וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תתנו לילדים פחות סוכר בלי שהם ירגישו בהבדל

מערכת וואלה! בשיתוף מדיבר

23.2.2015 / 8:00

אנחנו אוהבים מתוק וקשה לשנות הרגלים, אבל יש דרכים להפחית את כמות הסוכר ועדיין לגרום לילדים ליהנות מהטעם, גם מבלי שהם יחושו שהרגלי האכילה שלהם משתנים והופכים בריאים יותר. 10 טיפים שיובילו לשינוי

אילוסטרציה. ShutterStock
הפיתויים רבים, ומתוקים/ShutterStock

לפעמים נראה שהיומיום שלנו מתוק, אפילו מתוק מדי. אנחנו מוקפים סוכר בצורות שונות, וצורכים ממנו יותר ויותר. אנחנו צורכים סוכר בקפה, במשקאות קלים, בשפע של מוצרי מזון, וגם ממקורות טבעיים כמו פירות, מיצים ודבש. התזונה כיום בעולם כולו "מתוקה" יותר בהשוואה לעבר, ועקב כך גם צריכת סוכר בקרב ילדים גברה, והיא קשורה קשר חזק ביותר לעלייה בתופעת השמנת יתר, שנחשבת למגפה כלל עולמית.

כמה סוכר לבן יש לצרוך ביום? ארגון הבריאות העולמי ממליץ להגביל את צריכת הסוכר לפחות מ-5% מהצריכה הקלורית היומית של אדם בריא ממוצע, כלומר שש כפיות סוכר ביום (25 גרם) לגבר במשקל ממוצע, וחמש כפיות לנשים במשקל ממוצע. הפיתויים הרבים מקשים עלינו לעמוד בכמויות אלה, וכשמדובר בילדים הבעיה מחריפה כי הם צורכים גם ממתקים וחטיפים עתירי סוכר.

פחמימות וסוכר הן מקור זמין לאנרגיה, כך שיש לשלבם במזון של ילדינו, אבל המינון חשוב. סוכר גורם לתופעות שליליות כגון דיכוי המערכת החיסונית, פגיעה בלבלב, הפרעות במערכת העיכול והרס השיניים והחניכיים. בנוסף, הוא עלול לגרום לילדים להיפראקטיביות, קשיים בריכוז ועצבנות, להחלשת המערכת החיסונית, לפגיעה במאגרי ויטמינים ולתופעות נוספות שמשפיעות לרעה על הגדילה וההתפתחות.

אז להוציא אותו מהתפריט? ממש לא. אין נזק בצריכת סוכר מבוקרת. הסכנה היא באכילת מוצרים המכילים כמות גבוהה של סוכר בתדירות גבוהה, וכאלה שבאים על חשבון מזונות עשירים ברכיבים חיוניים ובריאים יותר לילדים. חשוב לזכור שסוכר קיים באופן טבעי במגוון רחב של מזונות – כולל פירות, ירקות ומוצרי חלב – וחשוב לצרוך אותם כחלק מתזונה בריאה ודיאטה מאוזנת. כמו תמיד, איזון וגיוון הן מילות המפתח.

ילדים אוכלים נכון. ShutterStock
אפשר ליהנות ממתוק בלי להגזים/ShutterStock

יש דרכים להפחית את כמויות הסוכר בתפריט ועדיין לגרום לילדים ליהנות מהטעם המתוק, גם מבלי שהם יחושו שהרגלי האכילה שלהם משתנים בצורה משמעותית. עינת ששון, דיאטנית קלינית ויועצת מדעית לסדרת מוצרי מדיבר, מציעה להורים עשרה טיפים להפחתת הסוכר מהתפריט היומי:

1. במקום לשתות משקאות מוגזים או משקאות מתוקים בטעם פירות, שתו מים או משקאות לא ממותקים. בכל מקרה דללו את המשקאות כדי לא להרגיל את הילדים לטעם מתוק. ניתן גם לדלל משקה בטעם פירות בסודה מוגזת כחלופה למשקל קל.

2. הקדישו רגע קצר לקריאת תווית המזון לפני הקניה, השוו בין מוצרים דומים ובחרו את המוצר המכיל כמות נמוכה יותר של סוכר.

3. נסו להחליף עוגה או עוגיות בפרוסה עם ממרח דל שומן.

4. הפחיתו במעט את כמות הסוכר שלה אתם רגילים במשקאות חמים.

5. החליפו ממרח מתוק כמו ריבה, ממרח שוקולד או דבש על הלחם, בממרח על בסיס גבינה או ממרח דל שומן אחר.

6. נסו לא להכניס הביתה שוקולד ועוגיות, או לפחות להפחית בצריכתם.

7. הקפידו למלא את קערת הפירות בפירות טריים ושמרו אותה נגישה לילדים.

8. לא חייבים להגיש ממתקים או עוגות כקינוח. נסו לגוון לילדים עם פרי או יוגורט. אם בכל זאת אתם נותנים ממתקים, עדיף שהמבחר יהיה מצומצם והכמות קטנה.

9. בחרו בדגנים מחיטה מלאה אך לא כאלו המצופים בסוכר או שמוסף להם דבש.

10. בחרו במוצרים המותאמים לילדים אך מופחתים בסוכר. בשנים האחרונות חברות בתחומים שונים החלו להשתמש בממתיק המופק מצמח הסטיביה. ממתיק הסטיביה נמצא בטיחותי לשימוש לילדים ולמבוגרים כתוסף למזון החל משנת 2008 בארה"ב ואחר כך אושר השימוש גם באירופה.

עוד באותו נושא

מה קורה לגוף אחרי שנה בלי סוכר?

לכתבה המלאה
סלט פירות. ShutterStock
הקפידו למלא את קערת הפירות בפירות טריים ושמרו אותה נגישה לילדים/ShutterStock

אנחנו אוהבים מתוק וקשה לשנות הרגלים, במיוחד כשמדובר בחטאים מתוקים, אבל לא צריך להימנע מההנאה שבאכילת מזון מתוק, אלא להקפיד לא לצרוך בכמות גדולה ממנו, וליהנות יותר מחלופות טבעיות ובריאות יותר. שינוי קטן בתפריט המשפחתי היומי יחולל שינוי גדול בעתיד וישפיע לטובה על בריאותינו ובריאות ילדינו.

כדי לוודא שהילדים מקבלים תפריט מאוזן, כדאי להציע להם יותר פחמימות מורכבות, פירות וירקות וכן מוצרי חלב שאינם עשירים בשומן. הגדילו את נוכחות המזונות המועדפים בבית והגבילו את המאכלים המכילים כמות גבוהה של סוכר מוסף. השינוי מתחיל בהורים, כך שכדאי להעניק לילדים דוגמה טובה שתוביל ליומיום שיישאר מתוק, אבל באופן שונה ובריא יותר.

הכתבה הוכנה בשיתוף מדיבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully