וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא רק מגרד: 8 דברים שלא ידעתם על כינים

17.7.2015 / 11:10

כמה סוגי כינים יש, מה הן יודעות לעשות שמאפשר להן לשרוד יותר על הראש, אילו טיפולים היו נהוגים פעם, ואיזה סוג שיער הן הכי אוהבות. כמה עובדות מפתיעות על המטרד הקטן-גדול של הקיץ

כינים. ShutterStock
עברו אצל כולם/ShutterStock

כמעט כולנו סבלנו מהן בשנים המוקדמות לחיינו, וחלקנו אף זכה לפגוש אותן גם בסיבוב השני בזכות דור ההמשך, אך מה אנחנו באמת יודעים על כינים מלבד העובדה שהן מגרדות ומצריכות טיפול מיוחד? הנה 8 עובדות מפתיעות על כינים:

1. לא סוג אחד, אלא שלוש

אנחנו עוסקים רבות בכינת הראש, אך האם ידעתם שמדובר בשלוש אחיות, שלכל אחת מהן טעם והעדפות שונות?

הכינה ה"קלאסית" היא כינת הראש שכולנו מכירים. ניתן לפגוש אותה על הקרקפת והשיער, בעיקר מעל העורף ומאחורי האוזניים, ונדבקים בה באמצעות מגע ראש בראש.

סוג הכינה השני הוא כינת הערווה, שידועה בעגה היותר עממית - כ"מנדבושקס". כינה זו נמצאת בדרך כלל באזור הערווה, ולרוב, נדבקים בה באמצעות מגע מיני. במקרים מסוימים ניתן למצוא אותה גם על שיער הפנים, על הריסים, על הגבות, בבית השחי, על הגבות ואפילו על הריסים.

הכינה הפחות מוכרת היא כינת הגוף. כינת זו חיה ומטילה ביצים בתפרי הבגדים, ועוברת אל גוף האדם רק כשהיא מחפשת מזון. זוהי הכינה היחידה שעלולה להעביר מחלות, ונדבקים בה במגע קרוב בין בני אדם, בדרך כלל בקרב אנשים שחיים בתנאי צפיפות והיגיינה ירודה.

2. הכינה יכולה לעצור את נשימתה

אולי תופתעו לדעת אבל כיני הראש יכולות לעצור את נשימתן עד לכ-8 שעות. עובדה זו מסבירה את היעילות הפחותה של מוצרים להשמדת כינים הפועלים על מנגנון של חנק, בהשוואה לתכשירים המבוססים על מנגנון של ייבוש, ריזאלטס או זבנג. זה גם מסביר למה אי להיפטר מהן באמצעות מקלחת או טבילה באמבטיה.

עוד באותו נושא

הנחיות חדשות: כך באמת תיפטרו מכינים

לכתבה המלאה

3. הכינה חיה רק על הראש

כיני הראש ניחנות בתזונה בעייתית והן יצליחו לשרוד לפרק זמן של בין יום ליומיים בלבד מחוץ לראש, משום שלאחר מכן הן ימותו מרעב. לפיכך, כיני הראש מסוגלות לחיות אך ורק על השיער והקרקפת של בני האדם ולא על כריות ומצעים.

מיונז. ShutterStock
תרופות סבתא עלולות להיות מסוכנות/ShutterStock

4. חומץ, מרגרינה ונפט

בעבר, עוד הרבה לפני תכשירי הדור החדש של ימינו, נהגו לטפל בכינים באמצעות שיטות שאולי יישמעו דמיוניות לילדים כיום, אבל חלקנו זוכרים אותן היטב, ולאו דווקא לטובה. טיפול באמצעות נפט, חומץ, מרגרינה, מיונז, חיתולי בד ושאר תרופות סבתא שונות ומשונות היה נפוץ אז. יעילותן של שיטות אלה אגב, מעולם לא הוכחה וסביר להניח שהן שגרמו יותר סבל לילדים מאשר לכינים.

5. יש דברים שלא משתנים

לפני מספר חודשים, במהלך מבצע דרמטי לסיכול שוד עתיקות ב"מערת הגולגולות" במצוקי מדבר יהודה, התגלה מסרק כינים מהתקופה הרומית, שמוערך כבן 2,000 שנים. ואם זה לא מראה על כושר שרידות, אז אנחנו לא יודעים מה כן.

6. מקרה של טיפול בכינים הסתיים במוות

לאחרונה התפרסם מקרה מזעזע במיוחד של תינוקת בת שנה וחצי ממסצ'וסטס שבארה"ב, שנפטרה כתוצאה מטיפול באמצעות "תרופות סבתא". הפעוטה נחנקה למוות, לאחר שהוריה מרחו מיונז על שיערה כדי לטפל בכינים, עטפו את שיערה בשקית ניילון, ושלחו את הילדה לישון עם השקית על הראש.

כינים. Kamagiki, ShutterStock
אוהבות אדם. אבל ממש/ShutterStock, Kamagiki

7. כינים אוהבות אדם ללא הבדל גזע, מין או דת

הכינה אינה מבדילה בין אדם לאדם, כך שכולנו עלולים להידבק בה במידה שווה: גבר או אישה, אשכנזי או מזרחי, ערבי או יהודי, שמאלני או ימני, דתי או חילוני. חשוב לדעת שהכינה גם לא מבחינה בין הורים לילדים ולמרות שהמבוגרים נוטים להידבק פחות, כי לרוב אינם באים במגע פיזי עם ראשיהם של מבוגרים אחרים, הם עלולים להדבק מילדיהם אם לא יזהרו.

8. הכינים האמריקאיות דווקא בעד אפליה מתקנת

בארה"ב נמצא שהידבקות בכיני ראש היא הרבה פחות נפוצה בקרב אפרו-אמריקאים. קיימים מחקרים המצביעים על כך שמכת כינים בקרב אפרו-אמריקאים מהווה 0.5% בלבד מכלל האוכלוסייה. החוקרים מעריכים כי הכינים בארצות הברית הגיעו עם המתיישבים האירופיים המוקדמים, ולכן הן מותאמות יותר לשיער שמאפיין את האוכלוסייה הזו. ככל הנראה, התלתלים ההדוקים והאליפטיים שמאפיינים שיער של אדם אפרו–אמריקאי הינם קשה יותר לתפיסה על ידי הציפורניים של הכינים, שמותאמות לתפיסת שיער בצורה מעוגלת.

  • עוד באותו נושא:
  • כינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully