וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדיקה שתקבע האם הילד שלכם יצטרך משקפיים בעתיד

27.4.2015 / 9:30

איך תוכלו לדעת האם ילדיכם יזדקקו בעתיד למשקפי ראייה? מחקר חדש טוען שגילה את הנוסחה שמנבאת קוצר ראייה בגילאי העשרה

ילד עם משקפיים. ShutterStock
יש דרך לגלות האם הילד יסבול מקוצר ראייה/ShutterStock

מבוגרים אשר החלו להרכיב משקפיים כבר בילדותם לא פעם שואלים את עצמם מה גורם לקוצר ראייה, והאם זה בהכרח אומר שילדיהם נועדו גם הם להרכיב משקפיים. כעת מחקר חדש מצא דרך לבדוק האם ילדים יצטרכו להרכיב משקפיים בעתיד.

המחקר החדש שארך 20 שנה, פורסם לאחרונה בכתב העת JAMA של איגוד רפואת העיניים האמריקאי וכלל מדגם מייצג של 4,500 תלמידים בגילאי6-11, קובע שבדיקת רוחק ראייה בסביבות גיל 6 יכולה לחזות האם הילד או הילדה יהיו קצרי רואי בגיל 13. לטענת החוקרים הקריטריון שנמצא כמשמעותי ביותר לאבחון היה בדיקת ליקוי תשבורת (רפרקציה).

"המחקר גילה שילדים אשר היה להם רוחק רואי של פחות מ- 0.75+ בגיל 6 היו בעלי סיכוי גבוה יותר להיות קצרי רואי בגיל ההתבגרות", מסביר יובל טוכשניידר, אופטומטריסט בכיר באופטיקנה. "אם כיום נהוג לערוך בדיקת ראייה לקראת בית הספר בגיל 6, על מנת לברר האם יש צורך במשקפיים, כעת בעקבות המחקר מומלץ לערוך בדיקה מקיפה ומדויקת יותר שתיתן מידת הערכה האם בעתיד יהיה צורך במשקפיים, ובמידה ואובחן הצורך, יש לחפש דרכים על מנת למנוע החמרה של קוצר הראייה".

לא כל גורמי הסיכון ידועים

המחקר של אוניברסיטת אוהיו מוסיף טיעון נגד האמונה הרווחת כי קריאה באור חלש או עבודה קרובה מול מחשב גורמים לקוצר ראייה או מהווים גורמי סיכון להתפתחות קוצר ראייה. מחקרים קודמים הראו שילדים בגיל 6 נוטים להיות בעלי רוחק רואי, ועל פי המחקר החדש ככל שהילד פחות רחק רואי בגיל 6 כך הסיכוי גדול יותר שיהיה קצר רואי מאוחר יותר.
מיופיה (קוצר ראייה) הוא ליקוי ראייה נפוץ, הנפתר בקלות בעזרת משקפיים או עדשות מגע", מסביר טוכשניידר.

כיתת מחשבים. ShutterStock
לא מהווה גורם סיכון להתפתחות המחלה/ShutterStock

"קוצר ראייה לא אמור כמובן להשפיע על התפתחות הילד בפן הפיזיולוגי או הקוגניטיבי", מוסיף טוכשניידר. "ישנם אף מחקרים ועדויות המוכיחים שילדים עם קוצר ראייה מצליחים יותר בלימודיהם. כלל הגורמים לכך שחלק מהילדים יפתחו קוצר ראייה לא ידועים לחלוטין, אך עם זאת ידוע שתורשה יכולה להוות גורם נוסף. במידה ושני ההורים קצרי רואי סביר להניח שקיים סיכוי שגם ילדיהם יהיה להיות קצר רואי עולים, מאידך לא ניתן להניח באופן גורף שמשום ששני ההורים קצרי רואי גם הילדים יהיו, ולהיפך".

מחקרים אחרים שניסו למצוא את הסיבה למגמת העלייה בשכיחות בתופעת המיופיה בעולם, הוכיחו בעבר שילדים שמבלים יותר זמן בחוץ, באור השמש נוטים פחות לפתח קוצר ראייה שמשפיע על כל אחד משלושה אנשים בארה"ב בגילאים 12-54. כעת, יכולת החיזוי וההתפתחות יכולה להיות כלי שימנע החמרה של קוצר הראייה.

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully