שים לי עוד אומגה 3 בצלחת: הרכיב שתורם לתפקוד הילדים

כדי לשפר את תפקודי המוח ולהפחית היפראקטיביות אצל ילדים, מומלץ לשלב בתפריט המשפחתי היומי חומרים שישפיעו לטובה. מה תפקידן של חומצות השומן ואיך לשלבן בתפריט?

  • תזונה
  • ילדים
  • אומגה 3
מערכת וואלה! NEWS
הרבה גורמים משפיעים על תפקוד המוח, וגם לסוג המזון יש השפעה (צילום: ShutterStock)

הרבה גורמים משפיעים על תפקוד המוח שלנו, וגם לסוג המזון שאנו אוכלים יש השפעה עליו. כדי לשפר את תפקודי המוח, מומלץ לשלב בתפריט היומי שלנו ושל ילדינו חומרים שיסייעו לתפקודו וישפיעו עליו לטובה בטווח הקצר ובטווח הארוך. אחד החומרים האלה הן חומצות השומן רב בלתי רוויות. או במילים אחרות: אומגה 3 ואומגה 6. חומרים אלו משפיעים אחרת על ילדים ועל מבוגרים, אך גם עבור אלה וגם עבור אלה מדובר בהשפעה חיובית.

מהן אותן חומצות שומן? מדובר בחומר המצוי בן היתר במעטפת התאים בגוף, החשוב ליכולת העברת מסרים וחומרים אל התאים. לחומצות אלו תפקיד ניכר במערכת העצבים והמוח בכך שהן משתתפות בהעברת מסרים עצביים ומאפשרות כניסה של חומרים חיוניים אל תוך תא המוח. נמצא כי לחומצת שומן מסוג זה חשיבות גם במערכות נוספות כגון המערכת החיסונית, מערכת הלב וכלי הדם, נמצא קשר גם לבעיות זיכרון, דיכאון, הפחתת רמה גבוהה של שומנים בדם וקשיים ביכולת הקשב והריכוז.

נערכו מחקרים רבים בנושא חומצות שומן רב בלתי רוויות והשפעתן על הפרעות קשב וריכוז, כאשר נמצא כי ילדים הצורכים את הכמות המומלצת של אומגה 3 ו-6 ייהנו משיפור בתהליכי הקשב, הריכוז, החשיבה והזיכרון שלהם. סיבות אלו מספיק טובות כדי לשנות את הרגלי התזונה המשפחתיים ולצרוך את החומרים הנחוצים הללו באופן קבוע.

עוד באותו נושא

איפה מסתתר הסוכר בתפריט של הילדים?

לכתבה המלאה
"מומלץ לצרוך את האומגה 3 דרך המזון, בדרך הטבעית" (צילום: ShutterStock)

"כדי להבין את ההבדל בין אומגה 3 לאומגה 6 צריך להבין שמדובר בשתי שרשראות של פחמנים שלהן תפקידים שונים", מפרטת עינת ששון, דיאטנית קלינית ויועצת מדעית למוצרי מדיבר. "השרשראות הקצרות מרכיבות את הארוכות, ואלה תורמות לבריאות העיניים, תפקוד המוח, ושיפור החשיבה והזיכרון". את חומצות האומגה הקצרות אנו צורכים בדרך כלל משמנים ואגוזים. אכילת 4-5 אגוזים ביום עשויה לספק את הכמות הנחוצה לאומגה 3 המכיל את שרשראות הפחמן הקצרות. את השרשראות הארוכות אנו צורכים מאצות ודגים. העניין הוא הכמות. התפריט היומיומי של חלק מהאנשים אינו מכיל מספיק מוצרים שמספקים את הכמות היומית המומלצת. ואיך מגיעים לאותה כמות מומלצת? התפריט המשפחתי חייב להשתנות.

אומגה 3 לא נבדק בבדיקות דם ולכן לא ניתן לדעת בצורה חד משמעית אם יש מחסור, ולכן ההמלצה היא לצרוך שתי מנות דג בשבוע. "מומלץ לצרוך את האומגה 3 דרך המזון, בדרך הטבעית", אומרת ששון. "לאכול סושי טונה או סלמון זה טוב, להכין קציצות דגים, דגים אפויים כמו סלמון או בקלה, והכי חשוב – לבשל את הדגים איך שהילדים אוהבים. רצוי לדעת שככל שתהליך החימום גבוה מדי או ממושך חומצות השומן מתחמצנות, כך שכשמדובר באפייה ובישול זה בסדר, אבל טיגון יכול להיות אגרסיבי מדי. לא לייבש את הדג. הדגים העשירים באומגה 3 הם דגי ים צפוניים המגיעים אלינו קפואים כגון בקלה, טונה וסלמון.

עוד באותו נושא

חומרים משמרים וצבעי מאכל: מה הם גורמים לילדים?

לכתבה המלאה
אם הילדים נמנעים מאכילת דגים, ניתן לצרוך טבליות או תוספי תזונה על בסיס יומיומי (צילום: ShutterStock)

הרבה פעמים הורים לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מנסים להימנע מתרופות, ומחקרים רבים מצאו שאומגה 3 עשוי לתרום להפחתת התסמינים של הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות", מוסיפה ששון. ב-100 גרם פילה דג אפוי או מבושל יש את הכמות היומית המומלצת, ורצוי לספק אותה פעמיים בשבוע לפי טעמו של הילד כדי שיתרגל לטעם. אם קשה להקפיד על תפריט שכזה, או שאנחנו והילדים נמנעים מאכילת דגים, ניתן לצרוך טבליות או תוספי תזונה על בסיס יומיומי.

בין אם אתם והילדים מעדיפים את זה על הצלחת בצורת פילה סלמון, ובין אם אתם מעדיפים לצרוך אומגה 3 כטבליות לבליעה או לעיסה, כדי לבנות את הגוף, לשפר את תפקודי המוח, ולהפחית היפראקטיביות אצל ילדים, אומגה 3 ואומגה 6 חייבים להיות חלק מהתפריט היומי של המשפחה. צמד המילים "חומצות שומן" אמנם לא ממש מעורר תיאבון ולא נשמע בריא במיוחד, אבל כשמדובר בחומצות שומן מסוג אומגה 3 ואומגה 6, ההפך הוא הנכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully