וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה כללים שיהפכו את הארוחות של הילדים למאוזנות ובריאות

מערכת וואלה! בשיתוף מדיבר

25.2.2015 / 8:00

רוב המזון שלנו מתועש, זמין, זול ומוכן לאכילה, והשינויים הטכנולוגיים והתרבותיים גורמים לכך שאחד מכל ארבעה ילדים בישראל סובל מעודף משקל. הקפדה על שלושה כללים פשוטים לביצוע תסייע לנו להעניק לילדים ארוחות מאוזנות והרגלי אכילה בריאים יותר

ילדים אוכלים נכון. ShutterStock
21.3% מתלמידי כיתות א' ו-30.4% מתלמידי כיתה ז' סובלים ממשקל עודף והשמנה/ShutterStock

אין צורך לצאת לצוד, אפשר פשוט לפתוח את דלת המקרר. אם במשך דורות בני אדם נאבקו כדי לשים אוכל על השולחן, הרי שחברת השפע בארצות המפותחות העלימה את הבעיה, אבל יצרה בעיות אחרות. רוב המזון שלנו מתועש, זמין, זול ומוכן לאכילה, והשינויים הטכנולוגיים והתרבותיים הפכו את העולם המערבי לשמן יותר ובריא פחות. ואנחנו לא לבד. הילדים רואים אותנו, מחקים אותנו ומאמצים את ההרגלים שלנו. בדו"ח ה-OECD שהתפרסם בשנת 2014 נמצא כי אחד מכל ארבעה ילדים בישראל סובל מעודף משקל. זאת התוצאה.

אנחנו אוכלים לא בריא. קחו לדוגמה את הסוכר, שמצוי בשפע במזוננו ומשתלב בו בצורות שונות. הסוכר מוסף למזונות שונים כיוון שהוא מגביר טעמים, מוסיף צבע, משמש כחומר שימור ואף יכול לשנות מרקם של מזון. הוא טעים ואפילו "ממכר", ולכן מסוכן לנו ולילדינו. הסוכר גורם לעששת, במיוחד אצל ילדים המתקשים לצחצח שיניים ביעילות. הוא גורם להשמנת יתר כיוון שעודף סוכר נאגר בגוף כשומן, והשמנת יתר בילדות מקושרת לסיכון גבוה יותר להשמנת יתר בחיים הבוגרים, שעלולה לגרום לעלייה בסיכון להתפתחות מחלות. בנוסף, מזון שעשיר בסוכרים, הוא לרוב דל יותר בוויטמינים ומינרלים, ולכן בחירת מזון שעשיר בסוכר כמו ממתק כלשהו, גורמת לירידה בתכולת המזונות בעלי ערך תזונתי גבוה באותו היום.

הקפדה על כמה כללים פשוטים לביצוע תסייע לנו להעניק לילדים ארוחות מאוזנות ובריאות יותר. נתחיל עם הקלישאה "אם לא תאכל – לא תגדל". ובכן, יש בה מן האמת. "שנות הילדות קריטיות להתפתחות הגוף ומערכת החיסון של הילדים", אומרת עינת ששון, דיאטנית קלינית ויועצת מדעית למדיבר, "אם ההורים לא יספקו להם את הרכיבים תהיה בעיה ועשויה לפגוע בפוטנציאל הגדילה". וכאן מגיע העיקרון הראשון: אנחנו נחליט מה הילדים יאכלו, אבל לא כמה. טעות נפוצה שהורים עושים היא לשאול את הילדים מה הם רוצים לאכול, וזהו הצעד הראשון במדרון החלקלק אל ארוחה לא מאוזנת. "טבעי שאם נשאל ילד מה הוא רוצה לאכול הוא יגיד צ'יפס וקטשופ, לכן כדאי להציע מראש מבחר מתוך רכיבים שאנחנו החלטנו עליהם, לדוגמה לשאול את הילד אם הוא רוצה ביצה קשה או ביצת עין", אומרת ששון, "חשוב שההורים יאפשרו לילד לבחור את הכמות שהוא רוצה לאכול ממה שהם מציעים לו, ולא להכריח אותו לגמור מהצלחת או לאכול כמויות גדולות מדי". כך, כשהמושכות בידי ההורים, אפשר לממש את השאיפה להעניק לילדים אוכל טרי ובריא יותר ולהימנע ממזון מעובד רווי שומן ומלחים, אשר מזיקים אף הם לבריאות.

ילדים אוכלים נכון. ShutterStock
לפתח מגיל צעיר הרגל לאכול פירות וירקות/ShutterStock
"אם מגבילים את הילדים וקובעים שאוכלים ארוחת ערב עד השעה שמונה לערך, הילדים מתרגלים לזמנים. הרבה הורים לא קובעים זמנים ברורים לארוחות ואז נכנעים לילדים"

שעות העבודה הארוכות ושפע המזון המתועש מקשים על רצון משפחות רבות לקיים אורח חיים בריא. ובכל זאת, למרות הקושי, חשוב להקפיד על העיקרון השני: ארוחות בשעות קבועות יחסית. ארוחות מסביב לשעון גורמות לעלייה במשקל וכדאי לנצל את סדר היום הקבוע של הילדים במסגרות החינוכיות, כדי להשריש להם סדר יום קבוע גם בזמני הארוחות. "הגישה שאומרת 'העיקר שיאכל משהו' אינה מומלצת, כי אז נותנים לילדים פרוסת שוקולד או מעדן חלב, והוא לא אוכל בצורה מסודרת", אומרת ששון. "אם מגבילים את הילדים וקובעים שאוכלים ארוחת ערב עד השעה שמונה לערך, הילדים מתרגלים לזמנים. הרבה הורים לא קובעים זמנים ברורים לארוחות ואז נכנעים לילדים ונותנים להם אוכל בשעה מאוחרת בה הילדים כבר צריכים לישון".

אחרי שהחלטנו מה הילדים יאכלו ומתי, יש לממש את העיקרון השלישי: לתת לילדים מזון מגוון ככל האפשר. "חשוב לתת לילדים להתרגל להרבה טעמים מגיל צעיר, אבל לא בכוח", ממליצה ששון, " עם הגיל התזונה הופכת מגוונת יותר. יש הסבורים שילד צריך לטעום 12-15 פעמים ממזון מסוים לפני שהוא מכניס אותו לתפריט הקבוע, כך שצריך סבלנות מצד ההורים. אולם אסור לשקוט על השמרים.

עוד באותו נושא

כך תתנו לילדים פחות סוכר בלי שהם ירגישו בהבדל

לכתבה המלאה
ילדים אוכלים. ShutterStock
סדר יום קבוע גם בזמני הארוחות ימנע השמנה/ShutterStock

מה שאנחנו אוכלים בגיל צעיר ילווה אותנו הלאה. לדוגמא: העצמות בגוף נבנות עד גיל 25 ולכן גיל הילדות הינו גיל קריטי לצריכת סידן מקסימלית. אם הילד לא אוכל או רגיש למוצרי חלב, כדאי למצוא תחליף אחר כמו טחינה ולשלב בארוחות. דוגמא נוספת היא נוגדי חמצון החשובים למערכת החיסון, אותם הגוף מקבל גם מוויטמינים ומינרלים ולכן חשוב לספק אותם לילדים".

בעולם המערבי גוברת המגמה לתת לילדים ממתיקים לא מלאכותיים ומוצרים מופחתי סוכר, ובמקביל להשלים להם את כמות הויטמינים והמינרלים המומלצת ליום. לאחרונה השיקה חברת ניאופרם את מדיבר, סדרת תוספי תזונה לילדים, התורמת לסיוע בהגנה הטבעית של הגוף, להתפתחות הילד ולתזונה מאוזנת. עבור הילדים אלה סוכריות ג'לי בצורת פירות, אך למעשה מדובר בתוסף מזון המכיל רכיבים איכותיים, ללא חומרים משמרים וללא צבעי מאכל מלאכותיים, ומספק לילדים את הוויטמינים והמינרלים הדרושים להם. כמות הסוכר הופחתה ב-30% והוחלפה בסטיביה, ממתיק ממקור צמחי.

"תזונה היא חלק ממכלול אלמנטים שחשוב להקפיד עליהם עם הילדים", מסכמת ששון, "כדי לתרום לגדילה והתפתחות תקינים חשוב להקנות לילדים הרגלי תזונה איכותיים. כדאי להימנע ממצב בו הם אוכלים מול הטלוויזיה, ולהרגיל אותם לאכול בצורה מסודרת ובשעות קבועות. רצוי לשלב בתפריט היומי מגוון פירות וירקות וכן מומלץ לשלב פעילות גופנית ושינה מספקת".


הכתבה הוכנה בשיתוף מדיבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully