וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום מסיבת פורים: הפגנה על הצפיפות בגנים

2.3.2015 / 8:01

בכל הארץ ילדים קטנים מבלים שעות ארוכות בגנים צפופים מדי, עם מעט מדי אנשי צוות. כעת המטה הארצי למען הגיל הרך מארגן הפגנה כדי לאפשר חינוך ראוי ומכבד גם לפעוטות. מארגני ההפגנה: "אלו החיים עצמם"

מחאת הורים בתל אביב על צפיפות בגני הילדים, ינואר 2015. באדיבות מארגני המחאה, מערכת וואלה! NEWS
ילדים צובעים שלטי מחאה במקום חוברות בגנים/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות מארגני המחאה

רוב ההורים שוברים את הראש ימים לפני פורים בשאלה איך לבלות עם ילדיהם את יום החופש החגיגי הזה. השנה, עבור הרבה מאוד הורים לילדים קטנים, אין התלבטות. הם הולכים לבלות את הפורים בהפגנה על החינוך של ילדיהם. ביום רביעי הקרוב (ה-4 במרץ) תתקיים בכיכר רבין בתל אביב הפגנת הורים ארצית במחאה על הצפיפות בגני הילדים. "אנחנו קוראים לכל ההורים, בכל הארץ, להגיע לכיכר רבין ולדרוש חינוך הולם, ראוי ומכבד לכל הילדים בגילאי 0-6", אמרו לוואלה מארגני ההפגנה, המטה הארצי למען הגיל הרך.

מאז החלת חוק חינוך חינם מגיל שלוש נוצר מצב אבסורדי שבו ילדים בני שלוש מבלים את ימיהם בגנים של 35 ילדים, כאשר מטפלות בהם גננת וסייעת אחת בלבד. ההורים מבקשים זה חודשים להוסיף עוד סייעת לגנים, כדי שילדיהם יזכו לטיפול אישי בגיל שבו הם כל כך זקוקים לו, אך ללא הועיל. גם אנשי מקצוע מסכימים כי ילדים בגיל זה לא יכולים לבלות שעות ארוכות בגנים כל כך עמוסים שבהם לא מתאפשר יחס פרטני לכל ילד, ולפעמים אפילו לא מענה בסיסי לצרכים הכי בסיסיים.

בשנה האחרונה התקיימו מחאות הורים ודיונים רבים בכנסת בנושא העומס בגני הטרום-טרום-חובה ברחבי הארץ, ומשרד החינוך החליט להעניק פתרון ביניים בדמות מאות בנות שירות לאומי שיוצבו לעזר בגנים. עם זאת, בבדיקת וואלה עלה כי הסיוע נעשה בצורה לא אחידה, ובגנים רבים לא מתקבל סיוע כלל. בהיעדר פתרון, נוצר מצב שבו על אף שזו לא אחריותן הבלעדית, רשויות חזקות כלכלית החלו לממן על חשבונן סייעת נוספת לכל גן עירוני – חלקן לשנה שלמה וחלקן לשלושה חודשים. עם זאת, ברשויות חלשות, נותרים הילדים עם גננת אחת וסייעת אחת בלבד.

רגע לפני הבחירות: דורשים רפורמה מיידית

הצפיפות בגני הילדים עלתה לכותרות לא מעט בחודשים האחרונים, לצערנו, בעיקר בגלל מקרים בהם ילדים נפלו ונחבלו בשל חוסר השגחה, או מקרים בהם ילדים נאלצו לשבת בבגדים רטובים כי ברח להם והסייעת לא מספיק פנויה להחליף בגדים ל-35 ילדים. ואולם, חשוב לציין כי ההפגנה המדוברת, שתהיה הפנינג פורימי לכל המשפחה – לא עוסקת רק בצפיפות, אלא במצב הכללי בחינוך לגיל הרך (0-6).

"כל הנושא של חינוך לגיל הרך הוא במצב מאוד מאוד עגום", אומרת רוני תמיר, ממארגני ההפגנה, "המערכת לא מפוקחת, הגנים הפרטיים מאוד יקרים והגנים הציבוריים צפופים ולא מותאמים לילדים בגיל הזה". לדבריה, "החלטנו שלפני הבחירות זה הזמן ללחוץ להכניס את נושא החינוך לגיל הרך להסכמים הקואליציוניים, ושכל המפלגות ששמו במצע שלהם את נושא החינוך שהעלנו לשיח הציבורי, יתרגמו את ההבטחות שלהם למעשים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מארגני ההפגנה דורשים רפורמה שתתחיל כבר בספטמבר 2015, והשלב השני שלה יתרחש בספטמבר 2016. הדרישה המיידית לספטמבר 2015, מסבירה תמיר, היא הוספת כוח עזר נוסף לגני הילדים (בגילאי 3 ו-4) על מנת לענות לצרכיהם הבסיסיים. " שנת הלימודים לא תיפתח אם לא תהיה סייעת שלישית בכל הגנים, בכל הארץ, לכל הילדים", אמרה תמיר, "תהיה מחאה ותהיה שביתה, וההסתדרות אתנו בדבר הזה".

"ילד בן 2.8 לא צריך להתאים את עצמו למערכת"

"יש לשנות את סדר היום בגנים כך שיתאים לילדים. ילד בן שלוש לא יכול לא לישון בצהריים או לאכול ארוחת צהריים רק בשעה שתיים"

מארגני ההפגנה מציינים כי הוספת כוח עזר לגנים זו אומנם בעיה דחופה שדורשת פתרון מיידי, אך זו לא הבעיה היחידה, אלא סמן למערכת רקובה. מלבד עוד כוח עזר שעבר הכשרה מתאימה, ההורים דורשים להוסיף למערכת החינוך גם מערך תומך, ממש כמו בבתי הספר, ושירות פסיכולוגי שמלווה את הגנים.

בנוסף ההורים דורשים שהגנים יהיו מתאימים לילדים בגיל הרך. "היום אין בגנים מקום להחליף חיתול או לשטוף את הילדים", אמרה תמיר. כמו כן, יש לשנות את סדר היום בגנים, "כי ילד בן שלוש לא יכול לא לישון בצהריים או לאכול ארוחת צהריים רק בשעה שתיים. במצב הנוכחי ילד בן שנתיים ושמונה חודשים צריך להתאים את עצמו למערכת, ולא המערכת אליו, זה ביזיון". דרישה נוספת היא לשפר את העומס בגני הילדים ולהקטין את הגנים מ-35.

מחאת הורים בתל אביב על צפיפות בגני הילדים, ינואר 2015. באדיבות מארגני המחאה, מערכת וואלה! NEWS
בהפגנה הקודמת/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות מארגני המחאה

מסיבת פורים עם אג'נדה

לפני כחודש ההורים בתל אביב השביתו את הלימודים והפגינו בכיכר רבין, ואז הגיעו להפגנה 1,000 הורים. כעת, כאשר ההפגנה היא כלל ארצית, מארגני ההפגנה מקווים שיגיעו לפחות 2,000 משתתפים. במהלך ההפגנה יהיו הפעלות לילדים הופעות שונות, בהן יהלי סובול וחמי רודנר, ופינות יצירה. "נשמח אם הורים יגיעו כי בסופו של דבר - אלו החיים עצמם", אמרה תמיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully