פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      האם נשים בהיריון חייבות לקחת ויטמין D?

      אם עשיתן לאחרונה בדיקות דם, כנראה שראיתן שגם לכם חסר את הוויטמין החמקמק שאנחנו מקבלים מאור השמש. כאשר מדובר בנשים בהיריון, החוסר הופך משמעותי ולעיתים אף מסוכן

      אישה בהיריון בים (ShutterStock)
      השמש גם עושה לפעמים טוב (אילוסטרציה: shutterstock)

      השעות הארוכות שכולם מבלים במשרד גורמות לכך שבעשור האחרון כמעט לכל בנאדם יש חוסר בוויטמין D. איך החוסר הזה משפיע על נשים בהיריון? סנונית ראשונה מהכנס האנדוקרינולוגי הארופאי שמתקיים בימים אלה בדבלין חושף מחקר שמראה כי למרות רמות גבוהות של אור שמש שמעודד את יצור הוויטמין, במדינות הים התיכון עדיין רוב הנשים בהיריון סובלות ממחסור בוויטמין D.

      מה החשיבות של ויטמין D בהיריון? בראש ובראשונה, לא מדובר בוויטמין רגיל, משום שהוא בעל פעולה שדומה יותר לזו של הורמון בגוף האדם. ויטמין D קשור לתהליך וויסות כמות הסידן והזרחן בגוף, שחשוב בשמירה על הבריאות בייחוד עבור עצמות הגוף והשיניים. תקופת ההיריון וההנקה היא אחת התקופות הקריטיות שבה חשוב לשמור על רמות תקינות של ויטמין D, כדי לספק לעובר ולתינוק מספיק ממנו. בנוסף, מחסור בוויטמין D בהיריון קשור לסיבוכים מרובים דוגמת רעלת היריון, סוכרת היריון, הפרעות במבנה העצם של העובר, סיכון גבוה יותר ללידה בניתוח קיסרי דחוף ולידה מוקדמת.

      איך משיגים אותו?

      הגוף שלנו מסוגל לייצור ויטמין D כאשר העור שלנו חשוף לאור השמש. כמות הזמן שצריך לשהות בשמש כדי לספק מספיק ויטמין D שונה עבור כל אדם, ותלויה בפרמטרים שונים כגון סוג עור, השעה ביום ועונות השנה. בעלי עור כהה או אנשים שמכסים את רוב שטחי העור שלהם בעת שהייה בחוץ נמצאים בסיכון מוגבר למחסור בוויטמין D.

      לרוב באמצעות נטילת תוספת של ויטמין D, כחלק מתערובת הוויטמינים להיריון והנקה, מקבלות האימהות את הכמות הנדרשת להן. מקורות נוספים לויטמין D הם דגים שומניים (כמו סלמון, מקרל וסרדינים), ביצים ובשר. מוצרי מזון רבים מועשרים בויטמין D (חלק מדגני הבוקר, מוצרי סויה, מוצרי חלב ועוד).

      אור השמש טוב, אבל לא מספיק

      החוקרים היוונים שמחקרם הוצג השבוע בכנס שמתקיים בימים אלה באירלנד העריכו כי מאחר ובמדינות הים התיכון נחשפות הנשים, באופן יחסי, לקרינת השמש, בשיעור גבוה יותר מבמדינות צפון אירופה, הן צפויות לסבול פחות ממחסור בוויטמין D , במיוחד בתקופה הקריטית של ההיריון.

      דג סלמון (ShutterStock)
      מלא בוויטמין D (צילום: shutterstock)

      החוקרים ערכו סקירה שיטתית של רמות ויטמין D בקרב 2,649 נשים בהיריון ובכ-1,800 פעוטות. החוקרים לקחו בחשבון פרמטרים נוספים שעלולים להשפיע על רמות ויטמין D כדוגמת גיל האם, מדד מסת הגוף (BMI), גזע, מעמד סוציו-אקונומי, סוגי עור, תקופת ההיריון, חשיפה לשמש, רמות הסידן וצריכת ויטמין D, עישון, עונת השנה ועוד.

      בניגוד לציפיות של החוקרים, נמצא כי במדינות אגן הים התיכון כמו ספרד, איטליה, יוון וטורקיה, חוסר בוויטמין D במהלך ההיריון היה נפוץ אצל 90% מהנשים. הגורמים העיקריים שנמצאו כמנבאים מחסור בוויטמין D היו צבע עור, גזע וסגנון הלבוש של האם.

      ממצאי המחקר מעלים נתונים מדאיגים באשר למידת השכיחות של מחסור בוויטמין D בנשים בהיריון, שכן נשים אלו עלולות להימצא בסיכון מוגבר לסיבוכים שונים. שנית, המחקר מראה כי היתרונות של חשיפה לשמש לצורך ייצור ויטמין D גם באזורים מבורכים באור שמש מנוטרלים, ככל הנראה על ידי הבדלים גזעיים, חברתיים ותרבותיים. לכן חשוב מאוד בתקופה קריטית זו ליטול תוספת של ויטמין D ולבצע מעקב היריון מסודר כדי להימנע מסיכון מיותר של האם והעובר.