וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה בדיוק צילינדר?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

23.3.2015 / 13:25

כל מי שמרכיב משקפיים, שמע את המושג הזה בעבר, ולא, לא מדובר על מנעול. הצילינדר הוא ליקוי ראייה אופטי הגורם לטשטוש הראייה, ומאיים על לא מעט אנשים. איך תזהו אם גם לכם יש? מדריך

משקפיים. ShutterStock
רואים מטושטש?/ShutterStock

אנשים שמרכיבים משקפיים אומנם נוטים לשמוע לעיתים קרובות את המושגים צילינדר ואסטיגמציה, אך לא תמיד ברור להם מה זה אומר. בעצם מדובר על תופעה שכיחה למדי באוכלוסייה, והיא עשויה להופיע אצל מי שיש לו משקפיים, אבל גם בקרב אלה שאין להם מרשם. זמיר פנקס, אופטומטריסט ברשת אופטיקנה, מסביר מה זה בדיוק צילינדר ואיך תזהו אם גם לכם יש?

מהו צילינדר?

"גלגל העין מורכב מעדשה גדולה - קרנית, עדשה תוך עינית ונוזל העין. כשהראייה תקינה, קרני האור המגיעות אל העין בדרכן אל הקשתית אמורות להישבר כך שהמוקד ימוקם במרכז הרשתית (מקולה). במצב זה, נוכל לראות את הדמות מולנו באופן ברור. אסטיגמציה, או "צילינדר", נוצרת בשל התקמרות בלתי שווה של הקרנית או העדשה בעין. במצב זה, המוקד המתקבל מורכב משתי נקודות שבירה של קרני האור, הנמצאות במיקומים שונים בעין. הדבר גורם לעיוות קרני האור המגיעות אל העין ולראייה מטושטשת מרחוק ומקרוב".

אחד מהליקויים האופטיים היותר שכיחים

"צילינדר הוא אחד מהליקויים האופטיים השכיחים ביותר", מסביר פנקס, "כאשר לאדם יש צילינדר או אסטיגמטיזם, המשמעות היא שיש לתקן שתי נקודות או שני צירים שונים. כשמודדים את המרשם בעין בכיוון אנכי, מקבלים מרשם שונה מאשר בכיוון אופקי .התיקון, לדבריו, נעשה על ידי ריכוז של נקודת האור על הרשתית ברגע שנקודת האור מתרכזת על הרשתית, העין מפענחת אותה ומעבירה למוח מידע על האובייקט שהאדם רואה. העוצמה של הצילינדר היא למעשה ההפרש בין המדידה של המרשם בכיוון אחד למדידה בכיוון השני במחלת הקרטוקונוס לדוגמא, בגלל עיוות בקרנית הצילינדר יהיה מאוד גבוה.

בדיקת ראיה. ShutterStock
יכול להופיע גם ללא ממרשם למשקפיים/ShutterStock

בדומה למדידת מספר המשקפיים, צילינדר נמדד ביחידות של דיופטר. למעשה, המרשם או המספר הכולל הקיים, מורכב משלושה דברים: מספר התיקון, מספר הצילינדר וציר הצילינדר. "כדי לקבוע את המספר בעין, אופטומטריסט מוסמך או רופא עיניים מבצעים בדיקה הקרויה "תשבורת" (רפרקציה), הדורשת מכשור אופטי", מסביר פנקס. צילינדר נקבע בדרגות חוזק שונות: נמוך (עד 1 דיופטר), בינוני (1-3 דיופטר) וגבוה (מעל 3 דיופטר). בנוסף, נקבע גם כיוון הצילינדר והאם הוא במבנה סדיר או בלתי-סדיר. הסדירות מתקבלת באמצעות אמצעי הדמיה שונים כשהעיקרי בהם הוא מיפוי טופוגראפי של הקרנית. דרך המיפוי זה מתקבל מידע על קמירות הקרנית בכל חלקיה והוא מהווה כלי חשוב בהתאמת עדשות מגע ע''י אופטומטריסטים. "כאשר הצילינדר גבוה ובלתי סדיר או במקרים בהם חלה עלייה בצילינדר בתקופה קצרה, חשוב להיבדק על ידי רופא עיניים".

עוד באותו נושא

מבט לרחוק: בדיקות הראייה שחייבים לעבור במהלך החיים

לכתבה המלאה

יכול להיות גם צילינדר בלי מרשם

"צילינדר יכול להיות בנוסף למרשם למספר וייתכן שיהיה צילינדר גם ללא מרשם. בשני המקרים יתלונן האדם על ראייה מטושטשת. כאשר הצילינדר לא גבוה, אמנם לא יהיה טשטוש מוחלט אבל תהיה מעין מריחה של האובייקט. הקושי לראות תמונה חדה תהיה הן בראייה מרחוק והן בראייה מקרוב. הדרך המקובלת ביותר לטיפול בצילינדר היא בעזרת אמצעים אופטיים, דהיינו משקפיים או עדשות מגע המיועדות לתקן את העיוות הקיים. צילינדר יכול להופיע בגיל צעיר או מבוגר, ועשוי להתפתח בגלל שינויים מסוימים. כאשר הצילינדר גבוה ייתכן שהמקור לכך הוא גנטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully