וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מריחואנה יעילה נגד דיכאון?

9.2.2015 / 14:50

אחד הדיונים הכי שנויים במחלוקת כיום מתקיים סביב צמח הקנאביס. מחקר חדש שנערך לאחרונה מציע כי חומרים המצויים במריחואנה עשויים להועיל במקרים של דיכאון ולחץ כרוני

גידול מריחואנה. AP
ללא ספק, הצמח הכי מדובר בשנים האחרונות. קנאביס/AP

הצמח הירוק לא יורד מהכותרות לאחרונה, והנה מחקר נוסף, שהתפרסם השבוע טוען כי לקנאביס יכולות לטפל בדיכאון שנובע מלחץ כרוני. החוקרים מהמכון להתמכרויות באוניברסיטת באפלו מצאו כי אנדוקנבינואידים - תרכובות כימיות במוח המפעילות את אותם רצפטורים כמו החומר הפעיל (THC) במריחואנה - עשוים להיות מועילים בטיפול בדיכאון.

במחקר שנערך על חולדות, חוקרי המוח מצאו כי לחץ כרוני מפחית את ייצור האנדוקנבינואידים, שמשפיעים על הקוגניציה, ההתנהגות והרגשות, ונקשרו גם להפחתת כאב ולחץ ולהגברת התיאבון. תרכובות אלה מיוצרות על ידי הגוף באופן טבעי, אך הן דומות לכימיקלים שמצויים במריחואנה. הפחתה של היצור שלהם עשויה להיות אחת הסיבות בגללה לחץ כרוני הוא גורם סיכון עיקרי בהתפתחות של דיכאון.

במהלך המחקר צוות החוקרים נתן לחולדות קנאבינואידים ומצא כי הם היו יעילים בהחזרת רמות התרכובות הכימיות במוח, וככל הנראה על ידי כך הם הצליחו להפחית חלק מתסמיני הדיכאון. "לחץ כרוני הוא אחד מהגורמים העיקריים לדיכאון", הסביר ד"ר סאמיר חאג' דהאמנה, עורך המחקר בהצהרה לעיתונות. "שימוש במרכיבים שנלקחים ממריחואנה כדי לשקם את התפקוד הנורמלי של התרכובות הכימיות במוח, יכול לייצב ולהקל על מצבי דיכאון".

מריחואנה רפואית. ShutterStock
יש עוד דרך ארוכה למחקר. מריחואנה רפואית/ShutterStock

לחץ הוא למעשה תגובה פיזיולוגית נגד איום חיצוני על הגוף, והוא חלק ממנגנון הישרדותי חשוב. כשאדם לחוץ, כלי הדם שלו מתכווצים, לחץ הדם עולה וכך גם קצב פעימות הלב. הנשימות הופכות מהירות יותר, והורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול מופרשים למחזור הדם ומשפיעים על כל מערכות הגוף. לרוב, מדובר בתגובה חיונית להישרדות, ואולם כאשר אדם מצוי תחת לחץ כרוני ומתמשך התגובה הזו עלולה לגרום לנזקים פיזיולוגיים ולבעיות בריאותיות והוא קשור לשיעור גבוה יותר של דיכאון וחרדה.

סקירת מחקרים מצאה כי אנשים שחוו לחץ שקשור לעבודתם היו בסיכון גבוה ב-80% לפתח דיכאון, ביחס לאנשים עם לחץ נמוך יותר. כמו כן, ללחץ השפעה שלילית על איכות השינה. תקופה ממושכת של חוסר שינה או שינה לא טובה מעלה אף היא את הסיכון לדיכאון ולחרדה.

עוד באותו נושא

מריחואנה נגד אלצהיימר?

לכתבה המלאה

מערכת יחסים מורכבת

מחקר שנעשה לאחרונה סביב ההשפעה של המריחואנה על תסמינים של הפרעת דחק פוסט-טראומטית מחזק את הממצאים של מדעני המוח מבאפלו, שכן גם הפרעה זו קשורה לדרך שבה המוח מגיב ללחץ. מחקר אחר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת Neuropsychopharmacology, מצא קנבינואידים סינטטיים מופעלים על שינויים במרכזי מוח הקשורים לזכרונות טראומתיים אצל חולדות, מונעים מחלק מהתסמינים התנהגותיים ופסיכולוגיים של הסובלים הפרעת דחק פוסט-טראומטית. מחקר אחר מצא כי חולים שעישנו מריחואנה חוו ירידה של 75 אחוזים בתסמיני התופעה.

למרות הממצאים, תחום חקר המריחואנה עוד לא מספק תשובות חד משמעיות ומערכת היחסים בין הקנאביס ודיכאון הינה מורכבת. מספר מחקרים הראו כי מעשני מריחואנה רגילים וכבדים נמצאים בסיכון גבוה יותר לדיכאון, אם כי קשר סיבתי בין שימוש בקנאביס ודיכאון לא נמצא. כמו במחקרים ראשוניים, גם כאן נדרשים מחקרים נוספים על מנת לקבוע האם, וכיצד, מריחואנה עשויה לשמש בהקשר קליני בחולים עם דיכאון.

עוד בנושא:
מחקר: קנאביס עשוי להקטין גידולים במוח
האם צריך לתת קנאביס רפואי גם לילדים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully