וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הציפורניים אומרות על הבריאות שלכם?

פרופ' אבנר שמר

27.4.2015 / 7:16

הן אומנם לא מורגשות, אבל אנחנו משקיעים בהן לא מעט. הציפורניים שלנו סובלות ממחלות שונות, והן עלולות גם להעיד על מצבים בריאותיים אחרים. הנה כמה מהם

מניקור לנשים. ShutterStock
כרטיס הביקור שלכם/ShutterStock

יש לנו 20 מהן בגוף, אנחנו צובעים, גוזרים ומעצבים אותן, ורבים מאיתנו גם כוססים אותן, למרות שאנחנו לא מרגישים אותן. הציפורניים שעל גופנו אומנם נעדרות עצבים ועשויות קרטין וחלבון קשה, אך הציפורן עצמה והאזור מסביב עלולים להצביע על בעיות רפואיות שונות והן משמשות ככלי אבחנתי לבעיות בריאותיות שונות במשך מאות שנים. אז על מה מעידות בעצם הציפורניים שלכם?

ציפורן חודרנית

מדובר בציפורן החודרת לרקמות הממוקמות סביב הציפורניים, לרוב בצדי הציפורן ופחות בחלקה הקדמי. תופעה זו שכיחה יותר באופן משמעותי בציפורני הרגליים והסיבות לכך מגוונות וכוללות גזירה לא נכונה ועמוקה של הציפורן, עיוות בכף הרגל, נעילת נעליים צמודות מדי, פטרת הציפורניים ועוד. ציפורן חודרנית היא לרוב תופעה בעלת אופי גנטי, אך יחד עם זאת, גזירה וטיפול לא נכון בציפורן ובעור סביב לה, נעילת נעליים לוחצות, היגיינה ירודה ועוד עלולים לגרום לציפורן חודרנית גם אצל אנשים ללא נטייה גנטית.

אופן המניעה והטיפול: נעילת נעליים מתאימות וגזירת ציפורניים בצורה נכונה (לא עמוק מדי). כטיפול, מומלץ להשתמש במשחה אנטיביוטית ואנטי-דלקתית, ואם אין שיפור יש להתערב כירורגית ולבצע חיתוך עמוק של הציפורן החודרנית ולהסיר חלק ממנה.

פטרת הציפורניים

פטרת ציפורניים היא הפרעה אסתטית בולטת שמופיעה בקרב 10%-20% מהציבור ושכיחותה גוברת ככל שהגיל עולה. הפטרת מאופיינת בהצהבה, עיוות, התעבות והתפוררות של הציפורן ורקמת הבסיס שלה. הפטרת מאופיינת בנטייה גנטית חזקה ורבים מהסובלים ממנה יחזרו לסבול ממנה, גם לאחר שנדמה כי חלפה לגמרי. הפטרת מאפיינת לרוב את ציפורני הרגליים אך לעיתים עלולה להתפשט גם לכף הרגל ולאזורים שבין האצבעות ואף לציפורני הידיים. מחלות שונות דוגמת סוכרת ופסוריאזיס עלולות להאיץ הדבקה בפטרת. כמו כן, תרופות ומצבים בריאותיים שונים שגורמים להיחלשות המערכת החיסונית מהווים אף הם גורם בהאצת הידבקות בפטרת.

אופן המניעה והטיפול: אוורור מתאים של כף הרגל, הגנה על הרגל מהידבקות ממשטחים שונים דוגמת בריכות שחייה, מלתחות משותפות, נעליים של אחרים וכיוצא בזה, יחד עם שמירה על היגיינת כף הרגל וייבוש יסודי לאחר מקלחת עשויים למזער את סיכון ההידבקות בפטרת. הטיפול בפטרת, לאחר אבחונה על ידי רופא, מבוצע באמצעות בתכשירים לטיפול מקומי בצורת לקים או תמיסות (כמו אמטריקס), משחות (כמו אגיסטן) או בטיפול מערכתי באמצעות כדורים נגד פטרת. במקרים מסוימים יבוצע שילוב של טיפול מקומי ומערכתי להשגת תוצאות מיטביות בפרק זמן קצר יותר.

עוד באותו נושא

הרגליים הורגות אתכן: נעלי העקב יכולות להפוך אתכן לנכות

לכתבה המלאה

חולשה והתפצלות של הציפורניים

ציפורן שנשברת או מתפצלת בקלות נגרמת לעיתים עקב מיקרו-טראומות חוזרות ונשנות כמו מכות או לחץ על הציפורן. חולשה והתפצלות של הציפורן עלולה לנבוע גם מבעיות תזונה שונות ומחסור בוויטמינים, מינרלים וחלבונים שיגרמו להיחלשות הציפורן.

אופן המניעה: חשוב לשמור על ערנות לטראומות שונות בציפורן. לעיתים לא מדובר בכאבים חזקים אך כאב חוזר לאחר ביצוע פעולה מסוימת או נעילת נעל מסוימת עלול להוביל להיחלשות של הציפורן. בנוסף, יש להקפיד על תזונה מאוזנת שמכילה את כל אבות המזון וצריכה של תוספי תזונה במידת הצורך.

ציפורניים שבורות. ShutterStock
כתמים ושבירה של הציפורן עלולים להיגרם מחוסרים תזונתיים והגיינה נמוכה/ShutterStock

כתמים בציפורניים

ציפורן אשר צבעה משתנה ומצהיב או שהיא בעלת כתמים לבנים רוחביים קטנים או גדולים וכתמים כהים יותר, יכולים להיות משויכים למגוון רחב של מצבים ומחלות וביניהם פטרת הציפורניים, עישון או חלילה גידולים סרטניים בבסיס הציפורן. במקרים מסוג זה האבחון ושלילת הבעיות הרפואיות השונות הן הצעד הראשון בדרך לפתרון.

ציפורניים עם שקערוריות

ציפורניים עם שקערוריות (חרירים קטנים), יכולות להעיד על מגוון רחב של מחלות וביניהן מחלת הפסוריאזיס, אסתמה של העור, מחלות בלוטת התריס השונות ועוד. במצבים אלה רצוי לשלול קיומן של מחלות אלה. אם נשללו מחלות רקע ניתן לשייף מעט מדי פעם את הציפורן על מנת להעניק לה מראה חלק יותר.

ציפורני "כפית"

ציפורניים קעורות, המכונות גם ציפורני "כפית", עלולות להעיד על חוסר ברזל או אנמיה מסיבות שונות. בשל כך יש לבצע ברור מקיף הכולל בדיקת דם ולטפל בהתאם, באמצעות שינויים בתזונה או על ידי לקיחת תוספי תזונה.

ציפורניים קמורות –Clubbing nails

ציפורניים קמורות עלולות לנבוע ממגוון מצבים וביניהן מחלות ריאות , לב או כבד כרוניות. עם זאת, ציפורניים בצורה כזו מופיעות בשכיחות מסוימת גם ללא בעיות בריאותיות מיוחדות. אי לכך, במקרה של ציפורניים קמורות מומלץ לא להיחפז למסקנות שגויות ולבצע בירור רפואי של הגורם לתופעה.

פרופ' אבנר שמר הוא מומחה לדרמטולוגיה ויו"ר החוג לדרמטומיקולוגיה ומחלות הציפורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully