וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה מסתתר הסוכר בתפריט של הילדים?

מערכת וואלה! בשיתוף מדיבר

16.3.2015 / 7:00

יש סוכר בשניצל תירס? וכמה סוכר יש בקטשופ? אין חוק שמגביל את כמות הסוכר במזון או מחייב אותו לרשום מהי, כך שהילדים צורכים מזון מתוק מדי, כזה שיגרום להם לנזק בטווח הארוך. ובכן, יש דרך להפוך את התפריט היומיומי לבריא יותר

אילוסטרציה. ShutterStock
הסוכר לא נמצא רק בסוכריות אלא גם בהרבה מוצרים מזון אחרים/ShutterStock

תשאל את הילד הקט שיצא
עם אביו ברחוב לטייל
מתוק לו מתוק לו ולו רק בגלל
אותה סוכרייה על מקל.

באמת? רק בגלל אותה סוכרייה? כולם מכירים את השיר האהוב שמכריז על מתוק כטעם החיים, אבל המתוק ממש לא נמצא רק באותה סוכרייה על מקל, אלא בהרבה מאוד מוצרים אחרים. תעשיית המזון משלבת סוכר בלחמים, בנקניקים, רטבים, שימורים, ממרחים, חטיפי אנרגיה ועוד, כדי לחזק את הטעם המתוק, להיעזר בו כחומר משמר ולהבליט מרקמים. יש הרבה גישות שונות לגבי מהי תזונה נכונה ובריאה, אך בכולן מסכימים שצריך להמעיט בצריכת סוכר. סוכר גורם להשמנת יתר אצל ילדים, המקושרת לסיכון גבוה יותר להשמנת יתר בחיים הבוגרים, שעלולה לגרום לעליה בסיכון להתפתחות מחלות. לכן על ההורים לדעת היכן מסתתר הסוכר בכמויות גדולות כדי להימנע מלספק לילדים תפריט יומי מתוק מדי, כזה שעלול לגרום להם לנזק בריאותי בטווח הארוך.

ראשית, חשוב לדעת מה אנחנו קונים. הצעד הראשון פשוט: תהפכו את האריזה ותקראו. יש לשים לב גם לרשימת הרכיבים וגם לטבלת הערכים התזונתיים המופיעים על גבי אריזת המוצר. הרכיב שמופיע ראשון ברשימת הרכיבים הוא זה שיש ממנו הכי הרבה במוצר, ומהרכיב האחרון יש הכי מעט. אבל כאן גם מתחילה הבעיה. "שניצל תירס הוא פחמימה, אבל אנחנו לא יודעים לפי טבלת הערך התזונתי אם יש בו גם תוספת סוכר, כי על פי החוק צריכים לפרט בטבלת הערכים התזונתיים שעל המוצר רק את אבות המזון העיקריים, וסוכר לא נכלל ביניהם", אומרת עינת ששון, דיאטנית קלינית ויועצת מדעית לחברת מדיבר. התוצאה היא שישנם מוצרי מזון תעשייתי שאיננו יודעים אם יש בהם סוכר, וגם אם סוכר מופיע ברשימת הרכיבים, איננו יודעים מהי כמותו.

סופרמרקט. ShutterStock, ShutterStock
יש לשים לב גם לרשימת הרכיבים וגם לטבלת הערכים התזונתיים המופיעים על גבי אריזת המוצר/ShutterStock, ShutterStock
"סוכר הוא טעם אהוב שצריכתו תלויה בהרגלים שלנו. למי שרגיל לשתי כפיות סוכר בתה ייקח זמן לרדת לכפית אחת. התפקיד של ההורים הוא לגרום לילדים לא להגיע לרמות הסוכר האלה"

מעבר לסוכר הפשוט, באוכל שלנו מסתתרים חומרי מתיקה אחרים, לעתים טבעיים, שאיננו שמים אליהם לב. "סירופ תירס, לדוגמה, לא נותן אסוציאציה של רכיב מתוק במוצר, אך מדובר בממתיק לכל דבר", אומרת ששון. בדגני בוקר או במוצרי חלב שונים אפשר למצוא תוספות של רכיבים מתוקים כמו דבש, סילאן או סירופ מייפל, בנוסף לסוכר, לכן עדיף לקנות יוגורט נקי, ללא טעמים נוספים, ולהוסיף לו בבית סילאן או דבש.

האם סוכר גורם לנו להתמכר אליו, או שזהו סוג של טעם נרכש שאפשר להוריד מכמויות הצריכה בו? "אנחנו נולדים לאהוב מתוק, הוא נותן לנו אנרגיה והפה שלנו לומד לאהוב את זה מהר", אומרת ששון. "לא בטוח שסוכר ממכר, אבל יש לו אפקט חזק. קפאין, לדוגמה, כן גורם להתמכרות, אבל סוכר הוא טעם אהוב שצריכתו תלויה בהרגלים שלנו. למי שרגיל לשתי כפיות סוכר בתה ייקח זמן לרדת לכפית אחת. התפקיד של ההורים הוא לגרום לילדים לא להגיע לרמות הסוכר האלה. אם הילד ישתה תה עם כפית סוכר הוא יתרגל לזה וירגיש במתיקות מספקת. בשוקו מוכן יש המון סוכר, ואם נרגיל את הילדים לשוקו ביתי הם יאהבו ויתרגלו לטעם".

כדי למנוע מהילדים להתרגל לכמויות גדולות של סוכר רצוי להפחית בכמות מוצרי המתיקה, ולשלב להם בתפריט פירות וירקות המכילים סוכר טבעי ובריאים יותר. "רצוי להפריד בין מיצים לפירות שלמים וכדאי לאכול חמישה פירות וירקות שלמים ליום", ממליצה ששון. "עדיף להגביר את כמות הירקות על פני הפירות בגלל תכולת הסוכר. בפרי שלם נמצא סוכר עם הסיבים של הפרי, ועם המינרלים והוויטמינים שלו וכמות מים גדולה, כך שאנחנו מקבלים את הפרי עם הערך התזונתי המלא שלו. הפרי נספג בגוף בצורה איטית יותר ולכן גורם לתחושת שובע לאורך זמן לעומת ממתק. סוכר משוקולד או דברי מתיקה אחרים הוא חסר ערך תזונתי, אלה קלוריות ריקות".

עוד באותו נושא

כך תתנו לילדים פחות סוכר בלי שהם ירגישו בהבדל

לכתבה המלאה
ילד אוכל שוקולד. ShutterStock
פרי עדיף על שוקולד משום שהוא מספק לילדים סיבים, מינרלים ו-ויטמינים/ShutterStock

סיבה נוספת לכך שמומלץ לצרוך יותר פירות וירקות על חשבון דברי מתיקה היא גם הפחתת הסיכון למחלות. "פירות מכילים פחות סוכר ממוצרי מתיקה, ויש להם ערך מוסף", מסבירה ששון, "כשאוכלים בננה מקבלים גם את הסיבים שלה מה שתורם להרגשת שובע. סוכר פשוט מממתקים מעלה את רמות הסוכר בדם במהירות ולא גורם לשובע. במהלך העיכול, הגוף צריך להיפטר מרמות הסוכר הגבוהות בדם על ידי הפרשת כמות גבוהה של אינסולין. במקרה זה נוצר חשק לסוכר נוסף שממשיך את מעגל הפרשת האינסולין הגבוהה שיכול בטווח הרחוק לפגוע ברמת האינסולין בגוף, וזה מצב שעלול להוביל לסוכרת".

הסוכר מצוי בכמויות גדולות לא רק במזון אלא גם בשתייה שהילדים צורכים, בעיקר במשקאות קלים. "המיצים הלא טבעיים הם חלופה לא טובה, אין בהם מקור פרי אלא סוכר וחומרי טעם וצבע, אנחנו למעשה מכניסים כימיקלים לגוף והם לא מחליפים מנה של פרי אלא מנה של ממתק", אומרת ששון ומזהירה גם מפני צריכה גדולה מדי של מיצים טבעיים וזאת מכמה סיבות. "מיצים מכילים כמות פירות גדולה, כוס מכילה שלוש-ארבע פירות ללא הסיבים, ולכן מוסיפים לגוף כמות גדולה של סוכר ללא ערך תזונתי מלא, לעתים המיץ עומד כך שהוויטמינים מתחמצנים ובנוסף, לרוב לא מסתפקים בכוס אחת כך שצריכת הסוכר עולה מבלי שנרגיש. מיץ יכול לשמש חלופה לפרי, אבל להקפיד לשתות חצי כוס ולא כל יום, במידה ובמינון, כי הוא יכול לספק את מנת הפירות היומית, אבל כדאי שנשים לב לכמות הסוכר הרצויה".

מתוק, מתוק
הוא טעם החיים
אם רק יודעים כיצד לטעום
אם רק יודעים.

ורצוי מאוד לדעת מה אנחנו וילדינו אוכלים ושותים. כדי להפחית את כמות הסוכר המסתתר בתפריט של הילדים, על ההורים להחליט שכדאי לשלוט במה שנכנס למקרר הביתי וממשיך משם אל הצלחת. השוואת מוצרים שונים בעת הקנייה יכולה לחשוף אותנו לאלטרנטיבות בריאות יותר, צריכה של מזון ביתי מבושל או שתייה שאנחנו מכינים בעצמנו מאפשרת לנו לצרוך סוכר בכמות שהיא לפי בחירתנו, ורצוי להרגיל את הילדים מגיל צעיר לצריכה מעטה של סוכר לא טבעי, יחד עם שילוב פירות בתפריט.

הכתבה הוכנה בשיתוף מדיבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully