פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      תוספי תזונה לילדים: דברים שחשוב לדעת

      אורח החיים של רבים מאיתנו גורם לכך שסוג המזון שילדינו צורכים אינו עונה על כל צרכי הגוף, וחלקם סובלים ממחסור בוויטמינים ומינרלים. איך מגלים מה חסר, ומה תורמים להם תוספי התזונה השונים?

      ילדים במשקפי שמש (ShutterStock)
      גופנו אינו מסוגל לייצר ויטמינים או מינרלים ולרוב אין הוא מקבל את הכמות היומית הדרושה (צילום: ShutterStock)

      יש לכם סימנים לבנים על הציפורניים? ייתכן שחסר לכם אבץ. צצו על עורכם כתמים ומתחת לעיניים הופיעו סימנים כהים? אולי חסרים לכם חומרים נוגדי חמצון. הילדים חיוורים מעט וסובלים מנשירת שיער מוגברת? נראה שחסר להם ברזל. ויטמינים ומינרלים הינם חומרים אורגניים שונים החיוניים לגוף האדם, ומחסור בהם פוגע בתהליכים הכימיים בגוף. ויטמין D, לדוגמה, הוא אחד הוויטמינים החשובים ביותר לתקינות מערכות הגוף, והגוף מייצר אותו מכולסטרול בעקבות חשיפת העור לקרינת השמש. לכאורה נדמה שבישראל שטופת השמש לאיש לא תהיה בעיה של חוסר בוויטמין D, אבל מחקרים מראים שלחלק לא קטן באוכלוסייה חסר ויטמין זה.

      גופנו אינו מסוגל לייצר ויטמינים או מינרלים, והוא מקבל אותם מהמזון אותו אנו צורכים. שמירה על תפריט מאוזן הכולל את כל אבות המזון, תספק את כמות הוויטמינים הדרושה, אבל אורח החיים של רבים מאיתנו גורם לכך שהרגלי האכילה וסוג המזון שאנו וילדינו צורכים אינו עונה על צרכי הגוף. שנות הילדות הן קריטיות להתפתחות הילדים, ולכן הורים רבים שרוצים לחזק את המערכת החיסונית של ילדיהם ולהעניק להם את המרכיבים החיוניים לגדילתם, מספקים לילדים תוספי מזון שמשלימים את מנת הויטמינים והמינרלים הדרושה.

      "ילדים בישראל לא צורכים את הכמות המומלצת של משרד הבריאות לויטמינים ומינרלים ביום", אומרת עינת ששון, דיאטנית קלינית ויועצת מדעית לסדרת מוצרי מדיבר. רובנו אוכלים מזון מעובד, איננו מנהלים מעקב מסודר אחרי סוגי המזון והכמויות שהילדים אוכלים ולא מקפידים על הרגלי התזונה שלהם.

      שאלה אחת שנפנה אל הילדים יכולה לתת לנו כיוון ראשוני: מה אכלתם היום? "אם הילד לא אוכל את כמות הפירות והירקות המגוונת, לא אוכל מוצרי חלב וסולד מבשר, אז מדובר בילד שסובל ממחסור בוויטמינים ומינרלים", אומרת ששון, "כדי לדעת מה חסר לילדים עלינו להיוועץ עם איש מקצוע, ולנהל מעקב יומי. זה קשה כי הילדים נמצאים במסגרות חינוכיות ולא נמצאים איתנו לאורך כל שעות היום. אנחנו לא יודעים מה הם אוכלים וכמה הם אוכלים, ויש לשער שהם לא אוכלים טוב".

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      תוספי תזונה הם פתרון נוח, זמין ויעיל להשלמת את החוסרים (צילום: ShutterStock)

      בדיקת דם תאשר באופן חלקי מה חסר לילד, וכדי להבין את התמונה המלאה של מצב בריאותו עלינו להיוועץ ברופא ותזונאים. "כשעושים בדיקות דם אפשר לבדוק ארבעה-חמישה סוגים של רכיבים כמו אבץ, חומצה פולית, ברזל, ויטמין די לעתים, אבל בבדיקה מפספסים את המינרלים והויטמינים", מוסיפה ששון, "להרבה ילדים חסר ברזל והוא מצוי בבשר, ממנו הספיגה הכי טובה, ואנחנו לא יודעים אם מה שחסר זה אבץ או דווקא ויטמין בי-12". תוספי תזונה הם פתרון נוח, זמין ויעיל להשלמת את החוסרים.

      יש המון סוגים של תוספי תזונה, ורצוי להתאים את המינון והכמויות לצרכי הילדים והרגלי האכילה שלהם. "אם חסר ויטמין מסוים, ברזל או אבץ לדוגמה, והמחסור הוא קליני, אפשר לקחת במינון גבוה לזמן מוגבל", אומרת ששון, "אם יש שיפור לאחר קבלת הברזל או האבץ, אך הילד לא שינה את התזונה שלו אז הוא שוב יגיע למחסור. פתרון לכך הוא מולטי ויטמין, שלמעשה מונע מצב שבו ייווצר לילד חוסר בוויטמינים ומינרלים, משום שהוא מכיל מגוון רחב של מינרלים, ויטמינים, חומצות אמיניות, צמחי מרפא ורכיבי תזונה ייחודיים נוספים, הנותנים מענה במקרים בהם התזונה אינה מספקת. גם כאשר תוצאת הבדיקות גבולית וחושדים שקיים מחסור, אז רצוי לתת מולטי ויטמין".

      תוסף מזון אחר הוא זה המכיל ויטמין סי, ולרוב הורים נותנים אותו לילדיהם בחורף, כדי לחזק את המערכת החיסונית שלהם. "כשהורים רוצים למנוע מחלה, או חשים שהילד מתחיל לחלות ורוצים לחזק את המערכת כדי שיחלים מהר, אז בדרך כלל נותנים ויטמין סי במינון יותר גבוה", אומרת ששון, "בדרך כלל ילדים אוכלים בחורף פחות ירוקות ופירות משום שזה אוכל קר, ובמרק ויטמין סי מתחמצן ואינו יעיל, לכן מתן תוסף משלים את המחסור שנוצר. ניתן לתת לילדים סוכריות המכילות ויטמין סי ובנוסף גם פרופוליס, אכינצאה וסמבוק, שהם סוגים של תמציות צמחים שלכל אחד יעילות אחרת. הרבה הורים מתחברים לתוספי הוויטמין סי שעוזרים לגוף להתגבר על מחלות".

      ילדים אוכלים נכון (ShutterStock)
      יש להקפיד על תזונה מאוזנת ככל האפשר (צילום: ShutterStock)

      תוסף שפופולרי בקרב מבוגרים אך הופך נפוץ גם בקרב ילדים הוא אומגה שלוש. מדובר בחומצות שומן בלתי רוויות המסייעות לבעיות זיכרון ומפחיתות סיכון למחלות שונות בקרב מבוגרים, אולם על ילדים השפעתן שונה. "תוסף אומגה שלוש חשוב בזמן הגדילה להתפתחות המוח, הוא מפחית התפרצויות זעם ומקל על תסמיני הפרעות קשב", אומרת ששון.

      בנוסף, בשנים האחרונות עלתה המודעות בציבור בנוגע לחשיבותם של המוצרים הפריביוטיים. פרוביוטיקה הינה מיקרואורגניזמים חיים המוכרים כ"חיידקים ידידותיים" אשר עשויים לתרום לבריאות טובה יותר, כאשר ניתנים במינון מתאים. בשנים האחרונות גובר השימוש בפרוביוטיקה במחלות שונות, אשר רובן קשורות למערכת העיכול, והיא מסייעת לתפקוד מערכת העיכול ומחזקת את המערכת החיסונית. בנוסף, שימוש בפרוביוטיקה נמצא יעיל במקרים של צריכה מוגברת של סוכרים פשוטים, מזון שומני וכמות סיבים נמוכה, הפוגעת באיזון אוכלוסיית החיידקים שבמערכת העיכול. ועל כן שימוש בפרוביוטיקה עשוי להיות יעיל גם במקרים של תזונה לא מאוזנת בקרב ילדים.

      יש להקפיד על תזונה מאוזנת ככל האפשר לילדים, ומתן תוספי תזונה זאת דרך יעילה להתגבר על מחסור בוויטמינים ומינרלים. כשנותנים לילדים תוספי תזונה לטווח ארוך רצוי לתת להם מוצרים שהם יאהבו וירצו לאכול. כיום התוספים לא מגיעים רק בצורה של כמוסות או טיפות, אלא גם בצורת סוכריות ללעיסה או מציצה, אך רצוי שמוצרים אלה יהיו מופחתי סוכר כדי שלא יגרמו להשמנה, וחשוב להקפיד לתת לילדים את המנה היומית המומלצת בהתאם לגיל.

      הכתבה הוכנה בשיתוף מדיבר