וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החופש פה: איך בוחרים קייטנה לילד עם בעיות קשב וריכוז?

30.6.2015 / 11:00

קייטנה עשויה להיות אתגר עבור ילדים רבים שרגילים לסדר יום מוגדר, לצוות חינוכי קבוע וגם לחברים שלהם לידם. עבור ילדים עם בעיות קשב וריכוז והוריהם, זה עשוי להיות אתגר אף גדול יותר

ילדים אוכלים בבריכה. ShutterStock
זה הגיע. זמן קייטנה/ShutterStock

רק הרגע נדמה שחגגנו את חג הפסח והנה, ריח הבריכה, צריבת המדוזות ודביקותו של קרם ההגנה עולים באפנו. נגמרו המבחנים, העבודות ושיעורי בית והגיע בואן של הקייטנות.

עבור הורים רבים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, הגעתו של החופש הגדול מביאה עימה יחד עם ההקלה בעומס המטלות, גם לחץ רב וחששות. לילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD\ADD) השינוי והמעבר משנת הלימודים לחופש הגדול אינו קל. מדובר בילדים שמסגרות הן דבר מאוד חשוב עבורם, מפני שהם מסתדרים טוב יותר כשהם יודעים למה לצפות ומה מצופה מהם.

הורים רבים לילדים עם בעיות קשב וריכוז אף מפסיקים לתת לילדיהם בחופש את את התרופות אותן הם נוטלים כל השנה, מתוך חשיבה, שבשבועות הקרובים הילדים לא צריכים להיות קשובים ומרוכזים כמו בלימודים ואפשר "לצאת לחופש". אולם הפסקת נטילת התרופה עלולה להתבטא לא רק בפגיעה משמעותית ביכולת הריכוז, אלא גם בקשיים רבים בוויסות ההתנהגותי. באופן זה, הילדים עלולים להפגין יותר התפרצויות זעם ואימפולסיביות, חוסר סדר, קשיי התארגנות ועוד.

הפרעת קשב וריכוז. GettyImages
רגילים למסגרת אחת/GettyImages

ההורים, שעדיין עובדים, אינם יכולים להישאר בבית כל כך הרבה זמן וצריכים לרשום את ילדיהם לקייטנות. אולם ילד עם הפרעת קשב וריכוז בקייטנה זה לא תמיד עניין פשוט. אנשי הצוות הלא מוכרים, הלא תמיד מקצועיים והמתחלפים תדיר, לוח הזמנים הגמיש והנמרח לעיתים שבקייטנה, השינויים שקיימים לעיתים קרובות במערכת, הילדים החדשים והלא מוכרים לו - כל אלו עלולים ליצור אצל הילד בעל הפרעת הקשב והריכוז מתח וקושי רב בהסתגלות למסגרת הקייטנה. לעיתים, דורשים מארגני הקייטנות מההורים להוציא את ילדיהם מהקייטנות, מה שמגביר את הלחץ הן על ההורים והן על הילדים.

עוד באותו נושא

חולמים על חופשה ראשונה לבד? כך תכינו את הילדים

לכתבה המלאה

איך בוחרים קייטנה לילד שסובל מהפרעת קשב וריכוז?

1. חפשו קייטנה שמתאימה לאופי ולצרכים של ילד שלכם. ילד אימפולסיבי ותזזיתי לא כדאי לרשום לקייטנת מחשבים אלא רצוי לחפש לו קייטנת ספורט. שאלו את ילדכם מה מעניין אותם וחשבו יחד איתם מה הכי מתאים להם ואיפה ירגישו בנוח.

2. בחרו קייטנה שמספר הילדים בקבוצה אינו גדול, וטווח הגילאים מצומצם. הדבר יקל על הילד להתמודד מבחינה חברתית.

3. נסו למצוא חברים, שהילד מכיר ומרגיש בנוח איתם, והולכים גם הם לקייטנה ורשמו אותו יחד איתם.

4. בדקו מהי ההכשרה של צוות הקייטנה והעדיפו קייטנה שאנשי הצוות שבה מגיעים מתחום החינוך. יש סיכוי טוב יותר שיבינו מהי הפרעת קשב וריכוז ואיך מתמודדים איתה.

5. כדאי להמשיך לתת ריטלין לילד שלקח אותו במשך השנה, גם במהלך הקייטנה, על מנת להקל על הסתגלותו למסגרת החדשה ולאפשר לו פניות רגשית ליצירת קשרים חברתיים והנאה מהחוויות החדשות שנכונו לו. הודיעו לצוות על לקיחת התרופה, שיש לה השפעה על תאבונו של הילד, ולעיתים אף השפעות נוספות.

קופסת כדורי ריטלין. GettyImages
לא להפסיק עם הריטלין/GettyImages

6. שוחחו עם המדריך המיועד של הילד ועדכנו אותו בנוגע לקשיים של ילדכם. אם הילד לא מאורגן ומתקשה למצוא את ציודו חשוב שהמדריך ידע על כך ויעזור לו לחפש בסבלנות. אם הוא זקוק להכנה לפני שינויים בלוח הזמנים, גם זה דבר שחשוב מאד שהמדריך ידע עליו. ישנם ילדים עם בעיות קשב וריכוז שזקוקים מאד לזמן השתוללות ולפריקת אנרגיה, אחרים מאבדים אוריינטציה ומתקשים לזכור איפה היו ומהו המקום בו הם נמצאים. על כל אלו חשוב ליידע את הצוות.

7. שוחחו עם הילד בכל ערב ובכל בוקר והקריאו לו את לוח הזמנים של היום שמחכה לו. הדבר יעזור לו לדעת מה קורה ולהתכונן לזה.

8. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים מאד מול שינויים. לכן חשוב לספר לילד ששינויים יכולים לקרות במערכת הזו, שהיא גמישה יותר ממערכת המסגרת החינוכית שבה היה עד כה. בקשו מהמדריך להבין את הקושי של הילד מול השינויים כדי שלא יכעס עליו.

קרן יטיב היא יועצת משפחתית בכירה ומאבחנת ציורי ילדים, מומחית בגיל הרך, והבעלים של מרכז הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully