וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מידע פנימי: הכמוסה שתספר מה קורה לכם בתוך הבטן

18.3.2015 / 12:00

אם עד היום רופאים השתמשו בבדיקות פולשניות כדי לדעת מה הולך לכם בבטן, חוקרים מאוסטרליה מציעים כעת טכנולוגיה חדשה הכוללת כמוסה עם חיישנים שתנתח את הגזים בקיבה שלכם

אילוסטרציה. ShutterStock
טכנולוגיה פשוטה ולא פולשנית/ShutterStock

אחרי שדיווחנו לכם על בנק הצואה הראשון בישראל, ואחרי שמדענים מבינים כבר שנים את הפוטנציאל הקיים בגזים למעקב אחרי שינויים בריאותיים בגופנו, מדען אוסטרלי טוען כי מצא דרך הרבה יותר אלגנטית ולא פלשנית כדי להבין מה הגזים שלנו אומרים, כזו שנעשית בתוך הבטן.

פרופסור קורוש קלנטר זאדה, מהנדס חשמל מהמכון הממלכתי לטכנולוגיה במלבורן שבאוסטרליה, פיתח יחד עם צוות מדענים כמוסה שנועדה לאפשר לדעת מה קורה עמוק בבטן. פרופסור זאדה וחוקריו מקווים שיום אחד רופאים יכולים להשתמש בכמוסות לאבחון מחלות מסוימות במערכת העיכול מבלי לעשות הליך פולשני כמו קולונוסקופיה. הכמוסה פועלת בעזרת חיישן לזיהוי הגז במעיים ושלחת את המידע אל מחוץ לגוף דרך אנטנה זעירה.

הכמוסות לניטור הגז, שיכולות גם לשלוח את המידע מתוך הבטן ישירות אל המכשיר הנייד, מגיעות באורך של 10 מ"מ והן עתידות לעלות כ-10 דולרים. "אנחנו יודעים שמיקרואורגניזמים שנמצאים בקיבה מייצרים גזים כתוצר לוואי של המטבוליזם, אבל אנחנו יודעים מעט מאוד על ההשפעות שלהם על הבריאות שלנו", אמר פרופסור זאדה בהצהרה לעיתונות. לדבריו, ברגע שהידע ישתפר, מדענים יוכלו לגלות איך מיקרואורגניזמים תורמים להפרעות במערכת העיכול ומה היעילות של מזונות מסוימים. "בסופו של דבר הכמוסות הללו יוכלו גם לעזור לאנשים לבדוק בדיוק איך מזונות מסוימים משפיעים על הבטן שלהם", הוסיף.

בקטריות. ShutterStock
לחידקיי המעיים השפעה קריטית על הבריאות שלנו/ShutterStock

כמוסות הגז עדיין אינן זמינות לשימוש בבני אדם אדם, וכרגע מדובר בטכניקה לבדה, אבל הרעיון מתבסס על העובדה כי חיידקים גורמים לתסיסת מזון שלא עוכל במעי, הם משחררים גזים כמו פחמן דו חמצני, מימן ומתאן, כך לפי החוקרים. הסוגים של הגזים אותם מייצרים החיידקים, כמו גם הריכוזים שלהם, תלויים בבריאות של האדם שבו הם מיוצרים. "אם חלק למשל מתרכובת אורגנית מסויימת עולה, זה עלול להצביע שמשהו קורה לקיר של הקיבה, ויכול להיות שמדובר במשהו לא טוב שצריך להתייחס אליו ברצינות ובמהירות" הסביר פרופסור זאדה.

מחקרים רבים היום מבינים את השפעה שיש לחיידקים במעיים שלנו, על הבריאות ועל פרמטרים כמו משקל, מצב רוח ואפילו אינטליגנציה. רק לאחרונה התפרסם מחקר בתחום המעלה את הסברה שלא אנו עושים את הבחירות לגבי התזונה שלנו, אלא מיליארדים של חיידקי בקטריה המאכלסים את דופן המעי ומשפיעים משמעותית על איכות החיים שלנו. המחקרים בדקו את השפעת חיידקי המעי על רמת התיאבון, המשקל ואפילו מצב הרוח. הממצאים הראו כי החיידקים הם בעלי השפעה רבה, ושבעצם הם אלה שגורמים לנו לצרוך את המזונות הנחוצים להם כדי לשרוד, ולא את המזונות שאנחנו בוחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully