וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר לעצור את עליית המספר במשקפיים?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

30.3.2015 / 11:46

לאנשים הנוטים לסבול ממיופיה (קוצר ראייה) מספרי המשקפיים ממשיכים לעיתים לעלות ולעלות. איך והאם אפשר לעצור את זה?

משקפי ראייה. ShutterStock
מיופיה זה תורשתי/ShutterStock

אם אינכם רואים היטב מרחוק, יתכן ש אתם סובלים ממיופיה, קוצר ראייה. מי שסובל ממיופיה, מצב שבו למעשה יש עודף כוח בעין, נזקק למרשם מינוס, כדי שהעין תמקד את האור והוא יגיע במדויק אל הרשתית. דרור דקל, אופטומטריסט באופטיקנה, מסביר מהן הסיבות לעליית המספר במשקפיים ואילו טיפולים אפשריים.

מהן הסיבות לעליית מספר במשקפיים?

"מרשם גבוה במשקפיים מפריע בתפקוד היומיומי, מכיוון שאדם לא יכול לראות היטב למרחק ללא המשקפיים. בנוסף, ככל שהמספר יותר גבוה כך הרשתית יותר מתוחה ויש סיכוי לקרעים, מתיחות והיפרדות רשתית", מסביר דקל. לדבריו, לעליית המספר יש כמה גורמים:

סיבה גנטית: כאשר אחד ההורים סובל ממיופיה יש סיכוי גבוה פי 2 לסבול מקוצר ראייה, ולמי ששני הוריו סובלים ממיופיה יש סיכוי גבוה פי 5 לקוצר ראייה.

חוסר באור יום: מחקרים הראו שאצל ילדים שלא נמצאים בסביבת אור שמש טבעי, המספר עולה מהר יותר מאצל האחרים. לא ידוע בדיוק מהי הסיבה לכך, אם הדבר קשור לאור השמש, לחסר בוויטמין די או שלמעשה ייתכן כי בזמן שהם לא יוצאים החוצה הם יושבים מול מסכי טלפון קטנים ומאמצים את העיניים.

שימוש מרובה בעיניים בראייה מקרוב: כאשר אנשים מרוכזים זמן ממושך, יום יום ולמשך תקופה ארוכה בראייה מקרוב (כמו לדוגמה חרדים הקוראים בספרי קודש), העין מתאימה עצמה לראייה ברורה מקרוב על חשבון הראייה מרחוק.

חסימת הראייה בעין אחת: מחקרים מוכיחים שעין שבה יש הפרעה בילדות לציר הראייה (עקב פזילה, קטרקט מילדות, בעיה בקרנית או כל חסימה אחרת ממושכת) תתארך והמיופיה בעין זו תעלה.

מיתוסים ותיאוריות חדשות הנוגעות למיופיה

מיופיה תתחיל לרוב בילדות, והמספר יעלה בתקופה זו וייעצר אחרי גיל ההתבגרות, אז המספר יתייצב פחות או יותר למשך שנים רבות. בגיל מבוגר המספר עשוי מעט לרדת, וזאת בהתאם לשינויים שנוצרים בעין כגון שינוי בשרירים, מחלות עיניים, ניתוחי קטרקט ואחרים.

בעבר נטו לחשוב שקרינה ממסך המחשב או מהטלוויזיה גורמת לעליית המספר, אולם מחקרים הוכיחו שלא קיימת השפעה של קרינה ממסכי מחשב או טלוויזיות על מרשם המשקפיים או על בריאות העיניים, בוודאי שלא במסכים מודרניים מסוג LCD שבהם אין כמעט קרינה.

התיאוריה המתקדמת ביותר על עליית המיופיה גורסת שהסיבה לעלית המרשם היא היעדר פוקוס בפריפרית הרשתית, כלומר בצדי שדה הראייה. זהו אזור שחדות הראייה בו נמוכה ביותר, ראיית הצבעים כמעט אינה קיימת ושימושו העיקרי הוא במתן שדה ראייה ובתחושת תנועה. למרות זאת, כאשר לא מתקבלת באזור זה שבירת אור מדויקת, העין מתארכת וגדלה ואיתה גדל המרשם.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

אילו פתרונות קיימים לעצירת המרשם ולשליטה במיופיה?

1. חוסר אור – יש להיחשף באופן מתון לאור יום טבעי.

2. שימוש מאומץ בראייה מקרוב - משקפי ביפוקל או מולטיפוקל, שמאפשרים לאדם לקרוא מקרוב מבלי לעשות אקומודציה (מאמץ השרירים לראייה מקרוב) או על ידי הפחתה באקומודציה. במקום להפעיל את שרירי העין ולעשות פוקוס מקרוב, המשקפיים עושים את תוספת הכוח האופטית הדרושה. מחקרים שונים מראים ששימוש במשקפי ביפוקל או מולטיפוקל מאפשר הפחתה של מאמץ העיניים בראייה או בקריאה מקרוב ועשוי להפחית בעליית המרשם.

3. חוסר פוקוס בפריפרית רשתית - שימוש בעדשות מגע מסוג אורטוקיי, המיועדות לשינה בלילה ודורשות מעקב וטיפול צמוד. עדשות אלו גורמות לשבירת אור חזקה יותר בפריפריה, הן מתקנות למעשה את חוסר הפוקוס בפריפרית העין, ודבר זה מפחית את עליית המרשם. שימוש בעדשות אלו מורכב יותר אצל ילדים ודורש ביקורות מרובות.ניתן להשתמש בעדשות מגע מולטיפוקליות רכות מיוחדות שיש בהן את אפקט דומה.

4. מחקרים אחרונים מראים שניתן להשתמש בטיפות עיניים מסוימות עם מינימום תופעות לוואי בצורה מבוקרת ושימוש זה עשוי לעכב את עליית המרשם בצורה משמעותית.

5. בימים אלה עובדים על פיתוח עדשות משקפיים מיוחדות היוצרות שבירת אור מתאימה על מנת לשפר את הפוקוס בפריפריה ובכך לשפר את עליית המיופיה, בשנים הקרובות יהיו עדשות משקפיים אלו נפוצות בחנויות האופטיקה המובילות.

  • עוד באותו נושא:
  • משקפיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully