וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר בינלאומי מצא: מעל 40% מהנשים שותות אלכוהול בהיריון

16.7.2015 / 11:23

אף שארגוני בריאות בכל העולם - וכן, גם אצלנו - ממליצים על התנזרות מוחלטת מאכוהול בתקופת ההיריון, הרבה יותר מדי נשים בטוחות שהן יכולות לשתות "רק קצת" בלי לפגוע בעובר. הן טועות

יוטיוב

בסרטון: כך זה מרגיש לחיות עם תסמונת אלכוהול עוברי

שתיית אלכוהול במהלך ההיריון לא מומלצת לפי רוב האיגודים הרפואיים ברחבי העולם. רובם, כולל משרד הבריאות הישראלי, מציינים את הקשר שבין צריכת אלכוהול במהלך ההיריון לבין תסמונת אלכוהול עוברי (קשת נזקי האלכוהול בעובר, או Fetal Alcohol spectrum disorders - FASD). תסמונת זו כוללת פגיעה רפואית, אנטומית והתפתחותית בילדים לאמהות שצרכו אלכוהול בתקופת ההיריון. הפגיעה הישירה של האלכוהול לתאי מערכת העצבים, בייחוד במוחו הקטן והרגיש של העובר המתפתח, מובילה לנזק בלתי הפיך.

אך למרות ההנחיות הרפואיות שממליצות על התנזרות מוחלטת מאכוהול בתקופת ההיריון, סקר בינלאומי גדול שכלל למעלה מ-17 אלף נשים אחרי לידה מבריטניה, אירלנד, אוסטרליה וניו זילנד, מצא כי שתיית אלכוהול במהלך ההיריון היא נפוצה, אולי נפוצה מדי.

אילוזטרציה. ShutterStock
חשש לנזק בלתי הפיך/ShutterStock

המחקר שפורסם בכתב העת המקוון BMJ Open מצא כי שיעור הצריכה של אלכוהול במהלך ההיריון עומד על 20 עד 80% באירלנד, ועל למעלה מ-40% בבריטניה, אוסטרליה וניו זילנד. אחד הממצאים המעניינים של החוקרים היה כי אצל נשים שעישנו היה סיכוי גבוה ב-17 אחוזים לשתות במהלך ההיריון. לעומת זאת, השכלה גבוהה, הריון שאינו ראשון ועודף משקל או השמנת יתר - הורידו את הסיכויים.

שיאנית האלכוהול: אירלנד

הנתונים המדאיגים ביותר הגיעו באירלנד שם נמצא השיעור הגבוה ביותר של שתייה בהיריון. לפי נתוני המחקר, 90 אחוזים מהנשים שתו לפני ההיריון, ושיעור שיא של 82 אחוזים שתו אלכוהול גם במהלכו. כמו כן, שתיית כמות גדולה מאוד של אלכוהול בבת אחת, הידועה כשתייה הילולה (Binge Drinking) שהיא מסוכנת במיוחד, נמצאה שכיחה בכ-45% מנשות אירלנד בזמן ההיריון.

שיעור השתייה של עד שני משקאות לשבוע במהלך הטרימסטר הראשון בקרב כל משתתפות המחקר נע בין 15 ל-70 אחוזים. בטרימסטר השני חלה ירידה משמעותית בכמות השתייה לשבוע וגם באירועים של שתיית הילולה בקרב הנחקרות מכל המדינות. ממצאים אחרים של המחקר היו כי נשים לבנות שתו יותר בתקופת ההיריון בהשוואה לקבוצות אתניות אחרות.

הסכנה גדולה במיוחד בשליש הראשון להריון

הנתונים המדאיגים שעולים מהמחקר האחרון מראים כי למרות שיעור נמוך יחסית של שתייה "כבדה" במהלך ההיריון, עדיין שיעור השתייה באופן כללי במהלך ההיריון נותר גבוה מאוד במדינות שבהן הוא נערך. גם אם הנתונים בישראל טובים יותר, חשוב לחזור ולהזכיר את ההשלכות השליליות של צריכת אלכוהול במהלך היריון על העובר, על התפקודים המוטורים שלו לטווח הארוך, ועל הפגיעות הקוגניטיבית, הרגשיות והתנהגותיות של ילדים שלקו בקשת נזקי האלכוהול בעובר.

העובדה שרוב הנשים נוטות לשתות בעיקר בטרימסטר הראשון, באופן חלקי אולי בשל זיהוי מאוחר של ההיריון, היא מדאיגה במיוחד. מחקר אמריקאי שפורסם לפני שנתיים על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה מצא כי הסיכון לעובר הוא הגבוה ביותר אם אישה בהיריון שותה במחצית השנייה של השליש הראשון להריונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully