מכת חום: איך השרב בחוץ משפיע לכם על הגוף?

החום הקיצוני ששורר בימים האחרונים בכל רחבי הארץ, הוא רק נקודת הפתיחה של הקיץ הישראלי הלוהט. איך מתמודדים עם הטמפרטורות הגבוהות, על מה צריך להקפיד ולמה כדאי להימנע ממשקאות אלכוהולים? מדריך

19/05/2015
מסוכן להיות בחוץ(צילום: ראובן קסטרו)

שינוי האקלים שהרגשנו ביומיים האחרונים מבשר את הקיץ שבפתח. אחרי כמה שבועות של גשמים לפרקים ומזג אוויר נעים ונוח הגיח לו בבת אחת חום יוצא דופן שנושא עמו סיכון בריאותי שמומלץ להיערך אליו.

תשישות חום (Heat Exhaustion) היא אחת התגובות השכיחות והמוכרות בעת חשיפה לטמפרטורות גבוהות, בייחוד כאשר הן עולות בפרק זמן קצר יחסית. מדובר בתגובה נפוצה יחסית לטמפרטורות גבוהות והיא עלולה לכלול תסמינים כמו סחרחורת, כאבי ראש ואפילו התעלפות, כל זאת בשל עלייה בחום הגוף. הדרך היעילה ביותר להתגבר על המצב היא באמצעות מנוחה, שהייה בסביבה קרירה ולחה והחזרה של נוזלים ומלחים אשר נחוצים לשרירים ולתפקודי גוף אחרים.

מכת חום היא מצב חמור יותר על הספקטרום שמתחיל בתשישות חום. המצב מתרחש כאשר מנגנוני הוויסות של חום הגוף ויכולת הקירור שלו אינם פועלים כשורה. לאור זאת, מכת חום היא מצב חמור יותר אשר דורש פנייה לבדיקת רופא או למיון. הסימנים העיקריים הם התייבשות של העור והלחמיות (למשל בפה), עליית חום הגוף ל-39 מעלות ומעלה, כאבי ראש, בלבול ולפעמים אובדן הכרה. גלי חום קיצוניים מסוכנים לכולם אבל בעיקר מסוכנים עבור מי שמנגנוני החום והקור שלהם מתקשים יותר להתמודד עם שינויים קיצוניים של האקלים, שהם תינוקות וקשישים.

איך הגוף מתמודד עם מזג אוויר חם?

קיימות בפועל שתי דרכים עיקריות להתמודד עם חום גבוה: הפרשת זיעה שמסייעת בקירור הגוף ודרך הנשימה.
לחות היא גם גורם מכריע והיא מהווה קושי עבור יכול הגוף להיפטר מעודפי חום. אם טמפרטורת הגוף עולה מאוד אבל גם הלחות גבוהה, הזיעה שעל גבי העור לא מתייבשת בצורה יעילה ולכן היעילות של מנגנון ההזעה, שהוא כה הכרחי לוויסות החום נפגעת. זו הסיבה שזה לא רק הטמרפטורות הגבוהות, אלא השילוב שלהן עם הלחות.

מחקרים אפידמיולוגיים הראו כי קיימת גם השפעה רבה לטמפרטורות ששוררות בלילה. במקומות בהם היו ימים חמים אולם בלילות הטמפרטורות ירדו, הגוף זכה לשעות מנוחה והצליח לאזן את עצמו ולהיפטר מעודפי החום. במקומות שבהם הטמפרטורות בימים וגם בלילות היו גבוהות, עלו גם שיעורי האשפוזים והתמותה כתוצאה מנזקי החום.

עוד באותו נושא

שיטה טובה להתקרר

לכתבה המלאה

איך משפיע חום קיצוני על הגוף?

כאשר יש עלייה קיצונית בטמפרטורות, המערכות בגוף האדם שאחראיות על ההסתגלות לחום מתקשות להסתגל למצב החדש. כאשר אדם נחשף לחום במשך זמן רב מאוד, הדבר הראשון שנפגע הוא היכולת של הגוף להזיע, מה שפוגע ביכולת גוף להתקרר. ברגע שאדם מפסיק להזיע, תוך זמן קצר מאוד הוא עלול לעבור מתשישות חום למכת חום. בסופו של דבר המצב מתחיל להשפיע על המוח, מה שמוביל לבלבול עד לכדי אובדן הכרה. החום הגבוה ממריץ גם את פעילות הלב ועלול להיות מסוכן עבור אנשים החולים במחלות לב וכלי דם. כאשר החום מוביל להתייבשות, גם הכליות נפגעות.

חשיפה מוגברת לחום גורמת לנו להפסיק להזיע ולהתקרר(צילום: ראובן קסטרו)

מי שנמצא בסיכון הגבוה ביותר לפגיעות חום הם בעיקר קשישים שגרים ביישובים עירוניים ואין להם מיזוג אוויר; אנשים שסובלים מעודף משקל; כאלה שמטופלים בתרופות מסויימות שעלולות לפגוע במנגנוני הבקרה של חום (כמו חלק מהתרופות הפסיכיאטריות) או במנגנוני בקרת הלב והמלחים בגוף (כמו תרופות להאטת קצב הלב ותרופות משתנות); אנשים שעובדים בעבודה פיזית או שוהים שעות רבות בחוץ ובמקומות שאינם מוצלים.

איך אפשר להימנע מנזקי החום?

קיימים מספר אמצעי זהירות שיעזרו למנוע תשישות חום וסיבוכי חום אחרים. כאשר הטמפרטורות עולות חשוב להקפיד עליהם.

1. מומלץ ללבוש בגדים קלילים ודקים שמאפשרים לגוף להתקרר ולזיעה להתאדות.

2. הימנעו משהייה לא מוגנת תחת השמש. מי שנמצא בחוץ שעות ארוכות צריך להקפיד לחבוש כובע ולמרוח קרם הגנה על עור חשוף. כוויות שמש מפחיתות את היכולת של הגוף להיפטר מחום.

3. הימצאו במקומות קרירים עד כמה שניתן, אפילו אם זה למספר שעות. כך תאפשרו לגוף להיפטר מעודפי החום. אם הבית אינו ממוזג אפשר לשקול לבלות זמן בקניון, בספרייה או אצל חברים או לכל הפחות, למצוא מקום מוצל היטב. מאוורר יכול לסייע באידוי הזיעה מהגוף.

4. הקפידו על שתיית נוזלים בכמות מספקת כדי להימנע מהתייבשות ולסייע לגוף לשמור על טמפרטורה תקינה. אם הרופא שלכם הורה להגביל את צריכת הנוזלים בגלל מצב בריאותי, הקפידו לבדוק כמה אפשר לשתות כאשר הטמפרטורות עולות. הימנעו מצריכת משקאות אלכוהוליים.

5. הימנעו משהייה במקומות בהם החום קיצוני. מומלץ לאוורר את הרכב כ-10 דקות עם דלתות או חלונות פתוחים לפני תחילת הנסיעה. לעולם אל תשאירו ילדים או מבוגרים במכונית חונה וסגורה.

6. בימים הראשונים בהם הגוף מסתגל לעלייה בטמפרטורות כדאי להגביל פעילות גופנית בחוץ בשעות החמות. בכל מקרה מומלץ להקפיד על מנוחה ושתייה מספקת במהלך הפעילות ואחריה.

עוד באותו נושא

רגע לפני שקופצים למים: מדריך רפואי לעונת הרחצה

לכתבה המלאה
  • שרב
  • חום
  • התייבשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully