וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם דיאטת אטקינס בכלל משמינה?

11.5.2015 / 7:45

הקרניבורים לא בטוח ישמחו לשמוע את זה, אבל דיאטות כמו אטקינס ופליאו שמבוססות על בשר, ביצים וגבינות שמנות נמצאו כמשמינות. אז איך זה שכל כך הרבה אנשים עדיין עושים אותן?

ארוחת בוקר. ShutterStock
ארוחת בוקר של אלופים? לא בטו./ShutterStock

דיאטות עתירות חלבון כמו דיאטת אטקינס ודיאטת פליאו נחשבות לכוכבות העולות של שנים האחרונות, אבל מחקר חדש מצא כי הן עשויות דווקא להגביר את העלייה במשקל לטווח הארוך ואף את הסיכון למוות.

מטרת המחקר החדש הייתה להעריך את הקשר בין צריכת חלבון גבוהה, משקל גוף ומוות, בקרב אנשים עם גורמי סיכון למחלות לב, כמו השמנה, סוכרת מסוג 2 ולחץ דם גבוה. חוקרים מספרד ניתחו נתונים מניסוי שכלל 7,447 גברים בגילאי 55 עד 88 ונשים בגילי 60 עד 80 בין השנים 2003 ו-2009. לאף אחד מהנסיינים לא הייתה מחלת לב בתחילת המחקר, אך כולם היו בסיכון גבוה יותר בגלל המשקל שלהם או בגלל מצב בריאותי אחר.

המחקר שהוצג בקונגרס האירופי להשמנת יתר בפראג מצא כי צריכת חלבון גבוהה שהחליפה פחמימות, הגדילה פי שניים את הסיכון לצבור יותר מ-10 אחוזים ממשקל הגוף בטווח הארוך, ביחס לדיאטה מאוזנת. אלה שהחליפו את השומן בחלבון היו בעלי סיכון מעט גבוה יותר לעליה במשקל. בנוסף, החוקרים מצאו כי צריכת חלבון גבוהה הגדילה את הסיכון למוות מוקדם ב-59 אחוזים כאשר החלבון החליף פחמימות, וב-66 אחוזים בסיכון מוגבר כאשר החלבון החליף את השומן.

אילוסטרציה. ShutterStock
איזון. זה הסיפור/ShutterStock

דיאטת אטקינס ודומותיה כוללות רמות גבוהות של חלבון ושומן ומעט פחמימות. בנוסף, הדיאטה כוללת הימנעות מסוכרים פשוטים כמו שתייה ממותקת או ממתקים ומפחמימות מורכבות הדלות בסיבים כמו לחם לבן. אפשר לאכול מעט פחמימות מורכבות: חיטה מלאה, ירקות ופירות, ואין הגבלה על כמות החלבונים והשומנים: בשר, דגים, גבינות שמנות.

עוד באותו נושא

כולסטרול כבר לא מסוכן? לא בטוח

לכתבה המלאה

אז איך אנשים בכל זאת מרזים בדיאטות חלבונים?

עורך המחקר, דוקטור ג'ורדי סאלאס-סלבאדו, אמר כי "צריכת חלבון גבוהה בתזונה קשורה בסיכון מוגבר לטווח ארוך של עלייה במשקל הגוף ותמותה כללית באוכלוסיית ים תיכונית בסיכון קרדיווסקולרי גבוה". לדבריו, כרגע, אין ראיות תומכת בשימוש בדיאטות עתירות חלבון כאסטרטגיה לדיאטה לטווח ארוך. איגוד הלב האמריקאי אף מזהיר מההשלכות הבריאותיות השליליות האפשריות של הדיאטות הללו ובאתר האינטרנט שלו נכתב כי "הארגון אינו ממליץ על דיאטות עתירות חלבון לירידה במשקל".

אז אם זה כל כך גרוע, כיצד כל כך הרבה אנשים מרחבי העולם עדיין עושים אותן ואף מדווחים על ירידה במשקל? הסיבה, ככל הנראה, נעוצה בכך שהדיאטות האלה אכן עובדות, אבל לטווח הקצר, וכמו בכל דיאטה שבה צריכה של דבר אחד היא גבוהה, צריכה של מקור תזונה אחר היא בדרך כלל נמוכה, מה שמוביל לחוסר איזון בגוף.

החוקרים עדיין לא פיענחו את הקשר בין תזונה עתירת חלבון ועלייה במשקל, אבל אחת הסברות שלהם היא כי חלבון משפיע על מערכת ההורמונים שמשפיעים על התיאבון, וכמו כן צריכה גבוהה שלו מעלה את הסיכון למחלת כליות, שינויים ברמות הסוכר וחילוף חומרים. בנוסף, כמעט כמו בכל דיאטה, אלה שמסיימים אותה, נוטים לאכול לאחר מכן הרבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully