וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו באמת לוחצים ידיים?

6.3.2015 / 15:52

לחיצת יד היא דרך פורמאלית להיכרות, אבל מסתבר שהיא הרבה יותר חייתית וקדומה ממה שאנחנו חושבים. חוקרים ישראלים מצאו כי לחיצת יד עשויה לאפשר לבני אדם לתקשר באמצעות חוש הריח

לחיצת יד. ShutterStock
לוחצים יד רק בשביל להריח?/ShutterStock

יש כאלה שמתקשרים באמצעות העיניים, אחרים דרך מגע ואפילו יש כאלה שעושים זאת באמצעות ריח. מחקר ישראלי מראה כי חלק מהמחוות קשורות זו לזו, ולחיצת הידיים, שהיא מנהג עתיק יומין, היא בעצם הדרך החברתית המקובלת של בני האדם לתקשר דווקא באמצעות חוש הריח.

המחקר, שנערך במכון ויצמן למדע, מצא כי אנשים מרחרחים את ידיהם לעיתים קרובות, וכי הם עושים זאת לאורך זמן רב יותר לאחר שלחצו את ידו של מישהו אחר. משך הזמן בו הריחו הנבדקים את ידם הימנית (הלוחצת), גדל ביותר מפי שניים לאחר שלחצו ידיים, כך מצאו החוקרים.

מנגנון תת הכרתי

"חולדות, כלבים ויונקים אחרים לעיתים מרחרחים את עצמם, ובמגעים ביניהם הם מרחרחים זה את זה. נראה כי במהלך האבולוציה שמרו בני האדם על מנהג זה, אך במישור התת-הכרתי בלבד", הסביר עידן פרומין, שביצע את המחקר במסגרת לימודיו לתואר שלישי במכון ויצמן למדע.

כלבים מתכרבלים בשמיכה. ShutterStock
לא רק חיות מריחות זו את זו/ShutterStock

כדי לבדוק אם ריחות גוף אכן מועברים בלחיצת ידיים, נתבקשו הנסיינים שלבשו כפפות ללחוץ את ידם החשופה של הנבדקים, ולאחר מכן נבדק אם נשארו שאריות ריח על הכפפה. המדענים גילו שלחיצת ידיים הספיקה כדי להעביר לא רק חיידקים, אלא גם מספר ריחות הידועים כאותות כימיים בין יונקים.

בהמשך, כדי לבחון את תפקידן הפוטנציאלי של לחיצות הידיים בהעברת ריחות, צילמו המדענים במצלמה נסתרת כ-280 מתנדבים, לפני או אחרי שאחד מחברי המעבדה בירך אותם על בואם – לפעמים בליווי לחיצת יד ולפעמים לא. המדענים מצאו, כי לאחר לחיצת יד עם נסיין שהשתייך לאותו מגדר התארך משך הזמן בו הריחו הנבדקים את ידם הימנית ("הלוחצת") יותר מפי שניים.

"לחיצות היד נבדלות זו מזו במשכן, בעוצמתן, ובתנוחת הגוף, ובכוחן להעביר מידע מגוון", הסביר פרופ' סובל, מנחה המחקר מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון וייצמן. "הממצאים שלנו מצביעים על כך, שייתכן כי יש להן תפקיד בהעברת אותות באמצעות חוש הריח, ויכול להיות שמרכיב זה היה גורם חשוב בהתפתחותה של לחיצת היד".

עוד בנושא:
למה ריחות מעוררים בנו זכרונות?
מחקר: שמאליים מרוויחים פחות כסף
כל הסיבות לריח רע מהפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully