וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים שואלים: למה הבת שלי מתנהגת פתאום כמו תינוקת?

18.4.2015 / 8:58

בתה של ליאת הפכה לאחות גדולה לפני שנה, ולאחרונה היא מתעקשת להפוך לתינוקות בעצמה. היועצת המשפחתית קרן יטיב מסבירה למה זה קורה, ואיך נכון להגיב כשילד גדול מתנהג כתינוק

ילדה בת 4. ShutterStock
הרבה ילדים גדולים רוצים להיות "קטנים"/ShutterStock

במהלך שגרת היומיום שלנו עם הילדים, עשרות שאלות מטרידות אותנו - על מצבם הבריאותי, על ההתפתחות שלהם, על בעיות התנהגות ועל התפקוד שלנו כהורים. עכשיו יש כתובת מקצועית לשאלות שלכם - מדור הורים שואלים. את השאלות ניתן לשלוח אלינו לכתובת המייל הזו או לפרסם בעמוד הפייסבוק של וואלה! בריאות.

עוד שאלות שלכם:
האם מותר להושיב תינוק?
לטוס לחופשה בלי הילדים?
מה אומרים לילדה שארגנה חרם בכיתה?

ליאת, אמא לשתי בנות מתל אביב, שואלת: יש לי ילדה בת 4 ותינוקת בת שנה, ולאחרונה שמתי לב שבתי "מתיילדת". היא התחילה לזחול לפעמים על הרצפה, ואפילו לדבר בטון ובשפה תינוקיים, למרות שהיא מאוד ורבלית. יש לציין שהבנות מסתדרות ביניהן מצוין. האם צריך להתייחס לזה וכיצד?

זו תשובתה של קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה ממרכז הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה.

שלום ליאת,
מה שאת מתארת נפוץ מאד ושכיח בקרב אחים גדולים. הם אוהבים להתיילד ולהרגיש תינוקות. הדבר נפוץ בכל הגילאים וגם בגילה של ביתך, שנמצאת בשלב התפתחותי שבו המשחק הסוציו-דרמטי, המשחק "בכאילו", תופס יותר ויותר מקום ברפרטואר המשחקים שלה.

להיות קטן היא עמדה שקוסמת לילדים רבים. מאוד מתגמל להיות קטן: יש תשומת לב בשפע, לא רק מההורים, הקטן תמיד חמוד ומתוק, גם כשהוא עושה דברים לא נעימים מגיבים אליו בסלחנות וברוך, והגדול נדרש לעיתים קרובות לוותר לקטן, לסלוח לו ולהיות מתחשב כלפיו. איזה מקום כייפי להיות בו.

ילדה בת 4 ואחותה התינוקות. ShutterStock
לאפשר לגדולה להתנהג כמו תינוקת. בסוף זה יעבור/ShutterStock

אז מה עושים? כשבתך רוצה להתנהג כמו תינוקת, לא להיבהל ולאפשר את זה. ההתנהגות "התינוקית" הזמנית מאפשרת לה לבטא את הרגשות שצפים אצלה, וגם לקחת חרות לעצמה להיות אחרת. רוב הילדים לא נתקעים בשלב הזה וחוזרים עד מהרה להתנהג כמו גדולים. אימרו לה: "עכשיו אנחנו משחקים שאת גם תינוקת", כדי ליצור הפרדה בין דמיון למציאות. כשסיימתם לשחק, הכריזו על כך בקול כדי להבהיר את הכניסה מחדש למציאות.

במקביל, דאגו שמאד ישתלם לה אצלכם בבית להיות בוגרת וגדולה. עשו עם בת ה-4 דברים שאינכם יכולים לעשות עם אחותה בת השנה והדגישו את זה בפניה. אמרו לה, שאתם הולכים להצגה הזאת רק איתה כי היא בוגרת וגדולה, ואם היא היתה תינוקת לא הייתם יכולים לקחת אותה, ושרק היא יכולה להישאר עוד רבע שעה איתכם בסלון בערב, כי היא כזו גדולה ובוגרת.

חשוב שעמדת הבוגרת והגדולה תקרוץ ותשתלם, לא פחות מלהיות תינוקת, ויש להקפיד שיהיו בה יתרונות רבים ולא רק חובות ודרישות.

יש לכם שאלות נוספות? כתבו לנו ל-healthsupport@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully