וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חיידקים זוללי ניקוטין יגמלו אתכם בעתיד מסיגריות?

10.8.2015 / 7:00

התמכרות לניקוטין היא עדיין אחת ההתמכרויות השכיחות ביותר בעולם, אבל אחוזי הגמילה ממנה נותרים נמוכים. מחקר חדש מציע פיתרון מכיוון שלא חשבתם עליו

גבר מעשן. ShutterStock
ההתמכרות הכי שכיחה בעולם/ShutterStock

לפני כ-150 שנים אמר מארק טווין "אין דבר קל מגמילה מעישון, אני יודע את זה כי עשיתי זאת כבר אלפי פעמים". מחקר אמריקאי חדש מקווה לתת תקווה חדשה לבעיה הזו, שמטרידה אנשים רבים, הפעם בזכות חיידקים חובבי ניקוטין.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת של האגודה האמריקאית לכימיה מצא כי אנזים שמקורו בחיידקים שמפרקים ניקוטין הוא כלי טיפולי עתידי שיכול לסייע לאנשים להפסיק לעשן. המחקר מצא כי האנזים ניתן לייצור באופן מבוקר גם בתנאי מעבדה. מחברי המחקר טוענים כי אומנם מדובר עדיין בשלב מוקדם מאוד, אולם הממצאים מראים כי הפוטנציאל להפוך לטיפול עתידי שיסייע לאנשים להיגמל מעישון הוא גדול.

המחקר החדש מציע אלטרנטיבה אפשרית לארסנל העזרים הקיימים להפסקת עישון, שעד כה מדגימים שיעורי הצלחה של לא יותר מ-10-20 אחוזים. הרעיון המרכזי מאחורי הטיפול באנזים הוא לפרק ולהשמיד את הניקוטין לפני שהוא מגיע למרכזים במוח שאחראים על מנגנון הגמול. מניעת הגמול תוכל לאורך זמן להפחית את ההנאה שבעישון ובכך לסייע לחדול ממנו.

חיידקים זוללי טבק

למרות ניסיונות רבים שבוצעו לאורך השנים לייצר אנזים דומה במעבדה, המפתח להצלחה הנוכחית הגיע דווקא מהטבע וליתר דיוק מחיידקי ה-Pseudomonas putida . חיידקים אלה חיים בין השאר סביב גידולי שיחי הטבק ומסוגלים לצרוך טבק כמקור אנרגיה ולפרקו לפחמן ולחנקן.

האנזים אותו הצליחו כעת החוקרים לייצר בתנאי מעבדה, נקרא קרוי NicA2, כשהיתרון הברור של התרכובת הוא העמידות שלה. החוקרים גילו כי האנזים נשאר יציב גם לאחר מעל שלושה שבועות בטמפרטורות של 36 מעלות. מדובר על תכונה חשובה מאוד, בעיקר אם הוא יהפוך בעתיד לתרופה מסחרית.

חיידקים. ShutterStock
זוללים את הטבק במקומכם/ShutterStock

התרופה נוסתה בשלב ראשון רק במודל של עכברים והראתה כי משך הזמן בו שהה הניקוטין במחזור הדם התקצר משלוש שעות לזמן מינימלי בן 9-15 דקות בלבד. בשלבים הבאים ינסו לשחזר החוקרים את ההצלחה גם בניסויים קליניים בבני אדם.

הכלים שקיימים כיום לסייע לגמילה

התמכרות לניקוטין היא ההתמכרות הכי שכיחה בעולם, כך לפי דו"ח שפורסם בחודש מאי האחרון שקבע כי כמיליארד אנשים על פני כדור הארץ מעשנים. מחקרים אחרים מראים כי הניקוטין יכול להיות ממכר כמו הרואין, קוקאין, או אלכוהול. סטטיסטיקות ממדינות מערב אירופה וצפון אמריקה מראות כי קרוב ל-7 מכל 10 מעשנים מדווחים שהם מעוניינים להפסיק לעשן אך רובם המכריע אינם מצליחים ליישם את הרצון באופן מעשי.

קיימות כיום שיטות רבות וזמינות עבור המעוניינים להיגמל. שיטות אלה כוללות טיפולים אישיים וקבוצתיים, טיפולים התנהגותיים, תחליפי ניקוטין ללא מרשם (מדבקות ניקוטין, מסטיקים וסוכריות), תחליפי ניקוטין שדורשים מרשם (מדבקת ניקוטין, תרסיסי ניקוטין) ותרופות שמגבירות את סיכויי הגמילה (צ'מפיקס וזייבן).

למרות ריבוי האפשרויות עדיין הפסקת עישון היא דבר קשה והיא עשויה לדרוש כמה וכמה ניסיונות, ולעיתים קרובות סופה אף להיכשל. כל שנותר לקוות הוא שהטיפול החדש יוכל לשפר ולא במעט את שיעורי ההצלחה הנמוכים הקיימים כיום לגמילה מניקוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully