וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי כדאי לפנות לאופטומטריסט או לרופא עיניים ילדים?

13.7.2015 / 10:01

בעיות בראייה הן דבר שמתפתח, לכן חשוב מאוד לאתר אותן בזמן. באיזה גיל אפשר כבר לקחת את הילד לרופא עיניים ואופטומטריסט, למה חשוב שילדים יעברו בדיקות קפדניות יותר ולמה כדאי שהורים ישימו לב?

משקפי ראיה לילדים. צילום: תמי בר-שי
Chicbox Everyday Photography,
עדיף מוקדם מאשר מאוחר/צילום: תמי בר-שי Chicbox Everyday Photography

יש דברים בחיים שלא כדאי להתמהמה איתם, מכיוון שאיחור עלול לעיתים לגרום לנזקים בלתי הפיכים. בדיקת ראייה לילדים היא דוגמא לכך. אבחון מוקדם של בעיות ראייה עשוי להיות קריטי להמשך חייהם של ילדכם. ד"ר איתי בן ציון, רופא עיניים לילדים, מכון עיניים המרכז הרפואי תה"ש ו- Medikids – מרכז מומחים לרפואת ילדים ויובל טוכשניידר, אופטומטריסט בכיר ברשת אופטיקנה, מרחיבים בנושא.

מדוע חשוב להיבדק אצל רופא עיניים המומחה בילדים?
"ילד זה לא מבוגר, ועין של ילד היא לא עין של מבוגר", אומר ד"ר איתי בן ציון, שנותן כדוגמא את התופעה השכיחה של עין עצלה הפוגעת בשלושה עד חמישה אחוז מהאוכלוסייה ושניתן לטפל בה רק עד גיל 7-8. "עין עצלה זו עין שלא רואה טוב למרות שאנטומית היא תקינה. המוח למעשה לומד לדכא חלק המידע שמגיע מהעין.

לדבריו של ד"ר בן ציון, חשיבות האבחון המוקדם היא קריטית, אחרת יש אובדן ראייה מתמשך. "הסיבה העיקרית שחשוב להיבדק אצל רופא עיניים לילדים או אופטומטריסט בעל ניסיון בעבודה עם ילדים היא לשלול עין עצלה או גורמים לעין עצלה: פזילה, הבדל בכוח בין העיניים וגורם שחוסם את ציר הראייה. הבדיקה הזו היא שונה מבדיקת עיניים למבוגרים". בנוסף, לדבריו רופא עיניים לילדים מנוסה ויודע להתנהל עם ילדים. "המרפאה של רופא עיניים לילדים ידידותית יותר, הציוד שונה, והבדיקה היא בתנאים שמתאימים ומותאמים לילדים".

מתי מומלץ לגשת עם הילד לרופא עיניים?
"יש הנחיות ברורות של משרד הבריאות", מציין ד"ר איתי בן ציון, "בדיקה ראשונה תיעשה בגיל 9 חודשים עד גיל שנה בטיפת החלב או אצל רופא עיניים לילדים, בדיקה שנייה בגיל 3 – בה בודקים את הראייה ומכמתים את הראייה, הבדיקה הבאה נעשית בגיל 5 ובדיקה אחרונה בכיתה א' (גיל 6-7).

משקפי ראיה לילדים. צילום: תמי בר-שי
Chicbox Everyday Photography,
יש גיל מסויים שהטיפול הוא כבר לא רלוונטי/צילום: תמי בר-שי Chicbox Everyday Photography

הרציונל שעומד מאחורי הבדיקות הללו הוא לנסות ולאתר ילד עם עין עצלה. אם ילד מגיע בגיל 3 עם בעיה בעין אחת, הוא יהיה במעקב וירכיב משקפיים, רוב הסיכויים שתהיה לו ראייה תקינה בשתי העיניים, אך אם יגיע ילד בגיל 10 משקפיים כבר לא יתקנו את הבעיה, כי המוח למד לדכא את המידע שמגיע מאותה עין".

אילו בדיקות קיימות לילדים?
"בדיקה של עין עצלה, בדיקת ראייה, מיוקד ראייה, פזילה, תשבורת הכוח של העיניים, ובדיקת המקטע הקדמי והאחורי", אומר ד"ר איתי בן ציון.

האם ילד שיש לו עין עצלה עשוי להתלונן?
"בבדיקה אנו סורקים גם את הגורמים לעין עצלה משום שילדים קטנים שלא רואים בעין אחת לא יתלוננו אלא פשוט ישתמשו בעין השנייה", מסביר ד"ר איתי בן ציון.

מתי ניתן לגשת עם הילד לאופטומטריסט?
"על כל חשד לליקוי ראיה כדאי לגשת לאופטומטריסט שיבדוק את חדות הראיה. מכיוון שיש חשיבות גדולה ( ובעיקר בילדים קטנים ) להרחבת אישונים ציקלופלגית, מומלץ טרם האופטומטריסט לפנות לרופא עיניים ילדים שיוכל לעשות אבחון ראשוני ובדיקה מקפת הכוללת הרחבת אישונים. במידה ויימצא והילד זקוק למשקפיים, יפנה הרופא את הילד לאופטומטריסט להתאמת משקפיים ובדיקת חדות ראיה מתוקנת", אומר האופטומטריסט יובל טוכשניידר.

מה התחום שאותו יכול אופטומטריסט לבדוק אצל ילדים?
"אופטומטריסט יכול לבדוק אם יש צורך במשקפיים, אם יש בעיה של פזילה או מיקוד. לפי הממצא הראשוני ועל פי הצורך הוא מפנה לרופא עיניים לילדים. אחרי שהילד חוזר מרופא העיניים לילדים עם המרשם, אופטומטריסט צריך לייצר את המשקפיים, לוודא שהם נעשו במדויק לפי המרשם, ולעשות בקרת איכות כפולה. הסיבה היא שאם יש סטייה קטנה, ילד לא יתלונן כפי שמבוגר יכול להתלונן, אלא הוא יחשוב שככה הוא אמור לראות. חשוב מאוד שהמשקפיים יהיו ברמת דיוק ובקרה גבוהה מומלץ לעשות בדיקה לפחות אחת לשנה, החל מגיל 5", מסביר טוכשניידר.

עוד באותו נושא

הבדיקה שתקבע האם הילד שלכם יצטרך משקפיים בעתיד

לכתבה המלאה
אופטיקנה.
פריט אופנתי גם לילדים

למה חשוב כל כך שיתוף הפעולה בין רופא העיניים לילדים לבין האופטומטריסט?
"חשוב לדעת שלא תמיד משקפיים הם הפיתרון, לעיתים יש צורך בכיסוי עין או תרגילי עיניים. אך באופן כללי שיתוף פעולה טוב בין רופא עיניים לאופטומטריסט ודיאלוג רציף מאוד חשובים כאן. תופעה נוספת שיש להיזהר ממנה היא שחלק מהילדים מאוד רוצים להרכיב משקפיים, כי זה אופנתי או כי ראו את חבריהם מרכיבים, ולכן יש לחשוד שמדובר בהתחזות. זו לא תופעה נרחבת אמנם אך היא קיימת, וכדאי לבדוק את העניין היטב". ד"ר איתי בן ציון מוסיף כי "שיתוף הפעולה הוא המפתח להצלחה ולמעשה זו עבודת צוות של רופא העיניים לילדים, אופטומטריסט, הילד וכמובן הוריו".

האם משקפי ראייה או שמש לילדים נתפשים כעניין אופנתי?
"בהחלט", אומר טוכשניידר, "קיימים היום דגמים רבים שדומים לדגמים של מבוגרים, וילדים מראים עניין רב במשקפיים עם מסגרת פלסטיק אופנתית. יחד עם זאת, חשוב מאוד שילדים ירכיבו משקפי שמש באותה מידה שחשוב שמבוגרים ירכיבו אותם. בארץ אין מודעות לנזקי קרינת UV ועדיין לא מספיק ילדים מרכיבים משקפי שמש".

וואלה! NEWS בשיתוף אופטיקנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully