול להיות הסיבה לכך שיש להם כרס. חוקרים מאוניברסיטת גלזגו בסקוטלנד מצאו כי בעוד עישון נקשר עם משקל גוף נמוך יותר, להרגל המגונה יש השפעה הגורמת לריכוז שומן גבוה יותר באיזור הבטן.

במסגרת המחקר, שקללו המדענים תוצאות של 29 מחקרים שונים, שכללו בסך הכל 150,000 משתתפים. המחקרים אספו נתונים אודות הרגלי העישון, משקלם והיקף המותניים של המשתתפים. ניתוח התוצאות הצביע על נטייה גנטית בקרב חלק מהמשתתפים, שגרמה להם לעשן מספר רב יותר של סיגריות.

עוד מצאו המדענים כי אצל המעשנים הכבדים נצפה מדד מסת גוף (BMI) נמוך. הם הסיקו מכך כי ככל הנראה, לעישון כבד יש קשר לירידה במשקל הגוף. יחד עם זאת, תוצאות המחקר, שפורסמו בכתב העת BMJ Open journal, הצביעו על כך כי בעוד ה-BMI הכללי היה נמוך יותר בקרב מעשנים כבדים, היקף המותניים שלהם היה רחב יותר מאשר זה של אלו שלא מעשנים.

דוחף את השומן למרכז הבטן

למרות שזה אולי נשמע כך, שומן בטני ומותני אינו מהווה רק מפגע אסתטי והוא קשור לסינדרום מטבולי (Metabolic Syndrome), שהוא שילוב של סוכרת, לחץ דם גבוה והשמנה, כמו גם מחלות לב.

"אחד המחסומים הידועים אצל מעשנים מפני הפסקת העישון, הוא החשש מעלייה במשקל", ציין פרופסור נאביד סאטר, מהמכון לחקר מדעי הרפואה וכלי הדם, שלקחו חלק במחקר. "אך אנחנו יודעים כי בעוד עישון מביא להפחתה כוללת במשקל הגוף, הרי שמצאנו שהוא נוטה לדחוף שומן אל עבר מרכזי הגוף ובכך תורם להיקף מותניים רחב יותר". לדבריו, "כתוצאה מכך, כאשר מעשנים מעלים במשקל, הם נוטים להשמין בצורה מוגברת באזור הבטן – מה שמגביר את הסיכון לחלות בסוכרת".

מעשנים סיגריות ברוסיה. AP
משפיע גם על הבריאות של הסביבה/AP

אך לא רק מעשנים מסכנים את גופם בהשמנה. מחקר שפורסם בשנה שעברה במגזין American Journal of Physiology: Endocrinology and Metabolism, מצא כי אלו שגרים באותו בית עם מעשן, במיוחד ילדים, עלולים לסבול מבעיות של כלי הדם והלב ומבעיות מטבוליות הגורמות להשמנה.

במהלך הניסוי, חשפו החוקרים עכברי מעבדה לעישון פאסיבי ועקבו אחרי הפעילות המטבולית שלהם ומצאו כי אלו שנחשפו לעשן עלו במשקל. החוקרים מצאו כי העשן גורם לא רק לפליטה של כימיקלים רעילים לאוויר, אלא גם יוצר שינויים במיטוכונדר - אחד מאברוני התא שאחראי על הפקת האנרגיה בתא, מה שגורם לעיכוב והאטה בתגובת התא לאינסולין.

"הריאות נמצאות בממשק עצום אל מול הסביבה והמחקר הזה הוכיח שהעשן כולל שינוי מערכתי ברגישות לאינסולין", הסביר עורך המחקר פרופסור בנג'מין ביקמן, מומחה לפיזיולוגיה והתפתחות ביולוגית . "ברגע שאדם הופך חסין לאינסולין, שהוא הורמון המווסת את רמת הסוכר בדם, הגוף צריך יותר ממנו. חוסר האיזון הזה גורם לגוף לייצר תאי שומן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully