וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גם בישראל יאסר בקרוב השימוש בשומן טראנס?

17.6.2015 / 15:29

בארה"ב הוחלט לאסור את השימוש בשומן טראנס לחלוטין בתוך 3 שנים, אך בישראל מסתפקים בינתיים בסימון מוצרים המכילים את הרכיב המסוכן הזה. ראש שירותי מנהל הבריאות לאולפן וואלה!NEWS: "בישראל יש מגמה חיובית בנושא גם בלי רגולציה"

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

איש מתחום התזונה לא הופתע מהודעת מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אתמול (שלישי) כי השומן המלאכותי שמצוי במרגרינה, במזון מעובד ובחטיפים שונים - שומן הטראנס, יוסר מהמדפים בתוך שלוש שנים. בישראל עדיין לא עבר חוק האוסר שימוש במוצר, המביא על פי מחקרים לקיצור תוחלת החיים, אולם בשנים האחרונות כמות שומן הטראנס במזונות שלנו ירדה.

האם יש סיכוי שיחוקק חוק כזה גם בישראל? על פי פרופסור איתמר גרוטו, ראש שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, "אנחנו צריכים לבחון את זה, אבל כרגע אני לא צופה שיהיה בכך צורך. דנו בזה כשהתחלנו את התכנית הלאומית אפשרי בריא וההחלטה הייתה שנלך על סימון ונראה את האפקטיביות של הצעד הזה. בינתיים זה הכיוון שאנחנו הולכים אליו ונראה כי לא נצטרך חקיקה".

על פי פרופסור גרוטו, יצרני המזון בישראל יישרו קו עם החוק כבר לפני שנה והחלו בסימון המוצרים. לדבריו, "ברגע שזה קרה בארצות הברית הדבר משפיע גם עלינו ואנחנו רואים ירידה בצריכה בשומן הטראנס כבר כמה שנים, בעקבות מודעות גוברת של צרכני המזון. אנחנו מקווים שמגמה זו תמשיך".

קונדיטוריה וויס עוגת פרג. אפיק גבאי
"שנים ידוע שטראנס הוא השומן הגרוע ביותר"/אפיק גבאי

"כאן לא צריך חוק. במערכת הבריאות כבר מדברים על זה ותעשיית המזון עובדת על הנושא", אומרת אירית פורז, מנהלת המחלקה לתזונה ודיאטה בשניידר ודיאטנית ראשית של קופת החולים כללית. "שנים ידוע שטראנס הוא השומן הגרוע ביותר. הרבה מחקרים הראו שזה מוסיף לתחלואה, מגביר סיכון לתחלואת כלי דם ולב ונמצא בין הגורמים לטרשת עורקים. על פי הערכות, הפסקת השימוש בשומן טראנס עשויה למנוע כ-7,000 מקרי מוות כל שנה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מה זה בכלל שומן טראנס?

שומן טראנס נמצא בעיקר במזונות המוכנים שאנחנו צורכים. הוא משמש את תעשיית המזון להאריך את חיי המדף של המוצר ולשפר את טעמו ומרקמו. ברחבי העולם משתמשים בשומן זה בעיקר בייצור מרגרינות, מוצרי מאפה כמו קרקרים, עוגות ועוגיות, ממתקים, חטיפים ומוצרי מזון אחרים המכילים "שומן צמחי מוקשה", וכן בטיגון מזון מהיר.

"שומן טראנס הוא מוצק בטמפרטורת החדר. הוא החל את חייו כשמן צמחי ועבר תהליך טכנולוגי שבו הרוו אותו", מסבירה פורז. "מדובר בחומר נוזלי שנעשתה בו פעולה טכנולוגית, כדי להפוך אותו ליותר מוצק ורווי. בגלל שזה לא תהליך טבעי אלא טכנולוגי, חלק מהקשרים הכימיים מקבלים מבנה מרחבי שונה, ואז זה נקרא שומן טראנס. "מדובר בשומן שהוא נוח לעבודה, פרווה והרבה יותר זול. לכן הוא נוח מאד לשימוש בתעשייה, במיוחד בישראל, שבה יש ביקוש למאכלים פרווה".

לדברי פורז, "יכול מאד להיות שגם בישראל יהיה בעתיד חוק כמו זה שנכנס אתמול לתוקף בארצות הברית. אבל החוק הוא לא חשוב כמו החינוך של הציבור להבין כמה זה חשוב להפחית צריכה של שומן טראנס. בארצות הברית נתנו לחברות המזון שלוש שנים למצוא תחליפים לשומן טראנס. סביר להניח שבמקום שומן טראנס ישימו שומן רווי, שהוא גם לא שמחה גדולה אבל יותר בריא משומן הטראנס. בישראל, אנחנו רואים בשנים האחרונות מגמה טובה של ירידה בכמות הצריכה. יותר ויותר אנשים מבינים שכמה שפחות – יותר טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully